کامرسانت: روسیه با مواضع بولتون علیه ایران موافق نیست

کدخبر: 2252349

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا با وجود اظهارات ضدروسی خود، مدعی شد که مواضع روسیه، اسرائیل و آمریکا در بازدارندگی ایران در سوریه بر یکدیگر منطبق است، در حالی‌که بعید است مقامات مسکو با چنین دیدگاهی موافق باشند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: "جان بولتون" مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی در حال انجام مذاکراتی در اسرائیل است و از آنجا عازم ژنو خواهد شد تا با "نیکولای پاتروشیف" دبیر شورای امنیت روسیه دیدار کند. این نخستین نشست مقامات روسیه و آمریکا در سطح بالا پس از نشست سران ترامپ و پوتین در هلسینکی خواهد بود.

جان بولتون برغم اظهارات تند اخیر خود علیه مسکو، در مذاکرات خود با مقامات اسرائیلی مدعی شد که منافع آمریکا، اسرائیل و روسیه در بازدارندگی از نفوذ ایران در سوریه بر یکدیگر منطبق است.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین روز گذشته اعلام کرد مذاکرات دو مقام بلندپایه شورای امنیت روسیه و آمریکا در ژنو، در واقع ادامه گفت وگوهای دو کشور است که در هلسینکی آغاز شده. به گفته وی، در وهله نخست روابط دوجانبه مورد توجه طرفین قرار دارد. یکی دیگر از موضوعات مورد مذاکره در ژنو مسائل مربوط به کنترل تسلیحات راهبردی و اوضاع در شرق اوکراین خواهد بود. مسلما طرفین درباره مشکلات بین المللی که فهرست آنها برای همه روشن است تبادل نظر خواهند کرد.

مواضع ضد و نقیض جان بولتون در برخورد با روسیه

به نوشته این روزنامه، جان بولتون که یکی از تندروترین اعضای تیم رهبری دونالد ترامپ محسوب می شود، به تازگی اظهارات تندی علیه روسیه داشت. وی قبل از سفر به اسرائیل، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ای.بی.سی» بار دیگر به مسئله دخالت روسیه در امور سیاسی آمریکا بازگشته و یادآور شد که مقامات واشنگتن بشدت نگران تلاش های نه تنها روسیه، بلکه چین، ایران و کره شمالی در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا هستند.

البته بولتون اعلام آمادگی کرد، برغم ادامه جنگ تحریم ها، شخصا حاضر به شرکت در گفت وگوها با طرف روسی است و انجام دیدارهای مرتب بین مقامات دو کشور و همچنین احیای نظریه ایجاد گروه کاری را از تصمیمات روسای جمهوری دو کشور نامید.

مشاور امنیت ملی ترامپ همچنین یادآور شد که قبل از دیدار با دبیر شورای امنیت روسیه، رایزنی هایی را با وزیر امور خارجه و وزیر دفاع آمریکا داشته و با آنها به توافق رسیده که در این نشست باید طیف وسیعی از مسائل بین واشنگتن و مسکو بررسی شده و تلاش شود تماس ها بین دو طرف حفظ گردد.

با این وجود، بولتون در مذاکرات روز گذشته خود با "بنیامین نتانیاهو" اعلام کرد که آمریکا، اسرائیل و روسیه دارای هدف مشترکی در بازدارندگی ایران در سوریه هستند و مدعی شد که ظاهراً ولادیمیر پوتین نیز با این مسئله موافقت کرده. این اظهارات در حالی است که سخنگوی کاخ کرملین پیش از این اخبار منتشره درباره موافقت رئیس جمهوری روسیه با دیدگاه دونالد ترامپ درباره لزوم خروج ایران از سوریه را تایید نکرده است.

بدین ترتیب به نظر می رسد، در آستانه نخستین دیدار مقامات شورای امنیت آمریکا و روسیه در ژنو، پیشنهاد مشترکی از سوی آمریکا و اسرائیل به روسیه شده، مبتنی بر اینکه مسکو دست از حمایت از ایران و اتحاد با این کشور در سوریه دست بردارد. البته فعلا مشخص نیست که برای تغییر مواضع مسکو در قبال ایران، چه امتیازی برای روسیه در نظر گرفته شده و آیا پاسخ مسکو به این پیشنهاد مثبت خواهد بود یا خیر.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: