آیت الله علم‌الهدی:

بنده به هیچ وجه با موسیقی مخالف نیستم

کدخبر: 2251114

معمولا افراد برحسب مطامع خودشان سعی دارند از ما مطلب منعکس کنند. بنده به هیچ وجه با موسیقی مخالف نیستم، با هنر مخالف نیستم. موسیقی شاخه‌ای از هنر است و نظر بنده شاید در مسائل موسیقی از نظریه فقهی شاید با خیلی از بزرگان و فقهایی که در مساله موسیقی نظر دارند، خیلی بازتر از نظر دیگران باشد. آن چیزی که مخالفم، ابتذال است.

به گزارش نسیم آنلاین طرح ضیافت رضوی این روزها در مشهد مقدس با حضور جمعی از دانشجویان در حال برگزاری است؛ طرحی که در هر دوره یک‌هفته‌ای آن نزدیک به 500 نفر از فعالان دانشجویی از دانشگاه‌های سراسر کشور در آن شرکت می‌کنند و علاوه‌بر برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، برنامه‌هایی دیگر با حضور مادران و همسران شهدا و برخی چهره‌هایی که برای دانشجویان محبوبیت دارند و... برای این دانشجویان در نظر گرفته شده است. یکی از برنامه‌های اخیر این طرح در دوره ششم پرسش و پاسخ صریح دانشجویان با آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد بود، که نظر ایشان در مسئله موسیقی در ادامه آمده است:

برخی ورودهای شما را به حوزه‌های اجتماعی مانند ورود به عرصه موسیقی، برای جبهه انقلاب هزینه‌زا می‌دانند. به‌طور مثال آیا لغو کنسرت در نیشابور، قوچان و... لزومی دارد؟

کسی شیطان را خواب دید که خیلی خوشگل است و قد و قامت رعنا و ابروهایی کشیده و چشم‌های بادامی دارد. گفت تو اینقدر خوشگل هستی و شیطان هستی، پس چرا عکس تو را اینقدر عوضی می‌کشند، هرجا عکست هست با نیش‌های بلند و با یک قیافه بدترکیب می‌کشند. گفت چه کار کنم، قلم دست دشمن است. حالا حکایت ما، حکایت شیطان شده است.

واقعیت ما منعکس نمی‌شود. معمولا افراد برحسب مطامع خودشان سعی دارند از ما مطلب منعکس کنند. بنده به هیچ وجه با موسیقی مخالف نیستم، با هنر مخالف نیستم. موسیقی شاخه‌ای از هنر است و نظر بنده شاید در مسائل موسیقی از نظریه فقهی شاید با خیلی از بزرگان و فقهایی که در مساله موسیقی نظر دارند، خیلی بازتر از نظر دیگران باشد. آن چیزی که مخالفم، ابتذال است. بحث ما این نیست که کنسرت مال موسیقی نیست، الان کنسرت بستر ابتذال است. هر کجا که اجرا می‌شود، مالامال ابتذال است. کنسرت، مرکز ابتذال است و ما با ابتذال قضیه مخالف هستیم. موسیقی در کشور ما کنسرت کاباره‌ای است، ولی کنسرت فنی که در کشورهای دیگر اجرا می‌شود این است که یک نفر یک آهنگی می‌سازد و می‌نوازد و یک عده‌ وارد به آهنگ‌ها هستند و آنها تشخیص می‌دهند که نقطه‌ضعف و نقطه‌قوت آهنگ کجاست و نقد می‌کنند و درباره آهنگی که آقای آهنگساز ساخته است نظر می‌دهند؛ به این کنسرت می‌گویند. بنده حرفم این است که اینجا حرم امام رضا(ع) است، در حرم امام رضا(ع) نباید ابتذال اجرا شود.

افرادی که با ما مخالفت می‌کنند، یک عده موسیقیدان هستند که اصل نقطه هدف ما را نمی‌دانند، ولی وقتی با ما صحبت می‌کنند، خودشان قانع می‌شوند که حق با ماست. عده‌ای از مخالفان ما یک عده جوان هستند که می‌خواهند فعالیتی در جهت شادی و عیش و نوش داشته باشند و بنده را ضد آن می‌دانند و با ما مخالفند، با جوانان مشکلی نداریم.

مشکل اصلی ما با جریان قدرت و ثروت است. آنها دشمن اصلی هستند و همه این افتراها و تخریب‌ها که در فضای مجازی علیه بنده می‌شود، آنها انجام می‌دهند.

این جریان قدرت و ثروت است که می‌خواهد فعالیت‌های فسق و فجور را در حرم امام رضا(ع) سرمایه‌گذاری کند، به خاطر اینکه فکر می‌کند مشتری‌اش در اینجا حضور دارد.

لذا مشکل من فقط کنسرت نیست، بلکه مسائل دیگری هم که می‌خواهند اجرا کنند و مراکز ابتذال و فسق و فجور راه‌ بیندازند، بنده مخالفم. حتی با نوع فعالیت‌های اقتصادی هم که تا اندازه‌ای اینجا را بازار کار کالا‌های خارجی و وسیله‌ای برای تولید ابزار و کالاهای تجملاتی خارجی کنند، بنده با این هم مخالف هستم. با بعضی از ساخت‌وسازهای شهری که نتیجه‌اش این باشد، مخالف هستم. این جریان‌ها می‌خواهند بر ثروت خود بیفزایند.

به نظرم اگر نظام و انقلاب هزینه بدهد و یک استان یا یک شهر را با این خصوصیات به‌عنوان قوة‌الاسلام کاملا محافظ از همه ابتذال‌ها و انحراف‌ها نگه بدارد و فضایی سالم برای مسلمانان و جوانان روشن‌اندیش در کل کشور باشد، به نظر من این هزینه زیادی نیست که نظام و انقلاب می‌دهد.

منبع:‌فرهیختگان

ارسال نظر: