مدیرعامل اسبق شرکت پشتیبانی امور دام:

۶ دلیل گرانی گوشت و مرغ

کدخبر: 2250800

افزایش مرغ سفره های مردم را کوچکتر می‌کند چون پروتئین طبقات پایین جامعه است. در یک ماه گذشته اتفاقات بی‌سابقه‌ای در افزایش قیمت، احتکار و کاهش عرضه همه کالاهای اساسی اتفاق افتاد.

صدرالله دولت مدیرعامل اسبق شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با « نود اقتصادی » در خصوص افزایش قیمت محصولات پروتئینی به ویژه گوشت و مرغ در ماههای اخیر اظهار کرد: افزایش قیمت مرغ در ماههای اخیر سه دلیل عمده داشت. یک دلیل آن گرمای بی‌سابقه‌ای بوده که باعث تلفات زیادی در واحدهای مرغداری شده است. هرچه تلفات بیشتر شود هم عرضه کاهش می‌یابد و هم قیمت تمام شده بیشتر می‌شود.

وی افزود: دلیل دوم گرانی مرغ افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی است. این افزایش قیمت بسته به نوع نهاده‌ها بین 10 تا 20 درصد در بازارهای جهانی بوده است. اثر مستقیم این اتفاق در بازار مرغ و تخم مرغ کشور به وضوح دیده می‌شود.

مدیرعامل اسبق شرکت پشتیانی امور دام با اشاره به تغییر در قیمت ارز تخصیص داده شده برای نهاده‌های دامی نیز درباره دلیل سوم گرانی مرغ به «نود اقتصادی» گفت: سال گذشته ارزی که برای نهاده‌های دامی اختصاص داده می‌شد بین 3200 تا 3300 تومان قیمت داشت. اکنون به غیر از جو، به ذرت و سویا از محل یارانه 3000 میلیارد تومانی دولت، ارز 4200 تومانی می‌دهند. این یعنی قیمت تمام شده مرغ چیزی نزدیک به 25 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

صدراله دولت در خصوص علل افزایش قیمت گوشت نیز عنوان کرد: افزایش قیمت گوشت نسبت به 6 ماه قبل جهشی بوده است. دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت، کاهش تولید، خشکسالی، کمبود و افزایش قیمت علوفه بوده است. در حال حاضر قیمت دام سبک به شدت افزایش یافته است. وی در پاسخ به این سوال که آیا نزدیک بودن به عید قربان عامل گرانی گوشت است گفت نه این موضوع ربطی به گرانی گوشت ندارد.

وی با بیان اینکه "افزایش قیمت ارز قاچاق گوشت را رونق داده" گفت: قاچاق دام از قبل انقلاب همیشه وجود داشته و فقط در برخی مواقع کمتر یا بیشتر شده است. قاچاق دام ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل اختلاف قیمتی که وجود دارد، همواره روند ثابتی داشته است. تنها عاملی که میتواند در یک ماه گذشته قاچاق دام را تشدید کند، افزایش قیمت ارز است. گرانی دلار درآمد قاچاقچیان دام را افزایش داده و انگیزه آنها را بیشتر کرده است.

مدیرعامل اسبق شرکت پشتبانی امور دام به نقش گرانی مرغ در کوچکتر شدن سفره های مردم اشاره و تاکید کرد: افزایش مرغ سفره های مردم را کوچکتر می‌کند چون پروتئین طبقات پایین جامعه است.

صدرالله دولت در پاسخ به این سوال که عدم هماهنگی در ستاد تنظیم بازار چه تاثیراتی بر افزایش قیمت محصولات پروتئینی داشته است؟ گفت: در یک ماه گذشته اتفاقات بی‌سابقه‌ای در افزایش قیمت، احتکار و کاهش عرضه همه کالاهای اساسی اتفاق افتاد، ولی شدت آن در محصولات کشاورزی خیلی کمتر از سایر کالاها بوده است. بنابراین نمی‌توان گفت ناهماهنگی‌های ستاد تنظیم بازار دلیل اصلی این افزایش قیمتهاست.

ارسال نظر: