مدیر پیشین اف‌بی‌آی: هر فردی مخالف ترامپ باشد مجازات خواهد شد

کدخبر: 2249422

مدیر پیشین اف بی آی نسبت به اقدام رئیس جمهور آمریکا در قطع دسترسی رئیس سابق سازمان سیا به اسناد اطلاعاتی واکنش نشان داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، کاخ سفید از سلب "گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی" جان برنان رئیس پیشین سازمان سیا خبر داده و دسترسی وی به اسناد اطلاعاتی را لغو کرده است.

بر اساس این گزارش، ترامپ "گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی" جان برنان، رئیس سازمان سیا در دوران دولت اوباما را که با آمدن ترامپ از منصبش کنار رفت، ملغی و سلب کرده است.

جیمز کومی مدیر سابق اف بی آی از این اقدام ترامپ به شدت انتقاد کرد و گفت: ترامپ این پیام را ارسال می کند که افرادی را که با او مخالف باشند، مجازات خواهند شد و کسانی که وی را تحسین کنند، پاداش خواهند گرفت.

کومی با انتشار بیانیه ای در توئیتر افزود: در یک دموکراسی، گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی و دسترسی به اسناد اطلاعاتی نباید هدف بازی سیاسی برای منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات بزرگتر شود.

وی همچنین از "عملکرد ترامپ در تحسین از افرادی مثل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و حمله کردن به یک قهرمان جنگی مثل جان مک کین ، فعالان رسانه های خبری آزاد و افراد خدمتگزاری مثل جان برنان" به شدت انتقاد کرده است.

کومی افزود: افکار عمومی رای دهندگان آمریکایی نباید از رفتارهای وحشتناک رئیس جمهور این کشور منحرف شود، کسی که هر روز به مردم آمریکا دروغ می گوید، نژادپرستی را تشویق و ترویج می کند و همواره منافع خودش را بالاتر از منافع ایالات متحده قرار می دهد.

جان برنان، از سرسخت ترین منتقدان ترامپ بود و به شدت سیاست خارجی رئیس جمهوری آمریکا را آماج حملات انتقادی خود قرار می داد.

در بیانیه ای که از سوی ترامپ توسط سخنگوی کاخ سفید قرائت شد، آمده است: «به عنوان رئیس قوه مجریه و فرمانده کل قوا، من مسئولیت منحصر قانونی برای حفاظت از اطلاعات طبقه بندی شده کشور را دارم؛ از جمله کنترل دسترسی به آن را. امروز، در اجرای این مسئولیت، من تصمیم گرفتم تا گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی [امکان دسترسی به اسناد طبق بندی شده] جان برنان، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی را سلب کنم.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «از نظر تاریخی، به رؤسای پیشین آژانس های اطلاعاتی و انتظامی اجازه داده می شد که پس از پایان کار خدمات دولتی شان، دسترسی به اطلاعات طبقه بندی داشته باشند و بنابراین بتوانند به جانشینان خود در زمینه مسائلی که ممکن است بینش خاصی ... داشته باشند، مشاوره دهند. هیچ یک از این توجیه ها از ادامه دسترسی آقای برنان به اطلاعات طبقه بندی شده حمایت نمی کنند.»

«اول از همه، در این موقعیت از دولت من، هرگونه منفعتی که مقامات ارشد ممکن است از مشاوره های آقای برنان کسب کنند، در مقابل ریسک ناشی از رفتار و کردار دمدمی مزاج وی رنگ می بازد. دوم، این رفتار و کردار ارزیابی شده و فراتر از محدوده های منش حرفه ای است که وی باید داشته باشد.»

جو بایدن معاون سابق رئیس جمهور آمریکا نیز اقدام ترامپ در قطع دسترسی جان برنان به اسناد اطلاعاتی را محکوم کرد و با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: اقدام ترامپ در لغو گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی برنان، موجب ساکت شدن منتقد جدی وی نخواهد شد. در دورانی که برنان را می شناسم، او هرگز از صحبت کردن علیه ترامپ هراسی نداشته است. اگر فکر می کنی با این اقدام می توانی جان برنان را ساکت کنی، تو اصلا او را نشناخته ای.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: