با ادامه انتشار گازهای گلخانه ای؛

سطح اسیدی اقیانوس هابه ١٤ میلیون سال قبل بر می گردد

کدخبر: 2250071

تحقیقی جدید نشان می دهد در صورت ادامه انتشار گازهای گلخانه ای، سطح اسیدی بودن اقیانوس ها به زمان ١٤ میلیون سال قبل بر می گردد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بیزینس اینسایدر، طبق تحقیقی که در نشریه Earth and Planetary Science Lettersمنتشر شده، سطح انتشار دی اکسید کربن به زودی هم اندازه میزان انتشار آن در ١٤ میلیون سال قبل برمی گردد. در آن دوره متوسط دمای زمین ٣ درجه سانتیگراد بالاتر بوده است.

اکنون نیز به دلیل فرایند سریع گرمایش جهانی، اقیانوس ها اسیدی می شوند. این امر زمانی رخ می دهد که اقیانوس ها دی اکسید کربن اتمسفر را جذب کنند.

محققان دانشگاه کاردیف در ولز این پژوهش را انجام داده اند. طبق این پژوهش یک سوم گاز دی اکسید منتشر شده ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی است. از زمان انقلاب صنعتی تاکنون ٥٢٥ میلیارد تن دی اکسید کربن وارد اتمسفر شده است.

دانشمندان میزان pHو دی اکسید کربن آب را طی ٢٢ میلیون سال قبل بررسی کرده اند. سیندیا سوسدیان محقق ارشد این پژوهش می گوید: سوابق زمین شناختی مربوط به اسیدی شدن اقیانوس ها نشان می دهد روند کنونی انتشار گازهای گلخانه ای شبیه هیچ اکوسیستمی نیست که طی ١٤ میلیون سال قبل رخ داده است.

سطح فعلی pH دریاها نیز خطرناک است، به طوریکه میزان فعلی آن حتی از pH آب ها در ٢ میلیون سال قبل نیز کمتر است. بررسی پیامدهای چنین رویدادی نیازمند مطالعات آزمایشگاهی و میدانی وسیع و همچنین بررسی سوابق فسیلی است.

در صورت ادامه انتشار گازهای گلخانه ای، روند اسیدی شدن اقیانوس ها نیز تشدید می شود و نه تنها مرجان های فعلی و آتی را از بین می برد بلکه اکو سیستم دریایی را نابود می کند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: