ارزش لیر ترکیه ۷ درصد کاهش یافت

کدخبر: 2249991

پس از آنکه آمریکا به آنکارا هشدار داد که اگر کشیش آمریکایی اندرو برانسون را آزاد نکند، تحریم های بیشتری در انتظار این کشور خواهد بود، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا امروز بیش از ۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پس از آنکه آمریکا به آنکارا هشدار داد که اگر کشیش آمریکایی اندرو برانسون را آزاد نکند، تحریم های بیشتری در انتظار این کشور خواهد بود، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا امروز بیش از 6 درصد کاهش یافت.

به دنبال تنش دیپلماتیک میان آمریکا و ترکیه و نگرانی از تاثیرگذاری نظرات شخصی اردوغان بر سیاست های پولی بانک مرکزی ترکیه، ارزش لیر این کشور در برابر دلار از ابتدای امسال حدود 40 درصد کاهش یافته است. اردوغان که خود را «دشمن نرخ بهره» توصیف می کند، به رغم نرخ تورم بالا، خواهان کاهش هزینه استقراض است.

بحران ارزی ترکیه نگرانی ها در مورد وضعیت کلی اقتصاد ترکیه و به ویژه وابستگی این کشور به واردات انرژی و همچنین بدهی های ارزی بالای این کشور را تشدید کرده است.

ویلیام جکشون، از موسسه کپیتال اکونومیکس در یادداشتی نوشت: «هیچ نشانه ای از اینکه بانک مرکزی ترکیه اجازه خواهد داشت نرخ بهره را به میزان قابل توجهی افزایش دهد وجود ندارد...همچنین هیچ بهبودی در روابط آمریکا و ترکیه ایجاد نشده و ممکن است تحریم های بیشتری در راه باشد.»

امروز ارزش هر دلار آمریکا در بازار ارز ترکیه با حدود 7 درصد کاهش به 6.2499 لیر رسید.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری دولت ترامپ در نشست کابینه این کشور گفت، اگر برانسون که به اتهام تروریزم در ترکیه در حال محاکمه است آزاد نشود، تحریم ها آماده اعمال شدن است.

ترامپ بعدا در توئیتی نوشت، آمریکا «هیچ بهایی» برای آزادی برانسون پرداخت نخواهد کرد «اما ما در حال کاهش روابط با ترکیه هستیم.» ترامپ همچنین برانسون را «یک میهن دوست بزرگ به گروگان گرفته شده» توصیف کرد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: