"جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد"؛

۵ فرمول مذاکره به سبک آمریکایی‌ها از نگاه رهبری

کدخبر: 2248357

رهبر انقلاب روز گذشته در بخشی از فرمایشاتشان در جمع اقشار مردم به مذاکره با آمریکا و فرمول های سبک مذاکره دولتمردان این کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته (دوشنبه) در دیدار هزاران نفر از قشر های مردم از استان های مختلف در رابطه با موضوع مذاکره با آمریکا تاکید کردند که با آمریکایی ها به علت وجود استدلال های دقیق، تجربه گذشته و ضرر های فراوان مذاکره با یک رژیم متقلب و زورگو مذاکره نمی کنیم و در پرتو وحدت و همدلی مردم و مسئولان، این مرحله را به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت. مهمترین محورهای بیانات رهبری درباره مذاکره با آمریکا را در ادامه می خوانید:

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وقیح تر و بی ادب تر شدن مسئولان آمریکایی در ماه های اخیر خاطرنشان کردند: آن ها قبلاً نیز ادب سیاسی و دیپلماتیک را در حرفهایشان رعایت نمی کردند، اما مسئولان کنونی رژیم آمریکا به گونه ای وقیح، بی شرم و بی ادب با دنیا حرف می زنند که انگار حیا را کاملاً از آن ها گرفته اند. حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری دو جنایت هفته اخیر سعودی ها در یمن یعنی بمباران یک بیمارستان و حمله به یک ماشین حامل کودکان یمنی و قتل عام ده ها کودک بی گناه و بی پناه افزودند: وجدان جهان در مقابل این جنایات تکان خورد و دولت ها نیز ولو به صورت تعارف آمیز اظهار تأسفی کردند، اما آمریکایی ها به جای محکوم کردن این فجایع، بی شرمانه از روابط راهبردی خود با سعودی ها حرف زدند و این سؤال را پیش آوردند که آیا مسئولان آمریکایی واقعاً انسانند؟

جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد

ایشان جدا کردن حدود ۲ هزار کودک از مادرانشان و زندانی کردن آن ها در قفس را به بهانه مهاجر بودن این افراد، جنایت بی سابقه دیگری خواندند و افزودند: نکته تأمل برانگیز این است که آمریکایی ها بدون هیچ خجالت و شرمی این اقدامات را در جلوی چشم جهانیان انجام می دهند. رهبر انقلاب با اشاره به حرف های بی ادبانه مقامات رژیم آمریکا درباره تحریم، جنگ و مذاکره گفتند: تأکید می کنیم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد. حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته آن ها مسئله جنگ را صریحاً مطرح نمی کنند، اما درصددند با اشاره و کنایه، «شبح جنگ» را ایجاد و بزرگ کنند تا ملت ایران و یا ترسو ها را بترسانند. ایشان در همین زمینه تأکید کردند: جنگی رخ نخواهد داد؛ چرا که ما مثل گذشته هیچ وقت شروع کننده جنگ نخواهیم بود و آمریکایی ها هم حمله را آغاز نمی کنند، چون می دانند که صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد، زیرا جمهوری اسلامی و ملت ایران ثابت کرده اند به هر متعرّضی، ضربه بزرگ تری وارد خواهد کرد. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ناکامی مفتضحانه و حقارت آمیز آمریکایی ها در حمله سال ۱۳۵۹ به صحرای طبس افزودند: آن ها ممکن است خیلی چیز ها را نفهمند، اما احتمالاً اینقدر می فهمند که نتیجه تعرض به ایران را تصور و درک کنند.

پیشنهاد مذاکره آمریکایی ها براساس یک بازی پیش پا افتاده است/ درخواست آمریکایی ها برای مذاکره مسئله جدیدی نیست

رهبر انقلاب در ادامه تبیین طرح های آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی و ملت ایران، به بحث پیشنهاد مذاکره پرداختند و افزودند: آن ها البته در این موضوع براساس یک بازی و روش پیش پا افتاده و بی ارزش سیاسی عمل می کنند؛ یک نفر می گوید بدون پیش شرط، نفر دیگر پیش شرط می گذارد. حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: بر خلاف تصور عده ای در داخل، درخواست آمریکایی ها برای مذاکره مسئله جدیدی نیست و در ۴۰سال اخیر بار ها تکرار، اما با پاسخ منفی ایران مواجه شده است. حتی ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا که نسبت به فعلی ها مقتدرتر بود، در قضیه معروف به مک فارلین، او را مخفیانه برای مذاکره به تهران فرستاد که بعد از ۲۴ ساعت بدون نتیجه بازگشت. رهبر انقلاب در تبیین استدلال های ایران برای مذاکره نکردن با آمریکایی ها گفتند: آن ها برای مذاکره فرمول خاصی دارند که باید آن را درک کرد و سپس به این سؤال پاسخ داد که آیا هیچ آدم عاقلی با این فرمول مذاکره می کند؟ ایشان حقیقت مذاکره را در عرف سیاسی «داد و ستد» خواندند و خاطرنشان کردند: آمریکایی ها در هر مذاکره به پشتوانه قدرت سیاسی، تبلیغاتی و مالی خود تلاش می کنند هرگونه مقاومت در مقابل تحقق اهدافشان را ناکام بگذارند. حضرت آیت الله خامنه ای در ترسیم فرمول مذاکره به سبک آمریکایی ها افزودند: آن ها اولاً اهداف اصلی را کاملاً مشخص می کنند البته همه این اهداف را اعلام نمی کنند، اما در طول مذاکرات با دبه و چانه زنی، همه اهداف را پیگیری می کنند. نکته دوم اینکه آمریکایی ها از این اهداف اصلی یک قدم عقب نمی نشیند. ایشان افزودند: آمریکایی ها در مذاکرات، با الفاظ ظاهراً اطمینان بخش فقط وعده می دهند، اما از طرف مقابل امتیازات نقد می خواهند و وعده نمی پذیرند.این واقعیت را ما در برجام تجربه کردیم همچنانکه در مذاکره با کره شمالی هم آمریکایی ها همین روش را در پیش گرفته اند. رهبر انقلاب همچنین خا طرنشان کردند: هر جای مذاکره اگر طرف مقابل از دادن امتیاز نقد امتناع کند، آمریکایی ها آنچنان هیاهوی تبلیغاتی و رسانه ای در جهان راه می اندازند که معمولاً طرف مقابل کم می آورد و دچار انفعال می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح آخرین نکته از فرمول مذاکره آمریکایی ها نیز افزودند: آن ها پس از مذاکرات نیز به راحتی زیر وعده ها می زنند و به آن ها عمل نمی کنند. علاوه براین رهبر انقلاب پس از بیان این واقعیات یک سؤال اساسی مطرح کردند: به کدام دلیل باید با رژیم زورگوی متقلبی که اینگونه مذاکره می کند، پشت میز گفتگو نشست؟ حضرت آیت الله خامنه ای برجام را نمونه واضح نتیجه مذاکره با آمریکا برشمردند که البته برخی خطوط قرمز تعیین شده در آن رعایت نشد.

فرمول مذاکره با آمریکا از نگاه رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: با توجه به فرمول آمریکایی ها در مذاکره، هر دولتی در جهان با آن ها مذاکره کند، دچار مشکل می شود مگر جهت گیری هایش با واشنگتن یکی باشد که البته دولت فعلی آمریکا حتی به اروپایی ها هم زور می گوید. در ادامه فرموا های مذاکره با آمریکا را از نگاه رهبری می خوانید:

فرمول 1

رهبر انقلاب در نوعی جمع بندی از این بخش از سخنانشان، افزودند: ما فقط وقتی می توانیم وارد بازی خطرناک مذاکره با آمریکا شویم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشار ها و هوچی گری های او نتواند در ما تأثیر بگذارد، اما در حال حاضر مذاکره قطعاً به ضرر ما تمام می شود و ممنوع است.

فرمول2

_امام راحل عظیم الشأن هم مذاکره با آمریکا را تا وقتی این رژیم آدم نشود ممنوع کرده بود ما هم بر همین نکته تأکید می کنیم.

فرمول3

_ حتی اگر به فرض محال قرار بود با آمریکایی ها مذاکره ای کنیم قطعاً با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی کردیم.مذاکره با آمریکا وسیله ای برای رفع یا کاهش دشمنی آن ها نیست

فرمول 4

_ نکته ای مهم خطاب به همه سیاستمداران، دیپلماتها، جوانان پرانگیزه، دانشجویان رشته های سیاسی و فعالان عرصه سیاست این است که مذاکره با رژیم زورگو و پرتوقع آمریکا وسیله ای برای رفع یا کاهش دشمنی آن ها نیست بلکه دادن ابزاری به آمریکا است که با آن می تواند بیشتر و بهتر اعمال دشمنی کند و اهداف خود را پی بگیرد.

فرمول 5

_ تمرکز شیطان بزرگ بر جنگ اقتصادی را ناشی از ناامیدی از جنگ نظامی، سیاسی و امنیتی و حتی جنگ فرهنگی است. رویش های جوان و پربرکت انقلاب و شکست حوادث و آشوب های امنیتی سیاسی سال ۸۸، نشان دهنده شکست و یأس دشمن در این عرصه هاست.البته به توفیق الهی و هوشیاری مسئولان و مردم، آمریکا در جنگ اقتصادی نیز شکست خواهد خورد.

رهبری همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به ترفند و فریب دشمنان در حرف زدن با مردم ایران گفتند: یک عقب مانده ذهنی به ملت ایران می گوید دولت شما پول شما را در سوریه خرج می کند در حالیکه رئیس او اذعان کرده که آمریکا هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کرده اند، اما هیچ چیزی عایدشان نشده است.

رهبر انقلاب افزودند: ما به دو کشور دوست یعنی سوریه و عراق در مقابل تهدیدات آمریکا و سعودی ها کمک کرده ایم که این کمک ها نوعی مبادله بین دولت های دوست است.

حضرت آیت الله خامنه ای ایجاد تردید در افکار عمومی نسبت به مواضع نظام را از اهداف مشخص دشمنان ملت ایران برشمردند و افزودند: آن ها می خواهند با جنگ اقتصادی نارضایتی ایجاد کنند تا شاید این نارضایتی به اغتشاش و ناامنی تبدیل شود.

ایشان با بیان اخبار و اطلاعاتی از پشت صحنه اقدامات آمریکایی ها، صهیونیست ها و سعودی ها افزودند: آن ها برای ایجاد ناامنی در دی ماه گذشته، چند سال فعالیت کرده بودند، اما ملت با هوشیاری تحسین برانگیز، به میدان آمد و زمینه سازی های چند ساله آن ها را به باد داد.

رهبر انقلاب افزودند: دشمنان سپس به سال۹۷ دلبستند و برخی مقامات آمریکا گفتند ۶ماه دیگر خبر هایی از ایران خواهید شنید، منظور آن ها همین حوادث مرداد بود که با وجود هزینه های فراوان مالی و سیاسی دشمنان اینگونه محدود از آب درآمد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: