در دومین جشنواره «مدو لباس» مطرح شد:

خوشحال می‌شویم ما را در حوزه« لباس» تحریم کنند

کدخبر: 2249846

از یک سو نماینده دانشگاه مدآرت فرانسه، معتقد است که برای ارتقای مد و لباس چند سال است فرانسه را به ایران آورده‌اند و از سوی دیگر دبیر کارگروه مد و لباس می گوید، «خوشحال می‌شویم در حوزه "لباس" ما را تحریم کنند.»

به گزارش ایسنا، «شهلا یاری‌بخت» نماینده دانشگاه مدآرت فرانسه عصر ۲۵ مرداد، در دومین جشنواره مد و لباس درباره همکاری دانشگاه مدآرت با دانشگاه‌های ایران گفت: صنعت پوشاک در یک دهکده جهانی است، باید اطلاعات خود را از این دهکده به دست بیاوریم.

وی با بیان این که تمایل دارم تجربیات بیش از چهل ساله خود را بازگو کنم، ادامه داد: چند سالی است به جای اینکه شما به فرانسه بروید فرانسه را به ایران آوردیم تا بتوانیم در زمینه مد و لباس ارتقای خوبی داشته باشیم و حتی دوره‌های دوساله برای دانشجویان در دانشگاه‌های امیر کبیر و دانشگاه هنر اصفهان برگزار کرده‌ایم .

او با اشاره به حضور در بازار جهانی عنوان کرد: برای حضور در بازار جهانی باید به ارتقا کیفیت، تولید پوشاک در سطح استاندارد جهانی توجه کنیم. البته برای داشتن استاندارد در ایران موضوع آموزش بسیار مهم است .

یاری‌بخت با بیان این‌که رقابت، پشتیبانی نیروی انسانی، تکنیک و دانش، مدیریت بازار، تامین سرمایه عواملی مهمی هستند که می‌توانند یک بازار را غنی کنند، افزود:‌ البته اگر پژوهش و مطالعات کامل نداشته باشیم، نمی‌توانیم جوابی به نیاز جامعه بدهیم، از سوی دیگر زنجیره تامین استاندارد و صنعت نساجی پوشاک با هماهنگی مدیر هنری، طراحی تولید، استراتژی، مارکتینگ و ارتباطات پژوهش و خلاقیت انجام می‌شود .

وی با اشاره به پژوهش و خلاقیت به عنوان اصولی مهم در این زمینه عنوان کرد: باید پژوهش و خلاقیت پیرامون شناسایی تغییرات و تحولات اقتصادی اجتماعی سیاسی، شناسایی توانمندی و ضعف زنجیره استاندارد صنعت داشته باشیم، همچنین داشتن مواد اولیه، مدیریت، شناسایی نیاز بازار داخل کشور و فرصت‌های حضور در بازارهای بین‌المللی و شناسایی بازار در نظر بگیریم و کالاهای رقابتیداشته باشیم .

او همچنین درباره استانداردسازی و تبلیغات بیان کرد : استاندارد در صنعت تولید، ارتقا تولید مواد اولیه داخلی و خودکفایی در این زمینه بسیار مهم است. همچنین استفاده از ماشین‌آلات مورد نیاز و داشتنِ دانش و آموزش از نکاتی است که باید به آن توجه کرد .

چه اصراری داریم مشکی می‌پوشیم؟

ثریا شارقی، مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران نیز در سخنانی با انتقاد از شرایط موجود جامعه گفت : یکی از چالش‌هایی که داریم احتمال مواجه نشدن با فضای شاد در آینده است، که این همت همه را می‌طلبد که برای شادی جامعه هر کس در حرفه خود قدمی بردارد .

وی با بیان این‌که شما که در عرصه لباس هستید می‌توانید از رنگ های شاداستفاده کنید و رنگ‌های مشکی قهوه‌ای و طوسی را حذف کنید، ادامه داد: اگر فردا دولت بخشنامه کند و بگوید می‌توانیم چادر سفید و گل‌گلی سر کنیم، خود من اولین نفری هستم که چادر رنگی بپوش. ما باید مشکی را حذف کنیم چون آن تاثیرگذاری منفی روی روح و روان دارد، در اسلام نیز گفته‌اند؛ «مشکی نپوشید» اما ما چه اصراری داریم مشکی بپوشیم .

او بیان کرد: ما شادترین قوم‌ها بوده‌ایم، زیباترین و با نشاط‌ترین لباس‌ها متعلق به ما بود، ما می‌توانیم حجاب و عفت خود را داشته باشیم و در کنار آن لباس شاد بپوشیم، مگر نمی‌شود اسلام را رنگی داشت، شما طراحان مد و لباس به شدت می‌توانید این فضا را تغییر دهید، البته فضای ما نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده است. من قبلا در وزارت کشور بودم، در روزهای اول هم روسری رنگی سر می‌کردم و نسبت به این موضوع اصرار داشتم، این روزها در فضای تهران هم شاهد پوشیدن لباس‌های رنگی هستم .

وی همچنین در خصوص تاثیرات گرانی ارز و طلا گفت: بحث جامعه‌شناختی به شدت اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حتی در بحث دلار و طلا این اتفاق افتاد و شاهد بودید که ما چه برخوردی نسبت به گرانی داشتیم. در مقابل، مردم ترکیه با گرانی دلار چه کردند؟ من اینجا می‌توانم بگویم دولت و حاکمیت صددر صد مقصر کل دنیا و تاثیرات سیاسی و اجتماعی مقصر، اما نقش ما چه می‌شود آیا ما مقصر نیستیم؟

او افزود: این رفتارهایی که با گران شدن ارز و طلا نشان دادیم چه بود؛ افرادی که طلا و ارز گرفتند واقعا با این حرکت به آینده خودمان و بچه‌هایمان ظلم شد رفتار و کنش اجتماعی ما در مقابل اتفاقی که افتاد اصلا کنش جالبی نبود .

به دولت نمره ۵ در حوزه مد و لباس می‌دهم

وی همچنین درمورد حوزه مد ولباس اظهار کرد: در بحث مد و لباس اگر قرار است سقف نمره را ۲۰ در نظر بگیریم با تاثیر بدی که دولت در حوزه مد ولباس داشت من نمره پنج را می دهم تنها می‌توان گفت تاثیر منفی داشت .

او با بیان این‌که ما از اوایل انقلاب با کلمه «مد» مشکل داشتیم و آن را حذف کردی، این پرسش را مطرح کرد که تنوع و تغییر چه ارتباطی با ارزش‌ها داشت که مانسبت به این موضوع گارد گرفتیم و سپس ادامه داد: نتیجه‌اش چه شد؟ نهایت ما میدان را خالی کردیم و اجازه دادیم دیگران برای ما مد و لباس طراحی کنند، ظلمی بود که به شما شد. خوشبختانه رویکرد تغییر کرده است ما در بحث مد ولباس تکرار را برای جوانان داشتیم و جذابیتی برای جوان ما نداشت .

شارقی ادامه داد: اجازه نداده‌ایم جوان ما طراحی نو داشته باشند و الان نتیجه آن را می‌بینیم که جوان ما با مدهای دیگر سوق پیدا کردند، مردم ما در دوره مادها لباس‌های فاخر به تن می‌کردند و جوانان ما تشنه‌ی مد هستند و شما در تمدن خود این طرح‌ها را به دست بیاورید و آن را در انتشار بدهید .

وی بیان کرد: لزومی ندارد به کشورهای دیگر توجه کنید و خودتان خلاق باشید و دیگران از شما یاد بگیرند. ما گذشته خوبی در حوزه لباس داریم، نیاز به الگوی خارجی نخواهیم داشت. کشور ترکیه در حوزه فیلم به برندسازی توجه می‌کنند. صنعت و برند های خود را تبلیغ داشتند، فیلم خرم سلطان را بیشتر به خاطر تبلیغات لباس و پارچه زیورآلات خود استفاده کردند .

او با تاکید بر این‌که ما سالانه ۶۰ میلیون دلار به خاطر پوشاک و لباس به صورت رسمی و غیر رسمی وارد کشور می‌کنیم، درصورتی‌که به راحتی خودمان می‌توانیم تولید کننده باشیم، ادامه داد:‌ البته باید گفت که صنعت نساجی ما کهنه است، به آن توجه نمی‌کنیم و اشتغال های بیشتری را از دست داده‌ایم انتظار ما از شما این است با انرژی و تجربه‌ای از برگزاری این نشست‌ها برخوردار می‌شوید با ایده و خلاقیت بیشتر به آینده و مردم کشور قدم بردارید و به دنبال تغییر باشید .

برای اولین بار از سایر رویدادهای هنری جلو افتادیم

اما «حمید قبادی» دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، درباره اتفاقات مهم حوزه مد و لباس گفت: شما طراحان و تولید کنندگان از اقدامات چند سال گذشته آگاهی دارید وافراد موثر این جریان گسترده هستید .

وی افزود: شاهد برگزاری بیش از هفت رویداد مهم در حوزه مد و لباس هستیم، شاید برای اولین بار است حوزه مد ولباس از سایر رویدادهای هنری و فرهنگی جلو افتاده است، در روز های آینده ما شاهد نمایش بخشی از آثار هنرمندان مد و لباس خواهیم بود، کسانی که فکر ، اندیشه و ذوق خود را روی کاغذ می‌آورند و تبدیل به طرح و محصول می‌کنند .

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در خصوص موسسات فرهنگی و هنری اظهار کرد: اتفاقات گسترده‌ای در حوزه مد و لباس صورت گرفته است، تعداد بسیاری از هنرمندان مشغول به کار هستند، موسسات مد و لباس کنار سایر موسسات فرهنگی و هنری، اقتصادی گام برمی‌دارند چون بیش از ۴۰۰ موسسه مد و لباس به صورت رسمی کار می‌کنند، در کنار آن بیش از ۳۰۰ موسسه فرهنگی هنری در قالب تک منظوره مد و لباس درحال فعالیت هستند، هچنین چند آموزشگاه فنی و حرفه‌ای کار مد و لباس را انجام می‌دهند .

قبادی در پاسخ به «شارقی» مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران درباره تغییر رنگ روسری ها گفت : خانم شارقی تغییر رنگ و طرح روسری شما محصول تلاش همکاران ما در حوزه مد و لباس است، چراکه آنها توانسته‌اند نمونه های زیبایی از این طرح‌ها را به جامعه معرفی کنند. شما به زودی امضا و سبک پوشش طراحان ایرانی در خیابان‌ها به صورت فراگیر شاهد خواهید بود .

در گذشته مصرف‌کننده ایده‌های دیگران بودیم

وی درباره تبلیغات سریال‌های ترکیه در زمینه مد و لباس افزود: ما در گذشته مصرف کننده‌ی ایده‌ی دیگران بودیم ،گرچه خود ترکیه در آن سریالی که خانم شارقی نام بردند دربرندسازی موفق نبودند و با احترامی که به آن کشور دارم در حوزه طراحی چیزی به عنوان طراحی ندارد بلکه شاید در تکنیک قدرتمند به نظر بیایند اما ما هم در طی دو سال آینده به تکنیک برتر خواهیم رسید .

قبادی همچنین در مورد سرمایه‌گذاری در حوزه مد و لباس اظهار کرد:با سرمایه گذاری که در حوزه مدو لباس صورت گرفته است به زودی به سوی مقصود پیش‌بینی شده راهنمایی می‌شویم. ساختار مدولباس در کشور برنامه ریزی شده است و یکی از آفت‌ها در حوزه مد و لباس نداشتن انسجام و یک نواختی در فعالیت‌هاست .

او تاکید کرد: برای اهداف باید دلسوزانه گام برداریم که با هم افزایی ،کنار بودن این اهداف محقق می شود .

وی در خصوص هم‌افزایی استان‌ها در طرح پوشیدن لباس محلی بیان کرد: یکی از نمونه های هم افزایی در استان‌ها این است که آن‌ها لباس‌های محلی خود را به صورت گسترده استفاده کنند که این اتفاق در سه استان رخ داده است، با هماهنگی استاندار هرمزگان، لباس‌های محلی این استان بر تن کارکنان، اساتید ،دانشجویان و دانش آموزان مجاز شده است، همچنین با نظر ستاد مد و لباس در استان بوشهر و پیشنهاد آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان کرمانشاه شاهد این اتفاق خواهیم بود و مردم این دو استان نیز لباس محلی خود را بر تن قشر های مختلف جامعه می‌بینند .

قبادی ادامه داد: شاید باور آن سخت باشد که ما لباس اقوام را بنا به دلایل مختلف مثل قیمت، ملاحظات امنیتی و نظامی کاربردی کنیم اما معتقد هستیم خرده فرهنگ‌ها نه تنها باعث تزلزل فرهنگ نمی‌شود بلکه خرده فرهنگ‌ها وحدت و اشتراک رویه را فراهم می‌کنند، ما موظف هستیم عقب ماندگی سال‌های قبل از انقلاب و تعلل آن را بعد از انقلاب در این سال‌ها جبران کنیم، این حوزه نیاز به کار جهادی دارد.

او با بیان این‌که کارهای جاری و روزمره جلو نخواهد رفت، افزود: زمانی ما می‌توانیم نتیجه بگیریم که منتظر اقدامات دولتی نباشیم گرچه به مسائل، مشکلات و خواب‌های عمیق برخی از دستگاه‌های دولتی نقد دارم اما معتقدم باید در کنار مردم مصرف کننده تغییر نگرش جدی را بین مسئولان دنبال کنیم .

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: مسئولان ما الزاما نیاز نیست کار فوق‌العاده انجام دهند چون اگر معاون خانواده رییس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت در هیئت دولت یک جمله درباره مد ولباس صحبت کنند، مشکلات حل می‌شود .

خوشحال می‌شویم ما را در حوزه لباس تحریم کنند

وی همچنین درباره فراخوان جشنواره فجر در حوزه مد و لباس توضیح داد : به زودی فراخوان جشنواره فجر را منتشر خواهیم کرد و از شما دعوت می‌کنم با شرکت دراینرویداد ملی، در این زمینه‌ها تحقیق کنید و به صورت جدی به دنبال سبک سازی و هویت بخشی باشید .

قبادی همچنین اظهار کرد: خوشحال می‌شویم که در حوزه لباس ما را تحریم کنند، البته این کار را نمی‌کنند چون برای آنها ارزش افزوده‌ی زیادی دارد. از طرفی ما نه تنها ضعف نداریم بلکه قدرتمند هستیم که کشورهای پیرامون خود را تامین کنیم، البته هیچگاه شرایط رقابت ما برابر نبوده است شرایط نابرابری این آرزو را برای ما فراهم می‌کند که با نشاط تر از گذشته کارها را انجام دهیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: