نماینده ویژه ترامپ به دنبال معرفی نخست‌وزیر مطبوع واشنگتن

برت مک گورک در بغداد چه می‌کند؟

کدخبر: 2250483

منابع عراقی از رایزنی‌های فشرده در بغداد به محوریت «برت مک گورک» نماینده ویژه ترامپ در ائتلاف موسوم به مبارزه با تروریسم خبر می‌دهند. به گفته این منابع، طی روزهای چهارشنبه تا جمعه دست کم پنج جلسه در بغداد و کرکوک با حضور مستقیم مک گورک برگزار شده تا واشنگتن بتواند نخست وزیر مطبوع خود را به جامعه عراق تحمیل کند.

نسیم آنلاین - علیرضا مجیدی*: منابع عراقی از رایزنی‌های فشرده در بغداد به محوریت «برت مک گورک» نماینده ویژه ترامپ در ائتلاف موسوم به مبارزه با تروریسم خبر می‌دهند. به گفته این منابع، طی روزهای چهارشنبه تا جمعه دست کم پنج جلسه در بغداد و کرکوک با حضور مستقیم مک گورک برگزار شده تا واشنگتن بتواند نخست وزیر مطبوع خود را به جامعه عراق تحمیل کند.

تلاش برای ائتلاف کردها و اهل سنت برای تحمیل نخست وزیر به شیعیان

مک گورک در تلاش است تا از سویی کردها را وادار سازد تا مشکلات خود با «حیدر العبادی» را مرتفع ساخته و از سوی دیگر به گروه‌های سیاسی سنی فشار وارد می‌کند تا در رایزنی‌های انتخاب نخست وزیر اختیارات تام به «ایاد علاوی» و «اسامه النجیفی» بدهند تا واشنگتن از طریق دو فراکسیون بزرگ اهل تسنن و کردها بتواند گزینه مد نظر خود را به شیعیان تحمیل کند.

در این راستا یکی از منبع آگاه گفت: «واقعیت این است که آمریکا نهایتا یک گزینه کاملا مطلوب خود را در دست ندارد؛ اما سعی می‌کند افراد مد نظر خود را به شیعیان تحمیل کند.» به این ترتیب به نظر می‌رسد آمریکا به متحدین خود طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ نظر ویژه‌ای دارد؛ زیرا در این دوره بخشی از حزب الدعوه و شخصیت‌های شیعه عراق کمال همکاری را با اشغالگران آمریکایی داشتند.

در همین حال شخصیت‌های وابسته به جریان صدر به شدت در حال بدگویی و انتشار اخبار منفی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند! آن‌ها با ادعای این‌که حاج قاسم سلیمانی به بغداد سفر کرده، مدعی هستند: «عراق امروز شاهد یک مسابقه است. سفارت‌های آمریکا و ایران شاهد نشست‌های مکرر و فشرده‌ای است به طوری که گویا ستاد تشکیل دولت عراق در آن‌جا فعال شده است!»

انشعاب در ائتلاف حیدر العبادی او را از نخست وزیری دور می‌کند

در همین حال برخی اخبار نشان می‌دهد اختلاف در داخل ائتلاف نصر (حیدر العبادی) بالا گرفته است! بخشی از این ائتلاف به محوریت «حزب الفضیلة» (عمار طعمه و سید عبدالحسین الموسوی) و «حرکة عطاء» (فالح فیاض) احتمالا طی روزهای آینده مسیر خود را از حیدر العبادی جدا کرده و به ائتلاف «فتح» (به محوریت هادی العامری) و «دولة القانون» (نوری المالکی) بپیوندند. در صورت وقوع این رخداد، ائتلاف نصر از رتبه سوم در انتخابات به رتبه هفتم تنزل خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود حیدر العبادی در این شرایط بار دیگر از طریق حزب الدعوه تلاش خواهد کرد تا در ازای واگذاری پست نخست وزیری، معاونت نخست وزیر را در دست گرفته و نخست وزیری را در داخل حزب حفظ کند.

در مقابل حاکم الزاملی، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع ملی پارلمان و از نمایندگان نزدیک به مقتدی صدر پیش‌بینی کرد در صورت انشعاب داخلی در نصر، حیدر العبادی به سمت مقتدی صدر و عمار حکیم چرخش خواهد کرد! «در صورت وقوع این رخداد، دو فراکسیون بزرگ داریم که یکی از آن‌ها دولت را تشکیل خواهد داد. یک فراکسیون به محوریت فتح، دولت قانون و بخش‌های انشعابی نصر و فراکسیون دیگر به محوریت سائرون (ائتلاف جریان صدر با سوسیالیت‌ها)، حکمة (عمار حکیم) و بخش باقیمانده نصر خواهد بود!»

در همین حال اکثر گروه‌های اهل تسنن عراق اعلام کردند یک فراکسیون بزرگ واحد متشکل از حدود شصت نماینده تشکیل خواهند داد. «محمد الدلیمی» از سران ائتلاف جدید که نام «المحور الوطنی» را برای خود برگزیده است، اظهار داشت: «اکثریت قریب به اتفاق احزاب و فهرست‌های انتخاباتی فعال در مناطق سنی‌نشین شمال و غرب کشور در این ائتلاف حضور دارند و ما با حدود ۶۰ نماینده، بر سر تشکیل دولت آماده مذاکره با فراکسیون‌های مختلف شیعه خواهیم بود.»

لازم به ذکر است که در ائتلاف المحور الوطنی، شش رهبر بزرگ اهل تسنن عراق - که بخشی از آنان سابقه قابل توجهی در حمایت از تروریسم علیه دولت مرکزی دارند - همپیمان شدند تا بزرگ‌ترین ائتلاف عراق را تشکیل دهند. این شش چهره عبارت بودند از «اسامه النجیفی»، «خمیس الخنجر»، «سلیم الجبوری»، «احمد الجبوری»، «جمال الکربولی» و «فلاح زیدان». به این ترتیب «صالح المطلک» و «ایاد علاوی» از پیوستن به این ائتلاف خودداری کردند! در ادامه و در پارلمان نیز فراکسیون «عابرون» (قاسم الفهداوی) و «بیارق الخیر» (خالد العبیدی) ترجیح دادند به ترتیب عضو ائتلاف‌های «وطنیه» (ایاد علاوی) و «نصر» بمانند.

کردستان همپیمان آمریکا در تشکیل دولت مرکزی

در اقلیم کردستان نیز علیرغم تمام اختلافات پیشین، دو حزب بزرگ‌تر «اتحادیه میهنی» و «حزب دموکرات» از فردای انتخابات اعلام کرده بودند با یکدیگر برای مشارکت در تشکیل دولت مرکزی در بغداد ائتلاف خواهند کرد و حالا با دخالت مستقیم آمریکا، آن‌ها خود را برای ائتلاف با گزینه نخست وزیری مد نظر آمریکا آماده می‌کنند.

در مجموع به نظر می‌رسد رایزنی‌ها در روزهای اخیر به اوج خود رسیده و بعید نیست طی روزهای آینده رسما از فراکسیون اکثریت پارلمان رونمایی شود.

*-کارشناس مسائل منطقه

ارسال نظر: