تحلیلگران آمریکایی در گفت‌و‌گو با شینهوا:

مثلث ایران، ترکیه و روسیه می‌تواند تعادل قدرت در منطقه را تغییر دهد

کدخبر: 2248592

برخی تحلیلگران ارشد آمریکایی با اشاره به هدف واشنگتن از اعمال تحریم‌ها که تلاش برای ایجاد نارضایتی‌های عمومی است، اذعان داشتند ایران، روسیه و ترکیه با افزایش همکاری‌ قصد کاهش اثر تحریم‌ها را دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی تحلیلگران ارشد بین المللی تلاش‌های آمریکا در اعمال تحریم بر ایران و کشورهای دیگر را اقدامی در مسیر ایجاد نارضایتی‌های عمومی عنوان ساختند.

خبرگزاری رسمی چین «شینهوا» در این زمینه نوشت: اینک مثلث ایران، روسیه و ترکیه با افزایش همکاری‌های خود قصد کاهش اثر تحریم‌های آمریکا و تلاش برای رفع مشکل‌های پیش آمده را دارند.

هدف آمریکا از تحریم‌ها ایجاد نارضایتی‌های مردمی است.

شین هوا در این گزارش با اشاره به هدف گرفتن بخش‌های مختلف سه کشور یاد شده از سوی آمریکا، به گفت ‌ وگو با برخی کارشناسان ارشد آمریکایی پرداخت.

دیوید پولاک

« دیوید پولاک » کارشناس ارشد اندیشکده «واشنگتن» گفت که هدف اصلی آمریکا از اعمال تحریم‌ها علیه این سه کشور، برانگیختن خشم و انزجار عمومی مردمی در ایران، روسیه و ترکیه است.

پولاک گفت: «فکر می‌کنم که در واقع هدف اصلی از این گونه اعمال فشارها ،مجبور ساختن مردم بر فشار وارد کردن به دولت‌هایشان است.»

روابط ایران، ترکیه و روسیه گرم‌تر از قبل شده است.

شینهوا در ادامه با ذکر موضع گیری‌های اخیر ایران، روسیه و ترکیه در زمینه اقدام‌های یکجانبه آمریکا نوشت: علائمی از افزایش همکاری‌ها بین ایران و روسیه مشاهده شد به طوری‌که بعد از اعلام آمریکا مبنی بر باز اعمال تحریم‌ها بر ایران، روسیه متعهد به محافظت از روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران و برنامه ریزی برای همکاری با طرف‌های دیگر برای پیشبرد همکاری اقتصادی با تهران شد.

بر همین اساس، در روز یکشنبه نیز این دو کشور همراه با قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان توافقنامه‌ای را درباره وضعیت حقوقی دریای خزر منعقد کردند.

این پنج کشور متعهد شدند که روابط تجاری و اقتصادی منطقه‌ای را تقویت کنند و دولت‌های غربی را از گسترش نیروی نظامی در دریا باز دارند که به طور اساسی مانع ورود کشورهای خارجی به مسائل منطقه‌ای با استفاده از قدرت نظامی می‌شود.

به نوشته شینهوا، روابط بین آنکارا و تهران نیز گرم‌تر شده به طوری‌که «رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفت که آنکارا راه‌‌های جایگزین دیگری برای همکاری اقتصادی دارد. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز در حمایت از ترکیه در توئیتی گفت: «شادی "دونالد ترامپ " رئیس جمهور آمریکا در ضربه وارد کردن به اقتصاد ترکیه، متحد ناتویی آمریکا شرم آور است.»

« دارل وست » تحلیلگر ارشد اندیشکده «بروکینگز» نیز در تشریح اوضاع موجود به شین هوا گفت که این سه کشور تحت تحریم‌های آمریکا، با هم متحد شده‌اند تا اثر تحریم‌های اقتصادی را کاسته و به همدیگر برای درامان ماندن از این تحریم‌ها کمک کنند.

ایران، ترکیه و روسیه قصد دارند پیش شرط‌های آمریکا را به حدقل برسانند.

وی در این زمینه گفت : «این اتحاد می‌تواند تعادل قدرت در خاورمیانه را با ارزیابی مجدد سیاست‌های موجود تغییر دهد. به عنوان مثال، ترکیه میزبان یک پایگاه نظامی آمریکا در کشور خود است که نیروهای این کشور را در عراق تجهیز می‌کند و «رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه نیز در واکنش می‌تواند آمریکا را با کاستن از میزان ارسال کمک‌ها از این پایگاه تهدید کند.»

خبرگزای شینهوا در خاتمه به نقل از تحلیلگران آمریکایی نوشت: مثلث اتحاد این سه کشور در پی این است تا با اعمال فشار بر آمریکا ، پیش شرط‌های این کشور را برای انجام گفت‌‌ وگوها به حداقل برساند تا واشنگتن در پی انجام گفت‌و‌گو با هرکدام از این کشورها برای حل اختلاف دوجانبه باشد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: