"جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد"؛

فرمول خاص آمریکا برای سلطه بر دنیا

کدخبر: 2248365

آمریکا برای مذاکره یک "فرمول خاص" دارد که باید آن را درک کرد و به این سؤال پاسخ داد که آیا هیچ آدم عاقلی با این فرمول مذاکره می‌کند!؟

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، "فرمول خاص" کلید واژه ای بود که رهبر انقلاب دیروز و در دیدار با اقشار مختلف مردم بارها به آن اشاره و بر لزوم نگاه عمیق و متفکرانه به آن تاکید کردند. ایشان به تبیین طرح های آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی و ملت ایران و به بحث پیشنهاد مذاکره پرداخته و تصریح کردند که "آمریکایی ها در بحث مذاکره براساس یک بازی و روش پیش پا افتاده و بی ارزش سیاسی عمل می کنند؛ یک نفر می گوید بدون پیش شرط، نفر دیگر پیش شرط می گذارد. بر خلاف تصور عده ای در داخل، درخواست آمریکایی ها برای مذاکره مسئله جدیدی نیست و در ۴۰ سال اخیر بار ها تکرار شده ؛ اما با پاسخ منفی ایران مواجه شده است.آن ها برای مذاکره فرمول خاصی دارند که باید آن را درک کرد و سپس به این سؤال پاسخ داد که آیا هیچ آدم عاقلی با این فرمول مذاکره می کند؟" "فرمول خاص" اما در نگاه رهبری با استدلال های منطقی و دلایل مستند و با نگاه ژرف اندیشانه ای توسط ایشان تبیین شد. ایشان حقیقت مذاکره را در عرف سیاسی داد و ستد می خوانند و معتقدند که آمریکایی ها در هر مذاکره ای به پشتوانه قدرت سیاسی، تبلیغاتی و مالی خود تلاش می کنند تا هرگونه مقاومت در مقابل تحقق اهدافشان را ناکام بگذارند. در همین راستا رهبر انقلاب به ترسیم "فرمول خاص" پرداخته و افزودند که آن ها اولاً اهداف اصلی را کاملاً مشخص می کنند و البته همه این اهداف را اعلام نمی کنند، اما در طول مذاکرات با دبه و چانه زنی، همه اهداف را پیگیری می کنند و نکته دوم اینکه آمریکایی ها از این اهداف اصلی یک قدم هم عقب نمی نشیند و این واقعیت را ما در برجام تجربه کردیم، همچنانکه در مذاکره با کره شمالی هم آمریکایی ها همین روش را در پیش گرفته اند.

تاریخ مملو از بدعهدی های آمریکا

تمایل کره شمالی به مذاکره و گفتگو برای حل و فصل اختلافات با آمریکا و غرب را برای چندین مرتبه در گذشته می توان یافت و "فرمول خاص" هم به وضوح در این مذاکرات دیده شد. سفر جیمی کارتر به کره شمالی در سال 1994 و امضای توافقنامه و تعهد کره شمالی در توقف برنامه هسته ای خود اولین نمونه از فرمول خاص در سیاست های آمریکایی بود. در سال های بعدی هم این فرمول با سفرهای مقامات آمریکایی از جمله جورج بوش و مادلین آلبرایت به کره شمالی و امضای موافقتنامه هایی ادامه پیدا کرد، ولی در عین حال همه آن ها با زیاده خواهی و عملی نکردن تعهدات طرف آمریکایی به شکست منجر شد. برهمین اساس می بینیم که تاریخ مذاکرات آمریکا و کره شمالی بر سر پرونده هسته ای این کشور مملو از بدعهدی آمریکایی ها و زیاده خواهی آنان در مراحل مختلف است.

رهبر انقلاب در ادامه تبیین "فرمول خاص" با اشاره به اینکه آمریکایی ها در مذاکرات با الفاظی به ظاهر اطمینان بخش فقط وعده می دهند، اما از طرف مقابل امتیازات نقد می خواهند و وعده نمی پذیرند، تاکید کردند که هر جای مذاکره اگر طرف مقابل از دادن امتیاز نقد امتناع کند، آمریکایی ها آنچنان هیاهوی تبلیغاتی و رسانه ای در جهان راه می اندازند که معمولاً طرف مقابل کم می آورد و دچار انفعال می شود و پس از مذاکرات نیز به راحتی زیر وعده ها زده و به آن ها عمل نمی کنندکه برجام نمونه واضح نتیجه مذاکره با آمریکا است که البته برخی خطوط قرمز تعیین شده نیز در آن رعایت نشد.

قذافی در پایان سریال "فرمول خاص" به تاریخ پیوست

بدعهدی های آمریکا همچون سریالی دنباله دار است و تجربه تلخ ملت های لیبی و عراق از نتایج مذاکره با آنها نیزدر طبقه بندی "فرمول خاص" قرار می گیرد. قذافی در حالی سیاست اعتمادسازی با آمریکا را در پیش گرفت که مردم این کشور در سال 1979میلادی و پس از آنکه آمریکا لیبی را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد، به ساختمان سفارت آمریکا در طرابلس حمله کرده و آن را تصرف کرده بودند. قذافی سرانجام در سال 2001 شروع به مذاکره با آمریکایی ها نمود و نهایتاً در سال 2003 با پذیرفتن تمامی خواسته های آمریکا، صنعت هسته ای لیبی را سوار بر کشتی برای آنها ارسال کرد! ولی فشارها بر لیبی با اتهام های جدید ادامه داشت و سرانجام در سال 2011 آمریکا و انگلستان در بحبوحه بالاگرفتن اعتراضات مردمی در لیبی، در قالب نیروهای ائتلاف به این کشور حمله نظامی کردند و قذافی به تاریخ پیوست! قلع و قمع دیکتاتوری صدام حسین در سایه مذاکرات خلع سلاح های شیمیایی و نابودی انقلاب مصر در سایه مذاکره و نزدیکی با محمد مرسی، از دیگر نمونه های تاریخی مذاکرات آمریکایی است.

"به کدام دلیل باید با رژیم زورگوی متقلبی که اینگونه مذاکره می کند، پشت میز گفتگو نشست؟" و این طرح یک سوال اساسی توسط رهبر انقلاب پس از بیان واقعیات مذاکره با آمریکا بود که در ادامه تاکید کردند که با توجه به "فرمول خاص" امریکایی ها در مذاکره، هر دولتی در جهان با آن ها مذاکره کند، دچار مشکل می شود مگر جهت گیری هایش با واشنگتن یکی باشد، که البته دولت فعلی امریکا حتی به اروپایی ها هم زور می گوید. رهبر انقلاب تاکید می کنندکه ما فقط وقتی می توانیم وارد بازی خطرناک مذاکره با آمریکا شویم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشار ها و هوچی گری های او نتواند در ما تأثیر بگذارد، اما در حال حاضر مذاکره قطعاً به ضرر ما تمام می شود و ممنوع است و یادآوری می کنند که امام راحل عظیم الشأن هم مذاکره با آمریکا را تا وقتی این رژیم آدم نشود ممنوع کرده بود ما هم بر همین نکته تأکید می کنیم، حتی اگر به فرض محال قرار بود با امریکایی ها مذاکره ای کنیم قطعاً با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی کردیم.

ناامید نباشیم، پیروزیم

جنگ اقتصادی که قسمتی از "فرمول خاص" محسوب می شود هم مورد اشاره رهبر انقلاب قرار گرفت و ایشان خطاب به همه سیاستمداران، دیپلمات ها، جوانان پرانگیزه، دانشجویان رشته های سیاسی و فعالان عرصه سیاست یادآوری کردند که مذاکره با رژیم زورگو و پرتوقع آمریکا وسیله ای برای رفع یا کاهش دشمنی آن ها نیست بلکه دادن ابزاری به آمریکا است که با آن می تواند بیشتر و بهتر اعمال دشمنی کند و اهداف خود را پی بگیرد در ادامه ایشان تمرکز شیطان بزرگ بر جنگ اقتصادی را ناشی از ناامیدی از جنگ نظامی، سیاسی و امنیتی و حتی جنگ فرهنگی بیان و تاکید کردند که دشمن همانگونه که تاکنون ضعیف و ناتوان و شکست خورده بوده است، در آینده نیز ناکام خواهد ماند، به شرط اینکه همه بیدار باشیم و با پرهیز از ناامیدی به وظایف خود عمل کنیم و به توفیق الهی و هوشیاری مسئولان و مردم، آمریکا در جنگ اقتصادی نیز شکست خواهد خورد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: