انتقاد ۷عضو کمیسیون کشاورزی به گرانی‌

ستاد تنظیم بازار عملا تعطیل است

کدخبر: 2252220

ستاد تنظیم بازار که در دولت دوازهم و با وزیر صنعت شدن محمد شریعتمداری به او سپرده شده بود، در سخت ترین روزهای سال ۹۷ به خواب عجیب زمستانی فرو رفته و عملا نظاره گر گرانی فروشی بی ضابطه بازار کالاهای اساسی مردم است و نشانی از تدبیر و تصمیمات مهم در این ستاد وجود ندارد.

نود اقتصادی : شاید کمتر کسی فکر می‌‎کرد که با آغاز سال 97 وقتی 5 ماه از سال را گذراندیم، قیمت کالاهای اساسی مردم چند بار گران شود. ولی سال 97 تا پایان مرداد ماه، سال چندان خوبی از نظر اقتصادی برای مردم نبود. جو روانی ناشی از افزایش قیمت ارز که از همان روزهای اول کاری سال آغاز شده بود، اثر خود را روی بازار کالاهای اساسی مردم گذاشت و گرانی‌ها را تشدید کرد.

با توجه به اعلام نرخ 10 درصدی برای تورم از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار، بیشتر کالاها با مجوز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان 10 درصد گران شدند، ولی این پایان کار افزایش قیمتهای امسال نبود. جو مشتنج ناشی از گرانی دلار که تا نزدیک 12 هزار تومان رسید، به شدت روی کالاهای اساسی مردم به ویژه میوه و محصولات پروتئینی اثر گذاشت و مردم برای اولین بار با قیمت مرغ 11 هزار و 500 تومانی و گوشت گوسفندی 68 هزار تومانی رو به رو شدند.

سرمای فصل بهار هم بهانه‌ای شده تا میوه‌ها به خصوص میوه های سر درختی گران شوند تا کار برای سرپرستهای خانوارها سخت تر از گذشته شود. برنج خارجی که به دلیل ارزان بودن، قوت لایموت طبقات پایین دست جامعه بود هم رکوردهای جدیدی مانند 11 هزار تومان را از خود به جای گذاشت و به درد گرانی 30 درصدی محصولات لبنی اضافه کرد. حالا مردم که ارزش پولشان در اثر گرانی دلار به شدت کاهش یافته با گرانی و هرج و مرج شدیدی در بازارهای کالاهای اساسی رو به رو بودند. از این طرف و طرف هم خبر کشف انبارهای احتکار کالاهای اساسی شنیده می‌شد تا جای خالی یکی از مهم ترین ستادهای دولت بیش از همه حس شود. ستاد تنظیم بازار که در دولت دوازهم و با وزیر صنعت شدن محمد شریعتمداری به او سپرده شده بود، در سخت ترین روزهای سال 97 به خواب عجیب زمستانی فرو رفت و عملا نظاره گر گرانی فروشی بی ضابطه بازار کالاهای اساسی مردم بود و نشانی از تدبیر و تصمیمات مهم در این ستاد وجود نداشت. در حال حاضر محسن بهرامی ارض اقدس دبیر این ستاد که از اعضای شاخص اتاق بازرگانی و از رفقای قدیمی وزیر صنعت هم به شمار می‌رود ماههاست که روزه سکوت گرفته و هیچ اظهار نظری نمی‌کند. او آخرین بار سال گذشته و در واکنش به گرانی تخم مرغ گفته بود که مردم باید گرانی ها را تحمل کنند! حسن یونس سینکی یار دیرین شریعتمداری هم که در دولت اصلاحات مسئولیت تنظیم بازار را بر عهده داشت، در دولت دوازدهم با عنوان معاون بازرگانی داخلی دولت و یا مغز متفکر تنظیم بازار دولت روحانی جز حاشیه سازی و اظهار نظرهایی مانند "رسانه ها چرت و پرت زیاد می گویند" سودی برای دولت نداشته است. او همچنین اوایل تیرماه گفته بود که مردم نباید انتظاری از ستاد تنظیم بازار داشته باشند!

همه اینها بهانه ای شد تا به سراغ اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس برویم. کمیسیونی که به نظر می‌رسید بعد از قانون انتراع و سپردن وظایف تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی نقش پررنگی در مطالبات تنظیم بازاری مردم ایفا کند ولی با تشکیل ستاد تنظیم بازار در وزارت صنعت و به ریاست رسیدن محمد شریعتمداری عملا به حاشیه رفته است.

اغلب اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از وضعیت بازار کالاهای اساسی مردم شاکی بودند و بیشتر انتقاداتشان به سمت گرانی مرغ و گوشت می‌رفت.

« نود اقتصادی » در گفتگویی کوتاه با 7 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص عملکرد ستاد تنظیم بازار در ماههای اخیر از آنها سوال پرسیده است که جزئیات آن به شرح زیر است:

ارسال نظر: