جای خالی کمک «دولت» به «شهرداری»

کدخبر: 2251606

 اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر بار دیگر بر وضعیت بحرانی مجموعه شهرداری تهران تأکید کرده و خواستار عنایت دولت به مجموعه شهرداری تهران شدند. 

به گزارش وطن‌امروز، اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر بار دیگر بر وضعیت بحرانی مجموعه شهرداری تهران تأکید کرده و خواستار عنایت دولت به مجموعه شهرداری تهران شدند. محمد سالاری در جریان هشتادمین جلسه شورای شهر تهران در واکنش به گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران اظهار کرد: این گزارش نشان می‌دهد در بهترین ماه‌های سال که باید اوج درآمدزایی باشد 52 درصد کاهش درآمد و به تبع آن کاهش در هزینه داشته‌ایم. از آنجایی که بودجه سال 97 بودجه استراتژیکی نیست باید یک جلسه اضطراری با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تشکیل و در بودجه 97 اصلاحاتی انجام شود.

بحران وضعیت مالی شهرداری

مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز پس از استماع گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران به وضعیت مالی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: وضعیت مالی شهرداری تهران بحرانی است به‌گونه‌ای که تنها نیمی از بودجه شهرداری محقق شده و ما اگر بر این اساس جلو برویم از بودجه 17 هزار و 500 میلیارد تومانی حداکثر حدود 9 هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد. فراهانی افزود: این بدین معناست که تنها می‌توان هزینه‌های نگهداشت شهر را تأمین کرد و ما شاهد تعطیلی پروژه‌های شهری هستیم. طبیعی است که معاونت برنامه‌‌ریزی باید در اسرع وقت گزارش تحقق‌پذیری بودجه را بدهد تا بر اساس آن اصلاحیه بودجه را ارائه دهیم. برای عبور از این وضعیت 2 روش داریم؛ اول کاهش هزینه‌ها در شهرداری تهران که با جدیت معتقدم 30 درصد هزینه‌ها را می‌توان کاهش داد و دوم فراخوان جذب سرمایه‌ها در شهرداری تهران که متأسفانه در گذشته شاهد جذب هیچ سرمایه بزرگی در شهر تهران نبوده‌ایم. وی با تأکید بر وضعیت مالی شهرداری تهران گفت: نیاز است این موضوع را جدی بگیریم و متأسفانه عزم لازم در دولت نیست، زیرا با پیشنهاد تعطیلی اخذ ارزش افزوده توسط وزارت صنعت مواجه هستیم که حدود 1500 میلیارد تومان هزینه‌ها در 6 ماه دوم کاهش پیدا خواهد کرد، از سویی با پیش‌بینی متخصصان در بحث مسکن رکود داریم که این مسأله بیش از 6 هزار میلیارد از درآمد شهری را هدف قرار داده است. وضعیت واقعا بحرانی است و پیش‌بینی می‌کنم در جلسه فوق‌العاده وضعیت مالی شهرداری را بررسی کنیم، چرا که شاهد چشم‌انداز خوبی نیستیم.

کسری 52 درصدی در تأمین منابع

همچنین سیدحسن رسولی در ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه اردیبهشت و خرداد ماه امسال، در ارزیابی کلی گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی 2 ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 29هزار و 49 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند اما در 2 ماه اردیبهشت و خردادماه 1397 شهرداری تهران توانست با تحقق 48 درصد منابع، مبلغ 13هزار و 999 میلیارد ریال را تحصیل کند و با ثبت تنها 11 درصد مصارف خود، مبلغ 3هزار و 300 میلیارد ریال هزینه ثبت شده در دفاتر حسابداری را به عنوان گزارش هزینه 2 ماه اردیبهشت و خرداد ارائه کند. وی گفت: تحقق 48 درصد دریافت‌ها، بیانگر آن است که شهرداری با 52 درصد کسری عملکرد در تامین منابع مواجهه بوده و ثبت میزان 11 درصد مصارف بیانگر فاصله زمانی در نحوه ثبت رویدادهای مالی شهرداری است. خزانه‌دار شورای شهر درباره عملکرد درآمد نیز اظهار داشت: در این بخش شهرداری تهران در این 2 ماه با کسری عملکرد 14میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است، در حالی که شهرداری مکلف به تامین 43 درصد منابع از این محل بوده اما شاهدیم تنها توانسته مبلغ 5 هزار و 138 میلیارد ریال از منابع خود را در این 2 ماه از این محل تامین کند.

توقف ۵۰ درصد اتوبوس‌های سامانه ۵

در ادامه جلسه روز گذشته شورا، افشین حبیب‌زاده در تذکری به شهردار تهران گفت: حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری است و برنامه‌ریزی استفاده بهینه از امکانات موجود نیز از وظایف اصلی شورای شهر و شهرداری است. رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران به بازدید اخیر خود از سامانه ۵ اتوبوسرانی تهران اشاره کرد و گفت: ۲۳ مردادماه که از سامانه ۵ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بازدیدی داشتم، مشاهده کردم با توجه به کمبود وسایط حمل‌ونقل عمومی و فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، از 122 دستگاه اتوبوس این سامانه بیش از 50 درصد اتوبوس‌ها به دلایل گوناگون در توقفگاه این سامانه متوقف هستند.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر گفت: برای نمونه طبق مشاهده من تعداد 20 دستگاه اتوبوس بی‌آرتی به گفته عوامل سامانه به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی و توپوگرافی منطقه 5 و فرسودگی قابلیت استفاده ندارند و به مدت 2 سال در زیر آفتاب و برف و باران قرار دارند، در حالی که کمبود اتوبوس در تمام خطوط اتوبوسرانی شهر تهران مشهود است. همچنین با توجه به مشاهدات عینی، تعداد 29 دستگاه اتوبوس این سامانه به جهت نقص فنی در توقفگاه این سامانه متوقف بودند، علاوه بر اینها تعداد 16 دستگاه نیز در قسمت تعمیرگاه این مرکز موجود بودند. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این موضوع پی برد که 50 درصد اتوبوس‌های این مرکز در حال حاضر غیرفعال هستند.

ارسال نظر: