/نشست معامله بزرگ قرن/

شیخ‌الاسلام: روش فلسطینیان برای خنثی کردن طرح معامله قرن، راهپیمایی بازگشت است

کدخبر: 2248381

سفیر پیشین ایران در سوریه گفت: بسیاری از فشارهایی که برکشور ما وارد می‌شود به این علت است که به عنوان نیرویی قوی مقابل طرح تقسیم منطقه ایستاده است.

به گزارش ایسنا، نشست معامله بزرگ قرن صبح امروز (سه‌شنبه) در کانون اندیشه جوان با حضور دکتر حسین شیخ‌الاسلام و دکتر سید هادی سیدافقهی برگزار شد .

در این جلسه از مسئله فلسطین به عنوان مسئله بزرگ قرن یاد شد و خطراتی که این سرزمین را از طرف آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تهدید می‌کند بررسی شد.

در این نشست حسین شیخ الاسلام گفت: معامله قرن یک سایکس پیکو جدید است که می‌خواهد منطقه را تقسیم کند و یک چیز مخفی بوده و علنی نبوده است

وی دراین باره افزود: سایکس پیکو در سال 1916تصویب شد که سایکس از طرف انگلیس و پیکو از طرف فرانسه بوده است که منطقه را بین خود تقسیم کرده اند و بعد از آن که کل منطقه را به طورمحرمانه تقسیم کردند در سال 1917 لنین این اسناد را فاش کرد و به صورت آشکار درآمد و پس از آن بحث نامه بالفور پیش می‌آید که بر یهودی بودن سرزمین فلسطین تاکید می‌کند.

مدیرکل سابق امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به نظر من بعد از صد سال آن چه که دارد تحت عنوان معامله قرن اتفاق می‌افتد سایکس‌پیکو شماره دو است و برای کل منطقه برنامه ریزی شده است و با انتقال پایتخت برنامه دارند تا حق تعیین سرنوشت این سرزمین فقط حق یهودی ها باشد و غیر یهودی ها حق تعیین سرنوشت ندارند .

شیخ‌الاسلام همچنین گفت: بسیاری از فشارهایی که بر کشور ما وارد می‌شود به علت این طرح است چرا که نیروی قوی مقابل این طرح کشور ما است که اجازه نمی‌دهیم منطقه تقسیم شود.

وی با شاره به اینکه دادن صنافیر و تیران به سعودی‌ها خیانت بزرگی است و سعودی ها همان نقشی که نسبت به قضیه فلسطین در گذشته داشتند را امروز نیز دارند، گفت: این‌ها از اول خائن بودند اما در گذشته خیانت‌های‌شان علنی نبوده است و الان عنی شده چراکه ‌همیشه در کمپ استکبار بوده‌اند.

وی افزود: سعودی‌ها می‌خواهند شهری فوق مدرن در صحرای سینا بسازند که فلسطینی‌هایی که از فلسطین آواره می‌شوند مشکل اجتماعی ایجاد نکنند و با رغبت برای یافتن کار به این شهر مهاجرت کنند و شاید شهروندیِ سعودی بگیرند.

سفیر پیشین سوریه درباره طرح معامله قرن تصریح کرد: طرح بسیار بزرگ است و غایت آن این است که سرزمین راهبردی و مهم فلسطین به طور کامل به یهودیان تعلق بگیرد. روش داهیانه‌ فلسطینیان برای خنثی کردن این توطئه راهپیمایی بازگشت است؛ راهپیمایی ای که حتی براساس قوانین ظالمانه بین‌المللی که درباره فلسطین ظالمانه تر است مشروع است و شعار مفهوم و متین است که می‌گویند "من می‌خواهم به خانه‌ام بروم". در فلسطین همه جابه جا شده‌اند حتی کسانی که بعد از سال 1948 در فلسطین هستند در خانه های خودشان در فلسطین نیستند چه در غزه و چه در کرانه باختری باشند . فلسطینی ها بدون اسلحه و مسالمت‌آمیز آن طرف سیم خاردارها تظاهرات می‌کنند ولی اسرائیل وحشت‌زده ترورشان می‌کند.برای اینکه می‌ترسد چرا که این روش انقلاب ایران و ابداع امام خمینی است و تمرینی است که روز قدس و اربعین می‌کنیم .

در این جلسه همچنین دکتر سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل غرب آسیا سخنرانی کرد و ابتدا به این مسئله پرداخت که چرا اسم این نشست معامله ی بزر گ قرن است و سوالات پیرامون آن را مطرح کرد. سپس با بیان اینکه مسئله فلسطین مسئله قرن ماست، افزود: هدف نهایی معامله قرن در هم پیچیدن طومار مسئله قرن یعنی فلسطین است و هیچ کشوری به اندازه کشور فلسطین آسیب ندیده است و هیچ بحرانی بزرگ‌تر از بحران فلسطین نیست.

وی با بیان این که اضلاع اصلی این معامله آمریکا رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هستند، گفت: در طرف مقابل نیز چندین نهاد و کشور مخالف شکل‌گیری این معامله خطرناک می‌باشند که از جمله آن‌ها سازمان ملل و شورای امنیت است که ظرفیت جهانی به نفع مردم فلسطین ایجاد کرد.

وی همچنین افزود که جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت نیز از موانع جدی اجرای این طرح هستند.

سیدافقهی همچنین گفت: از سال 1995 کنگره آمریکا مصوب کرد اورشلیم پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی خواهد بود و سفارت آمریکا به بیت‌المقدس منتقل خواهد شد، اما از زمان تصویب این لایحه تا قبل ترامپ روسای جمهور آمریکا نگران بودند که اگر این انتقال را انجام دهند هم منافع خودشان و هم رژیم صهیونیسیتی مختل شود. لذا طبق اختیاری که قانون اساسی به رییس‌جمهور می‌دهد هر 6 ماه این مصوبه را به تعویق می‌انداختند، اما ترامپ به دلیل انگیزه‌های شخصی و خانوادگی این کار را به انجام رساند، اما در کنار سازمان ملل و شورای امنیت کشورهای اروپایی نیز علیه این اقدام ترامپ موضع گرفتند؛ در حالی‌که اکثر کشورهای عربی نسبت به این مسئله برخوردی محافظه‌کارانه داشتند و حتی برای این اقدام ترامپ کف زدند.

وی با بیان اینکه آمریکا در ضعیف‌ترین شرایط سیاسی اقتصادی و حتی اخلاقی قرار گرفته است، گفت: ترامپ ضعیف‌ترین، نالایق‌ترین و پر چالش‌ترین رییس‌جمهور آمریکا است و خود آمریکایی‌ها می‌گویند که اگر ترامپ با همین شیوه مدیریت آمریکا را ادامه دهد این کشور دچار فروپاشی خواهد شد.

به گفته وی، اقدام ترامپ برای ایجاد سفارت در بیت المقدس قانونی نیست؛ چرا که طبق مقررات بین‌الملل سفارت حق هیچ فعالیت دیپلماتیک ندارد، اما اینکه ترامپ زور دارد بحث دیگری است در حالیکه با این اقدام ترامپ در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل نیز مخالفت شد و این یک طرفیت جهانی به نفع فلسطین است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: