صادق خلیلیان وزیر سابق جهاد کشاورزی:

سفره مردم نصف شده است

کدخبر: 2251457

ما ۵ بازار اصلی در کشور داریم که با بی تدبیری و ضعف مدیریت دولت دچار بی‌ثباتی شده است. این ۵ بازار عبارتند از: ارز، سکه و طلا، خودرو، مسکن و مواد غذایی.

صادق خلیلیان وزیر سابق جهاد کشاورزی در گفتگو با « نود اقتصادی » در خصوص آشفتگی بازار کالاهای اساسی در هفته‌های اخیر اظهار کرد: ما 5 بازار اصلی در کشور داریم که با بی تدبیری و ضعف مدیریت دولت دچار بی‌ثباتی شده است. این 5 بازار عبارتند از: ارز، سکه و طلا، خودرو، مسکن و مواد غذایی. نکته مهمی که وجود دارد این است که این 5 بازار بهم پیوسته است. هر تلاطمی که در یکی از این بازارها ایجاد شود به بقیه صنفها سرایت می‌کند.

وی گفت: ضعف عملکرد دولت از قبل وجود داشت و بهم ریختگی اخیر بازارها هم به آن اضافه شد. اگر ما به طور متوسط بخواهیم این 5 سال اخیر را مورد بررسی قرار دهیم، قیمت مواد غذایی حداقل 3 برابر شده در حالی که درآمد مردم رشد متناسبی نداشته است و این به اقتصاد خانواده‌ها لطمه زده و قدرت خرید خانواده‌ها را کاهش داده است.

سود برای عده‌ای خاص فشار به همه مردم

وی افزود: متاسفانه دولت 18 میلیارد دلار از سرمایه‌های کشور را در بازار ارز توزیع کرده اما عملا هیچ تاثیرگذاری در اقتصاد و تنظیم بازار نداشته است. سود کلان این توزیع رانت هم نصیب عده خاصی شده و فقط فشار آن به مردم وارد شده است. مسببین این وضعیت باید فورا بازخواست و حتی محاکمه قرار بگیرند و لازم است اصلاحاتی در بخش اقتصادی دولت صورت بگیرد. ما الان در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، بنابراین به وزرایی احتیاج داریم که مرد این میدان باشند و بتوانند در این شرایط کشور را اداره کنند و به اقتصاد سر و سامانی بدهند.

باید تمام تیم اقتصادی دولت عوض شوند

خلیلیان تصریح کرد: اگر قرار باشد مشکلات حل شود باید تیم اقتصادی دولت به طور کامل عوض شود و با احتکارکنندگان و عواملی که باعث به وجودآمدن این وضعیت شدند برخورد جدی صورت گیرد. از طرفی دولت باید بسته حمایتی و اضطراری و پشتیبانی برای مردم در نظر بگیرد. دولت نباید به وضعیت خانواده‌ها بی‌تفاوت باشد، به دلیل اینکه تمام کالاها و اجاره مغازه‌ها بالا رفته است. دولت باید با افزایش یارانه و یا اقدامات دیگری این هزینه‌ها را جبران کند.

وی بیان کرد: در مجموع با گرانی مواد پروتئینی، میوه و غلات سفره مردم کوچک شده است و قدرت خرید خانواده‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است. به عبارتی باید گفت اندازه سفره مردم با گرانی‌های اخیر نصف شده است.

ارسال نظر: