انتقاد علی نصیریان در مراسم ختم عزتالله انتظامی
علی نصیریان از حضور کمرنگ هنرمندان و مردم در مراسم "ختم عزت سینمای ایران" انتقاد کرد و گفت:عزت الله انتظامی شایستگی خیلی بیشتر از این را داشت.
به گزارش ایسنا، این بازیگر و یار عزتالله انتظامی که ظهر 30 مرداد ماه در مراسم یادبود این هنرمند سخن میگفت،ادامه داد: از اشخاصی که آمدند، تشکر می کنم. برایم جای تعجب است که سالن مسجد اینقدر خالی است. عزت الله انتظامی شایستگی خیلی بیشتر از این داشت و باید همکاران من در حوزههای مختلف قدم رنجه میفرمودند و تشریف میآوردند، البته از آقای انتظامی چیزی کاسته نمیشود او از روح و جانش مایه میگذاشت.
بازیگر فیلم «گاو» ادامه داد: همه فکر میکنند که بازیگری که کاری ندارد! اما اگر کسی فقط یک نقش مثل "مش حسن" را نگاه کند متوجه میشود که چقدر مشکل است که کسی بتواند خودش را جایگزین گاو ش بکند و این نقش باور پذیر باشد، این نتیجه کار آقای انتظامی بود.
او درباره سیر کار هنری این هنرمند بیان کرد: او در تئاتر لاله زار پیشپرده خوان بود که در کارهای نمایشی سنتی بسیار مفید است. در آن زمان آگاهیهای که از نوع نمایشهای سنتی داشت بسیار مهم بود؛ البته تئاتر لالهزار هم برای خودش کلاس خاصی دارد و مردم آن را دوست دارند. همیشه نمایشهایی که درآن موسیقی عجین بوده موفق بوده است. من تجربههای زیادی داشتم و اقای انتظامی آواز و صدا داشت و پیشپرده خوانی را بهترین شکل انجام میداد که بین نمایشها و یا پیش از آن اجرا میشد.
نصیریان توضیح داد:مرحله دوم کار او، همکاری با عبدالحسین نوشین است. نوشین فردی فرهیخته بوده و نمایشنامههای مهمی را ترجمه کرد او نقطه عطفی در هنر خود بود و به صورت جدی تمرین، ترجمه درست، شخصیت پردازی و دکور و لباس و موسیقی را در تئاتر آورد. اما نوشین وارد دوره تئاتر مدرن نشد. در این مرحله اقای انتظامی شاگرد او بود و با هنرمندان بزرگی کار میکرد. کلاسهای اقای نوشین برای اقای انتظامی خیلی سرنوشت ساز بود. در مرحله سوم او به آلمان رفت و برگشت به جایی که همه ما در وزارت فرهنگ جمع بودیم. بعدها اداره هنرهای دراماتیک تشکیل شد و ما در آنجا با آقای انتظامی آشنا شدیم. فردی شوخ طبع و شلوغ بود و بسیار هوشمند رفتار و نگاه و مطالعه میکرد و به من گفت من میخواهم با تو (علی نصیریان) کار کنم و به گروه من پیوست. او دانش خوبی داشت و بعدها با تئاتر مدرن که ما انجام میدادیم، مواجه شد و او در نمایشهای ایرانی تلویزیونی درخشید و بعد که تئاتر "سنگلج" باز شد، کارهای صحنهای هم انجام و سرانجام گروه ما با فیلم "گاو" وارد مقوله سینما شد.
او یادآور شد: او زحمت بسیاری کشید تا به اینجا رسید مثلا در فیلم «گاو» که نقشی خیلی پیچیده داشت و بار روانی زیادی داشت که باید جایگزین حیوانش میشود و مسخ میشد، کار بسیار دشواری انجام داد. او جایگاه بالا و بلندی در کار نمایش این مملکت داشته است. عزتالله انتظامی از ستونهای اصلی و اساسی تئاتر و سینما جدید ایران است و آثارش ماندگار است. نسل ما با رنج بزرگ شدیم، در سال ۳۰ فقط یک عدد کتاب تئاتری بود، ارزش کار اقای انتطامی خیلی بالا است چون خودش، خودش را ساخت. او دانشگاه رفت تا بگوید در این سن هم میشود دانشگاه رفت اما چیزی به او اضافه نکرد زیرا او احتیاجی به آنها نداشت.
علی نصیریان در پایان گفت: من یاد گرفتم که هر کسی خودش خواست و توانست به جایی برسد و گرنه کسی کاری برای آنها انجام نداد بنابراین جوانان باید دستشان را بر روی زانوهای خود بگذارند و پیش بروند. از گذشته تا امروز هم همین بوده است. او در کارهای سنتی خود بسیار استادانه حضور پیدا کرد و بسیار مسلط بود. امیدوارم هرجا هست جایش راحت باشد.
مراسم ختم عزت الله انتظامی از ساعت ۱۴ در مسجد جامع شهرک غرب با حضور علی نصیریان، محمد متوسلانی، شکرخدا گودرزی، اصغر همت، آناهیتا همتی، لاله اسکندری، سالار عقیلی و ... برگزار شد.
این مراسم که با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد؛ قاری این مراسم در سخنانی گفت: عزت الله انتظامی پدر همه ما بود؛ او با عزت و عشق نقشآفرینی کرد.
اصغرهمت از بازیگران تئاتر و مدیر پیشین خانه تئاتر در سخنانی دست نوشته عزت الله انتظامی را که برای انجمن آلزایمر ایران نوشته بود را خواند: "پیری والدین فرصت بدون تکراری است. پروردگارا ما را با آبرو بمیران"
او سخنانش را اینگونه ادامه داد: مرگی با آبروتر از این نمیشد، تصور کرد. او بزرگمردی بود که عزت حرفهاش شد. او از مردم بود و برای مردم و دل مردم زندگی کرد، مردی خود ساخته که با استعانت از ذات هنریاش پلههای ترقی را طی کرد و به آقای بازیگر تبدیل شد.
این خبر در حال بروز رسانی است
منبع: ایسنا
مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاعرسانی خود را در این رابطه انجام میدهد.