چرا دولتی‌ها در مساله فساد نعل وارونه می‌زنند؟

دولت حق فرار از پاسخگویی در قبال فساد و وضعیت اقتصادی کشور را ندارد/ هیکل دولت فرسوده است/ برای دولت روحانی مشکلات مردم مهم نیست

کدخبر: 2251057

این دولت همان دولت هاشمی است با این تفاوت که نسبت به دولت هاشمی فرسوده تر و پیر تر شده است. یعنی در واقع عیب های دولت هاشمی را دارد اما کارویژه های دولت هاشمی را ندارد. مثلا اگر دولت هاشمی چند تایی سد ساخت یا در حوزه گسترش جاده ها اقداماتی انجام داد دولت روحانی این عملکرد را هم ندارد. در واقع مسئولان دولت روحانی همان مسئولان دولت هاشمی هستند که آن موقع جوان بودند الان پیر و فریسوده شده اند. اما اعداهایشان چند برابر شده و به گنده گویی دچار شده اند اما در در حوزه عمل، عملکرد های بشدت ضعیفی دارند

نسیم آنلاین : دولت روحانی در سال 92 با وعده هایی سر کار آمد که بررسی ها نشان می دهند روحانی به خیلی از وعده های خود عمل نکرده و ترجیح داده است فراموش شان کند. به عنوان مثال از میان ده ها وعده روحانی در این سال که باعث پیروزی او بر رقبا شد می توان به وعده ایجاد 4 میلیون شغل آن هم فقط با درآمد حوزه گردشگری اشاره کرد. وعده ای که آمارهای نهادهای دولتی نشان می دهند نه تنها عملی نشده است بلکه در طول دولت اول روحانی با رکودی که بر صنایع حاکم شده بود بخشی از شاغلان هم کار خود را ازدست دادظند. اما این عدم عملی کردن وعده ها، منجر به آن نشد که روحانی در اردیبهشت 96 موفق به رای آوردن نشود و او دوباره با تکرار وعده هایی از جمله اینکه تمام تحریم های هسته ای را رفع خواهد کرد، رونق را به اقتصاد کشور باز خواهد گرداند و فقر مطلق را ریشه کن خواهد کرد و... دوره دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد. بررسی عمر یک ساله دولت روحانی نشان می دهند نه تنها در حوزه اقتصاد شاهد رشد مثبت نیستیم بلکه با نوسانات شدید بازار ارز و سکه شاهد یک اقتصاد آشفته هستیم که منجر به افزایش قیمت ها و مشکلات عدیده برای صنایع کشور شده است. مردم هم با توجه به این آشفتگی امید خود نسبت به آینده از دست داده اند و در حالت بلاتکلیفی به سر می برند. حتی اگر بخشی از مشکلات را به گردن بد عهدی آمریکا بگذاریم باز هم عملکرد ضعیف دولت قابل کتمان نیست؛ عملکردی که منجر به آشفتگی در حوزه اقتصاد و بروز فساد های مختلف شده است؛ فساد هایی به عنوان آخرین نمونه در هفته های اخیر می توان به ورود خودروهای گران قیمت و بازداشت برخی مدیران وزارت صمت اشاره کرد. اما نکته جالب توجه در این میان طلب کاری روحانی و مقامات دولت اوست است. آن ها به جای اینکه با فساد مقابله و در جهت رفع مشکلات اقتصادی حرکت کنند چنان سخن می گویند که انگار در جایگاه مطالبه گری قرار دارد نه در چایگاهی که باید پاسخگو باشند. در یکی از همین اظهار نظرها جهانگیری روز گذشته گفت: «به عنوان کسی که یک مسئولیت اجرایی مهمی بر دوش دارد، می دانم امروز زندگی مردم دچار مشکل است. می دانم فشارهای اقتصادی که به خانوارها وارد می‌شود آنها را در چه شرایطی قرار می دهد. می دانم با همین سیاست جدید ارزی چه شرایطی برای واحدهای تولیدی کشور پیش آمده و پیش خواهد آمد. می دانم وضعیت اشتغال چگونه است و با همین شرایط چه اتفاقات دیگری می تواند رقم بخورد. فساد در کشور وجود دارد و متاسفانه بزرگ شده و به برخی مسوولین بالای کشور رسیده است... راه مبارزه با فساد این بود که با کسانی که به فساد آلوده شده اند بدون تبعیض و بدون این که به کدام طیف و شخصیت وابسته است؛ برخورد شود. اگر با مسوولینی که دامن جمهوری اسلامی را به فساد آلوده کردند به موقع برخورد می شد امروز این گونه نبود که مبارزه با فساد به یک دغدغه عمومی ملت تبدیل شود... امروز هم راه این است که با فساد بدون هیچ خط قرمز و تبعیضی در قوای سه گانه و در همه جا مبارزه شود» جهانگیری در حالی این این سخنان را مطرح کرده است که سعی کرده است به پاسخ این پرسش نیندیشد که مسول مبارزه با فساد و رفع مسکلات اقتصادی که خود او هم به آن ها معترف است چه کسی و کدام قوه است؟

دولت حق فرار از پاسخگویی در قبال وضعیت اقتصادی کشور را ندارد

نقوی حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » در واکنش به طلبکاری مقامات روحانی و عدم برخورد با فساد اقتصادی گفت: « فساد اقتصادی در سه حیطه قابل توجه است؛ حیطه اول این که این فساد در کجا اتفاق می افتد؟ قطعا فساد در حوزه اقدام و عمل اتفاق می افتاد و مفسدین اقتصادی بدون ارتباط با مقامات دولتی و نقش آن ها نمی توانند دست به فساد بزنند. مگر می شود کسی بدون ارتباط با مقامات دولتی بتواند دست به فساد بزند، رانت خواری کند، رشوه خواری کند، سو استفاده کند، ارز دولتی بگیرد، تسهیلات کلان بگیرد. مگر چنین چیزی امکان پذیر است؟ پس در بحث فساد قسمت اجرایی نظام که همان دولت است دخیل است. انتظار این است که دولت جلوی فسادها را بگیرد با مدیر مفسد برخورد کند. دولت مسئول است اینجا که نمی تواند این مسئولیت را بر عهده دیگران بگذارد. مسئولیت بر خورد با فساد در سیستم بیمه، بانک و.. بر عهده دولت است. چون این بخش ها مرتبط با حیطه اجرا است پس دولت مسئول مستقیم این اشکالات است و نمی تواند از مسئولیت خود فرار کند و خودش را غیر مقصر جلوه دهد» وی حیطه دوم در برخورد با فساد را نقش دستگاه های نظارتی دانست و ادامه داد «حالا اگر فسادی اتفاق افتاد باید در وقت مناسب از سوی دست های نظارتی رصد و گزارش شود. این جا هم مسئولیت با دستگاه های نظارتی است. دستگاه هایی چون وزارت اطاعات ، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل شکور و.. که باید دستگاه های مختلف را رصد و فساد ها را به قوه قضاییه گزارش کنند. بعد از گزارش این نهاد ها، وظیفه قوه قضاییه است که برای این فساد ها پرونده تشکیل دهند و با قاطعیت و در سریع ترین زمان ممکن با مفسدین برخورد کنند»

در کشور دچار مشکل مدیریتی هستیم/ دولت با مردم به جای آمریکا مذاکره کند

عضو کمسیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد چرایی عملی نشدن وعده های روحانی هم بیان کرد « قطعا ملت ایران بخاطر وعده هایی که روحانی داد به او رای دادند. الان خود مردم باید بنشینند و ببینند که وعده هایی که دولت به آن ها داده بود چقدر عملی شده است. چون اسناد آن وعده ها هم همگی موجود است و مردمی که به روحانی رای دادند به راحتی می تواتنند وضعیت امروز را با وعده های روحانی تطبیق دهند و از دولت بپرسند آن وعده ها به کجا رسید. وقتی با نابسامانی و گرانی ها لجام گسیخته روبرو هستیم، وقتی با مردمی مواجه هستیم که روحیه خود را از دست داده اند و امید چندانی به بهبود وضعیت اقتصادی ندارند و صنعت گرانی که با رکود مواجه است و در تولید دچار مشکل شده پس می توانیم ادعا کنیم که وعده های روحانی بر زمین مانده است. متاسفانه دولت اهتمامی برای عملی کردن این وعده ها ندارد. من خودم معتقدم که علاوه بر عوامل خارجی و جنگ روانی دشمن عمده ترین دلیل مشکلات ما در داخل کشور است. این مشکل هم در نحوه مدیریت، عدم پاک دستی برخی مدیران و عدم وجود مدیریت جهادی در دولت است. کسی نمی تواند بگوید نفدینیگی و ارز کم داریم و باید دست به دامن خارجی ها بشویم. این مسیر هیچ حاصلی ندارد. کاش دولت روحانی به جای مذاکره با قدرت های سلطه گر با مردم و سرمایه گذاران داخلی مذاکره می کرد. بخدا این مسیر برای ملت نتیجه بهتری داشت. تا نحوه مدیریت دولت و نگاه شان به غرب عوض نشود قطعا وعده های روحانی عملی نخواهد شد. البته ما از عملی نشدن وعده ها خوشحال نیستیم و دوست داریم دولت موفق شود اما با این مسیر بعید است دولت موفقیتی به دست آورد»

این وضعیت اقتصاد نتیجه رایی است که اکثریت مردم داده اند/ مردم در رای دادن به روحانی اسیر هیجانات شدند

محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران هم در مورد وعده های برزمین مانده روحانی هم به «نسیم آنلاین» گفت: « من فکر می کنم که وضعیت فعلی بخاطر نگاهی است که جامعه ما به روحانی و همراهانش داشته است؛ یعنی به تعبیری باید به مردم بگوییم که اگر وضعیت امروز پیش آمده ناشی از اعتمادی است که به مسئولین داشتید. مسئولینی که 4 سال امتحان خود را پس داده بودند و دستاوردی نداشته اند. اگر دقت کنیم آقای روحانی مهمترین وعده هایش در سال 96 این بود که اجازه نخواهد داد در خیابان دیوار کشیده شود، زن ها به ورزشگاه خواهند رفت و کنسرت ها برگزار خواهد شد. خوب آقای روحانی به وعده هایش عمل کرده است؛ کنسرت ها در حال برگزاری است، خانم ها به ورزشگاه می روند و در خیابان هم دیوار کشیده نشده است. نکته این است ک جامعه در زمان انتخابات هوشیار عمل نکرد و اسیر احساسات و اسیر تکرار کردن ها شد و مسئولینی را انتخاب کرد که به جای برنامه وعده دادند. وعده هایی که نفعی به حال ملت نداشتند امروز آقای روحانی می تواند مدعی شود که به وعده های خود عمل کرده است و من هم معتقدم به وعده هایی که داد عمل کرده است»

هیکل دولت فرسوده است/ برای دولت روحانی مشکلات مردم مهم نیست

کوشکی با بیان اینکه دولت ورحانی نه توان و نه اراده ای برای حل مشکلات کشور دارد افزود: «بالاخره دولتی که هیکلش را بیش از 1500 مدیر بازنشسته و فرسوده تشکیل داده است توان اداره مناسب کشور را ندارد. ساختار این دولت پیر، فرسوده و ناتوان است. از طرف دیگر هم اصلا تمایلی هم برای تغییر وضع موجود و رفع مشکلات مردم در دولت وجود ندارد. اصلا برای دولت مهم نیست که مثلا قیمت بلیت در عرض چند هفته چهار برابر شده است »

دولت روحانی حتی محاسن دولت هاشمی را هم ندارد/ دولت روحانی فقط گنده گویی می کند

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که چرا وعده های روحانی عملی نشده است هم گفت: «این دولت همان دولت هاشمی است با این تفاوت که نسبت به دولت هاشمی فرسوده تر و پیر تر شده است. یعنی در واقع عیب های دولت هاشمی را دارد اما کارویژه های دولت هاشمی را ندارد. مثلا اگر دولت هاشمی چند تایی سد ساخت یا در حوزه گسترش جاده ها اقداماتی انجام داد دولت روحانی این عملکرد را هم ندارد. در واقع مسئولان دولت روحانی همان مسئولان دولت هاشمی هستند که آن موقع جوان بودند الان پیر و فریسوده شده اند. اما اعداهایشان چند برابر شده و به گنده گویی دچار شده اند اما در در حوزه عمل، عملکرد های بشدت ضعیفی دارند»

ارسال نظر: