تخلیه ۲۰ درصد کالا‌های اساسی در بندر چابهار،مشوقی برای تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان

کدخبر: 2251977

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تخصیص تخلیه ۲۰ درصد کالای اساسی کشور به بندر شهید بهشتی چابهار، جذابیتی برای استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری و ساخت خط‌آهن چابهار-زاهدان است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، بهروز آقایی اظهار کرد: امروزه امکان اتصال بنادر به شبکه های ریلی کشور به عنوان یکی از مزیت های رقابتی، عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری است که از شاخص های مطلوب تجار و صاحبان کالا در انتخاب بندر و کریدور های حمل و نقل خواهد بود.

وی ادامه داد: در همین راستا فعال سازی کریدور شمال - جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی به عنوان اولویتی مهم در رقابت پذیری حمل کالا و ارتقاء سهم ترانزیت و تجارت دریایی حائز اهمیت فراوان خواهد بود.

آقایی ادامه داد: واگذاری این پروژه نیمه تمام به بخش خصوصی می تواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر به عنوان یکی از راهبرد های اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به ارتقاء ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸.۵ میلیون تن به عنوان زیرساخت های پیش نیاز توسعه سواحل مکران ، ضرورت بهره مندی این بندر استراتژیک از قابلیت ریلی باید به اولویت اول وزارت راه و شهرسازی مبدل شود.

وی افزود: با واگذاری پروژه مذکور به بخش خصوصی (ترجیحا پیمانکار های مربوطه) سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و کم بهره مندترین استان شرقی، از جمله فعال سازی بندر شهید بهشتی چابهار، تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار-زاهدان و احیاء محور شرق به جهت انتقال کالا های اساسی کشور در زمان بحران محقق خواهد شد.

آقایی ادامه داد: در این مدل واگذاری، جذابیت های بازگشت سرمایه با سپردن تضامین تأمین بار و کالا با تخصیص تخلیه ۲۰ درصد کالای اساسی کشور (سهم استان سیستان و بلوچستان و استان های همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصی و تکمیل پروژه با مدل BOT در بازه زمانی منطقی و تامین هزینه های ساخت و اتمام طرح از محل درآمد های حاصل از انتقال محموله های کالای اساسی و بار های انتقالی در این محور، امکان پذیر خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: