پاسخ رسمی دولت به عدم خرید نفت ایران توسط کره جنوبی

واردات برخی کالاهای کره‌ای به کشور ممنوع شده است

کدخبر: 2251831

د: بخشی از واردات ما از کره جنوبی شامل کالاهای مصرفی وارداتی بوده است که اینها در دو ماه گذشته مشمول محدودیتهایی شده است. کالاهای کره‌ای که اکنون از گمرک ترخیص می‌شود مربوط به مجوزهایی بوده که از قبل برای واردات آنها صادر شده است.

مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با « نود اقتصادی » در خصوص واکنش ایران به توقف 2.5 ماهه صادرات نفت کشور به کره جنوبی اظهار کرد: بخشی از واردات ما از کره جنوبی شامل کالاهای مصرفی وارداتی بوده است که اینها در دو ماه گذشته مشمول محدودیتهایی شده است. کالاهای کره‌ای که اکنون از گمرک ترخیص می‌شود مربوط به مجوزهایی بوده که از قبل برای واردات آنها صادر شده است.

وی بر همین اساس گفت: بنابراین اکنون به عنوان مثال از 30 خرداد ماه امسال ثبت سفارش واردات برای خودرو از کشور کره جنوبی نداشتیم. بخشی از واردات ایران از کره، خودرو بوده است که اکنون در لیست ممنوعیت قرار دارد. بخش دیگری از واردات ما شامل کالاهای مصرفی و ساخته شده‌ای مثل لوازم خانگی بوده که اکنون لوازم خانگی هم در لیست محدودیتها و ممنوعیتها قرار دارد و وارد نمی‌شود. بنابراین عملا با سیاستهایی که در محدودیت واردات کالاهای مصرفی و ساخته شده داشتیم، بخشی از پاسخ به کره‌ای‌ها و محدودیت واردات از این کشور اعمال شده است.

تشکیل کمیته‌ای در وزارت صنعت برای پاسخ به توقف 2.5 ماهه نفت ایران به کره

رئیس سازمان توسعه تجارت در تشریح پاسخهای دیگر ایران به کره‌ای‌ها نیز به «نود اقتصادی» گفت: دو هفته است کمیته‌ای برای بررسی بیشتر واکنش به کره‌ای‌ها تشکیل شده که اقلام دیگری که می‌تواند به این لیست اضافه شود، حتما بررسی و اعمال می‌شود.

وزارت ارتباطات در خصوص محدودیت واردات گوشی از کره تصمیم می‌گیرد

خسروتاج در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه گوشی تلفن همراه هم احتمال محدودیت واردات از کره جنوبی وجود دارد یا خیر به «نود اقتصادی» گفت: گوشی تلفن همراه جز لیست کالاهای ممنوعه نیست و جز گروه کالایی الویت سه قرار دارد که در شرایط جدید باید با ارز صادراتی وارد شود. وزارت ارتباطات باید با توجه به سایر گوشی‌های تلفن همراهی که مورد نیاز کشور است در این خصوص تصمیم بگیرد. مرجع فنی تصمیم گیری در مورد واردات موبایل از کره جنوبی وزارت ارتباطات است. اگر آنها به نتیجه برسند که ممنوعیت واردات گوشی کره‌ای مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند، ما مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون با ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی به کره‌ای‌ها پاسخ داده‌ایم چون بخشی از خرید ما از کره‌ای کالاهای مصرفی و ساخته شده بوده است. البته ممکن است ما در این حوزه‌ها مستقیم از کره واردات نمی‌کردیم و کالاها از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد کشور ما می‌شده است.

معاون وزیر صنعت افزود: باید فعالین اقتصادی را به کمیته‌ای که تشکیل دادیم، دعوت کنیم و با توجه به نوع کالاهایی که از کره وارد می‌کنیم و نوع صادراتمان به کره در این خصوص تصمیم گیری کنیم. صادرات ما به کره جنوبی فقط نفت خام نیست و باید در کل بررسی شود که موازنه تجاری با کره چگونه است و تصمیمات ما چه تاثیری بر آن خواهد داشت.

گفتنی است که برخی رسانه‌ها دیروز اعلام کرده بودند که کره جنوبی در ماه‌های ژوئن، جولای و هفده روز اول ماه جاری میلادی (آگوست) هیچ نفتی و میعانات گازی از ایران نخریده است.

ارسال نظر: