عمران خان کیست و چگونه مرکز توجهات شد

کاپیتان در صندلی نخست‌وزیری

کدخبر: 2250832

«عمران احمد خان نیازی» متولد ۱۹۵۲ و فرزند خانواده‌ای متموّل است که در لاهورِ پاکستان بدنیا آمد. وی تحصیلات آکادمیک خود در زمینه سیاست و اقتصاد را در دانشگاه آکسفورد گذراند و در سال ۱۹۷۴ کاپیتان تیم کریکت آکسفورد نیز بود. از آن سال‌ها به بعد، عمران خان به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای کریکت فعالیت نمود و در سال ۱۹۹۲ با کسب افتخارات بسیار برای کریکتِ پاکستان، بازنشست شد.

نسیم آنلاین: همزمان با رونمایی ترامپ از تحریم های جدیدش علیه ایران و هشدار به دیگر کشور‌ها درباره مسئله تجارت با این کشور، موضع گیری ها و جناح بندی کشور های مختلف در این رابطه صریح‌تر می‌شود. چند روز پیش بود که مقامات ارشد پاکستان واکنش و موضع خود را نسبت به همسایه غربی خود اعلام کردند. محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، طی کنفرانسی خبری اعلام کرد که: «پاکستان، به عنوان کشوری مستقل و دارای حاکمیت ملی، حق انتخاب طرف‌هایی را دارد که با آنها تعاملات تجاری و اقتصادی دارد." وی افزود: "تعهد پایدار اسلام‌آباد به همکاری‌های تجاری و اقتصادی با تهران و همچنین همکاری در خصوص برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسئله افغانستان را مورد تأکید قرار داد.»

اما مسئله به وزارت خارجه پاکستان محدود نشد و عمران خان، رهبر حزب "تحریک انصاف" که در انتخابات پارلمانی به همراه حزبش پیروز شده نیز اعلام کرده که «پاکستان به همکاری با شریک سنتی خود ادامه خواهد داد.»

اما عمران خان کیست و چگونه از رهبری تیم کریکت پاکستان به نخست وزیری کشورش رسید؟

«عمران احمد خان نیازی» متولد 1952 و فرزند خانواده‌ای متموّل است که در لاهورِ پاکستان بدنیا آمد. وی تحصیلات آکادمیک خود در زمینه سیاست و اقتصاد را در دانشگاه آکسفورد گذراند و در سال 1974 کاپیتان تیم کریکت آکسفورد نیز بود. از آن سال‌ها به بعد، عمران خان به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای کریکت فعالیت نمود و در سال 1992 با کسب افتخارات بسیار برای کریکتِ پاکستان، بازنشست شد.

شروع فعالیت های سیاسی وی را می‌توان به تأسیس جنبش تحریک انصاف در سال 1996 نسبت داد. جنبشی که با مؤلفه های عدالت، مبارزه با فساد،تروریسم و فقر شناخته می‌شود. البته در ابتدای تأسیس این حزب، افراد زیادی به عضویت آن در نیامدند و شاید کسی نمی‌توانست 22 سال آینده را پیش‌بینی کند؛ زمانی که حزب عمران خان با کسب 115 کرسی از 269 صندلی در انتخابات پاکستان، مقام نخست وزیری را در دستان او قرار دهد.

از سخنرانی ها و مواضع عمران خان و سران جنبش تحریک انصاف می‌توان جهت‌دهی های دوره بعدی قدرت در پاکستان را تا حدی پیش‌بینی نمود. مبارزه با تروریسم و گسترش آموزش و همچنین مبارزه با فساد سیاسی و اقتصادی را می‌توان محور‌های اصلی فعالیت های این جنبش دانست.

در زمینه سیاست خارجی هم عمران خان، استقلال سیاسی پاکستان و عدم وابستگی به قدرت های بین‌المللی را در دستور کار قرار داده و در عوض بهبود روابط با همسایگان و تمرکزش را روی گسترش همکاری های سیاسی و اقتصادی قرار داده. وی کلید پیروزی در مسأله سیاست خارجی را در تعامل با همسایگان خود می‌داند.

طی روز های اخیر عمران خان و جنبش تحریک انصاف، ایران را از مهم‌ترین همسایگان خود تلقی کردند که نباید از ظرفیت های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامیِ حاصل از روابط حسنه با این کشور چشم‌پوشی کرد. همچنین وی در سخنانش از بالا بردن سطح روابط خود با افغانستان نیز صحبت کرده. کنار هم قرار دادن این مواضع می‌تواند محور همکاری بسیار سودمندی میان این سه کشور ایجاد کند و همین برای بصدا درآوردن زنگ خطر در واشنگتن کافی است. چندی پیش عمران خان در دیدار با خبرنگاران پاکستانی گفت: «ر واقعیت ھیچ درگیری میان شیعه و سنی وجود ندارد. نه تنھا در پاکستان، بلکه رژیم صھیونیستی خواھان ایجاد تنش میان شیعیان و سنی ھا در سوریه ، عراق ، بحرین و لبنان نیز اس. اسرائیل برای ایجاد درگیریھای شیعه و سنی توطئه می کند تا برای حمله به ایران زمینه سازی کند.»

او همچنین پس از پیروزی در انتخابات و در دیدار با رهبر حزب مجلس مسلمین پاکستان که یکی از احزاب مهم شیعیان در این کشور است گفت: «ائتلاف سیاسی حزب تحریک انصاف با این حزب با قدرت ادامه پیدا می‌کند و اولویت کشور در بحث مبارزه با تروریسم و ریشه‌کن کردن افراط‌گرایی خواهد بود.»

این انتخابات می‌تواند بستری برای گسترش سیاست های ایران در منطقه مهم جنوب آسیا و به طبع قطع کردن نفوذ استکبار را به همراه داشته باشد. پاکستان کشوری هسته‌ای است و همچنین کشوری است با ساختار جمهوری اسلامی. رویکرد این کشور می‌تواند تأثیر بسزایی در روند قدرت در خاورمیانه داشته باشد.

ارسال نظر: