رئیس دانشگاه علوم بهزیستی عنوان کرد

تنها دانشگاهی هستیم که به حوزه‌ "سلامت اجتماعی" می‌پردازیم

کدخبر: 2251138

رئیس دانشگاه توان بخشی و علوم بهزیستی با اشاره به منحصر به فرد بودن این دانشگاه در ساختار وزارت بهداشت،گفت:در این دانشگاه تمام اجزای بخش آموزشی توان بخشی را پوشش داده‌ایم . ضمن آن که دانشگاه توان بخشی و علوم بهزیستی تنها دانشگاهی است که به حوزه‌ "سلامت اجتماعی" می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، امیر مسعود عرب در این نشست که امروز 28 مرداد در دانشگاه توان بخشی و علوم بهزیستی برگزار شد با بیان اینکه هر 22 گروه آموزشی این دانشگاه مرتبط با سه حوزه توان بخشی و سلامت و رفاه اجتماعی و سلامت روان هستند، منحصر به فرد بودن این دانشگاه در ساختار وزارت بهداشت را یاد آور شد و گفت:در این دانشگاه تمام اجزای بخش آموزشی توان بخشی را پوشش داده‌ایم . ضمن آن که دانشگاه توان بخشی و علوم بهزیستی تنها دانشگاهی است که به حوزه‌ "سلامت اجتماعی" می‌پردازد.

وی رسالت این دانشگاه را تعیین الگوهای مدرن و جدید در حوزه توان بخشی و سلامت اجتماعی و تحویل آن به وزارت بهداشت عنوان و خاطر نشان کرد: ساختار وزارت بهداشت 25 درصد در سلامت اجتماعی دخالت دارد. این در حالی است که 75 درصد فاکتورهای اجتماعی سلامت متاثر از جامعه است.

رئیس دانشگاه توان بخشی و علوم بهزیستی، تعیین مشاور مشخص در حوزه توان بخشی و تاسیس معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت را نشان دهنده‌ توجه بیش از پیش این وزارت خانه به حوزه سلامت اجتماعی دانست و افزود:‌ نوع ضریب اشغال تخت‌ها طی چند سال گذشته در بیمارستان رفیده ، که تنها بیمارستان تخصصی توان بخشی در کشور است، نشان دهنده‌ نیاز جامعه به دریافت خدمات در این حوزه است.

عرب تشریح کرد: ساختار کشور به این صورت است که زمانی که علائم حیاتی در فردی که دچار ضایعه نخاعی یا سکته مغزی شده ثابت شود ، بیمارستان عمومی فرد را به حال خود رها کرده و بعد از آن است که بیمار به کلینک‌های سرپایی ما در حوزه‌ توانبخشی مراجعه می‌کند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در نظام ارجاعی در دنیا زمانی که علائم حیاتی بیمار ثابت شود فرد نیازمند آن است که خدمات توان بخشی به صورت متمرکز و با جدیت به او ارائه شود. اگر این زمان از دست نرود می‌توان زمینه بازگرداندن این افراد به جامعه را فراهم کرد.

عرب رسالت دیگر این دانشگاه را جا انداختن الگوی فوق در جامعه عنوان و تصریح کرد: در کشور ما نظام ارجاعی سیستماتیک وجود ندارد.

وی روند رو به رشد سالمندی در کشور را یاد آور شد و توضیح داد: امروزه روند رو به رشد سالمند شدن جمعیت کشور به طور محسوسی احساس می‌شود. این در حالی است که کشور فرانسه این روند را طی 90 سال پیموده اما کشور ما در عرض 30 سال با حجم قابل توجهی از جمعیت سالمند روبرو خواهد بود.

رئیس دانشگاه توان بخشی و علوم بهزیستی در همین زمینه به پزشکی از راه دور اشاره و گفت: یک پارامتر ساده در این خصوص جلوگیری از زمین خوردن سالمندان است که در دنیا از طریق گردنبندهای سنسوردار دنبال می‌شود.

عرب با بیان این که به گفته سازمان بهداشت جهانی کشور ما دارای یک شبکه عالی بهداشت است اظهار کرد:‌ چنانچه پارامترهای مربوط به ارزیابی اختلالات تکامل به کشور وارد شود می‌توان اقداماتی در راستای تخمین تولد نوزاد با مشکلات ژنتیکی انجام داد.

وی همچنین به بزرگترین پروژه ژنوم کشور در دانشگاه توان بخشی و علوم بهزیستی اشاره و تشریح کرد: در این پروژه شناخت ژن‌های مرتبط با معلولیت پی گرفته می‌شود و دنیا نیز به دنبال آن است که از همان ابتدا جلوی تولد فرد معلول را بگیرد.

رئیس دانشگاه توان بخشی و علوم بهزیستی مهمترین مشکل حوزه توانبخشی کشور را پوشش های بیمه‌ای خدمات این حوزه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تنها خدمات تحت پوشش بیمه کارهای فیزیوتراپی است این در حالی است که چنانچه خانواده‌ای دارای یک عضو دچار فلج مغزی باشد به طور روزانه به خدمات درمانی، فیزیوتراپی، و توان بخشی نیاز دارد.

عرب با اشاره به اینکه تعداد این بیماران در مقایسه با بیماریهای رایج عدد قابل توجهی نیست خاطر نشان کرد:‌در حال حاضر مذاکره با وزارت رفاه و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا به صورت فاز بندی شده برخی از خدمات را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

وی در پایان ذیل بحث کاربردی کردن تحقیقات تاکید کرد در راستای این امر بحث ترجمان دانش را به صورت فعال دنبال کرده‌ایم و دنبال آن هستیم که انجام تحقیقات به سمتی برود که متناسب با ارگانهای سفارش دهنده و جذب گرنت انجام شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: