فیلم کوتاه هم صاحب موزه اختصاصی شد

کدخبر: 2252139

عصر روز گذشته ویترین موزه فیلم کوتاه افتتاح شد و جوایز و موفقیت‌های این حوزه در معرض عموم قرار گرفت. همچنین در این مراسم جایزه ایسفا به سهراب شهید ثالث تقدیم شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم افتتاحیه ویترین فیلم کوتاه، در موزه سینما روز گذشته برگزار شد.

این ویترین که محل جوایز و موففیت های دست یافته توسط فیلمسازان فیلم کوتاه کشور است، ازین پس همسو با جوایز سینمای بلند کشور، در موزه سینما در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

امیرشهاب رضویان در ابتدا گفت: صنف انجمن فیلم کوتاه سال 82 آغاز بکار کرد و سال 84 در خانه سینما ثبت شد و خانه سینما خیلی خوشحال است که این افراد عضو آنجا هستند. فیلم کوتاه فیلمسازان متعدد و بسیاری را تحویل سینما داده است و خواهد داد.

وی در پایان از تاریخچه فیلم کوتاه گفت و علیرضا قاسم خان ( مدیر عامل موزه سینما) را برای سخنرانی دعوت کرد.

قاسم خان افتتاح ویترین فیلم کوتاه را تبریک گفت و افزود: باید این سالن پیش تر افتتاح میشد، اما متأسفانه به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد، اما حال که به این مرحله رسیدیم باید سعی شود این موزه و در مجموع فضای کار برای فیلم کوتاه گسترش پیدا کند.

قاسم خان مطرح کرد: دنیای فیلم کوتاه تاکنون استعدادهای درخشان بسیاری را به سینمای حرفه ای کشور تحویل داده است. اختصاص یک بخش از موزه سینما به فیلم کوتاه نشان از اهمیت این بخش برای ما دارد.

وی در ادامه گفت: متأسفانه در حوزه پژوهشی آثار شاخص و کتاب های مطرحی در حوزه فیلم کوتاه نمی بینیم. که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وی همچنین در پایان مطرح کرد: تاریخ شفاهی ثبت تاریخچه فیلم کوتاه بزودی آغاز خواهد شد.

سپس سید صادق موسوی (مدیرعامل انجمن سینمای جوان) پشت تریبون آمد و پس از ذکر یاد و خاطره عزت الله انتظامی و طلب آمرزش برای ایشان، در توضیح برنامه ها و فعالیت های انجمن سینمای جوان گفت: عمده بودجه انجمن سینمای جوان به کارمندان و اجاره ساختمان ها و هزینه های جاری می شود و بودجه قابل توجه ای برای تولید آثار نمی ماند.

موسوی در ادامه افزود: ما در حال حاضر در دوره طلایی فیلم کوتاه هستیم. بعنوان مثال در سال 96 بیش از دوهزار حضور بین المللی در بسترهای فیلم کوتاه داشتیم. که البته تعداد 300 عدد آن متعلق به انجمن است و مابقی توسط فیلمسازان مستقل به دست آمده است.

وی همچنین افزود: در سال گذشته بیش از 600 فیلم کوتاه در کشور ساخته شد.

در پایان هم عنوان کرد: انجمن سینمای جوان 70 دفتر و نمایندگی دارد و تلاش می شود به 120 شعبه برسد که تعدادی از آنها هم در همین روزها افتتاح شده اند. با توجه به تغییر ارز تجهیزات زیادی دارد به انجمن سینمای جوان اضافه می شود.

امیر شهاب رضویان در ادامه مطرح کرد: تندیس ایسفا که در 7 سال گذشته به کیارستمی، بیضایی، بنی اعتماد، خسرو سینایی، ناصر تقوایی و... اهدا شده بود در این دوره به سهراب شهیدثالث اهدا میشود. چون جریان فیلم کوتاه ارتباط زیادی با شهیدثالث دارد.

به رسم هرسال که نفر قبلی این جایزه را به نفر بعدی می دهد، سال گذشته این جایزه به امیرنادری رسید و امسال هم درخواست کردیم توسط امیر نادری به خانواده شهیدثالث برسد که توسط ویدیوئی که از امیرنادری که ساکن خارج از کشور است پخش شد، این جایزه به خانواده شهیدثالث رسید و قرار شد با اجازه خانواده ایشان در ویترین موزه فیلم کوتاه قرار بگیرد.

نادری: شهیدثالث پدر سینمای کوتاه است و پدربزرگ تمام کسانی که تازه وارد دنیای فیلمسازی میشوند.

شاهرخ شهید ثالث پسرعموی زنده یاد سهراب شهیدثالث (فیلمساز شهیر و فقید سینمای ایران) این جایزه را از دستان محسن امیریوسفی دریافت کرد.

سپس در پایان ویترین موزه فیلم کوتاه افتتاح شد و حضار از آن بازدید به عمل آوردند.

در این مراسم نکته جالبی قابل توجه بود و آنهم اینکه تعداد صندلی های چیده شده در سالن معلوم نبود بر چه اساس و شمارشی چیده شده بود، با آنکه اکثر مهمانان دعوت شده بودند و شمارش شان ممکن بود، اما فقط تعداد اندکی صندلی در سالن چیده شده بود که باعث میشد حداقل چهار یا پنج برابر تعداد افرادی که نشسته بودند، بایستند و بصورت ایستاده به سخنرانی و صحبت ها گوش کنند. این مسئله باعث رنجش خاطر بسیاری از حضار هم شده بود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: