رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی:

به دنبال افزایش تعاملات منطقه‌ای در علوم کشاورزی و صنایع غذایی هستیم

کدخبر: 2252442

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: در همایش "توسعه همکاری‌های علمی و منطقه‌ای علوم و صنایع غذایی و کشاورزی" به دنبال افزایش تعاملات با کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه علوم کشاورزی و صنایع غذایی هستیم.

به گزارش ایسنا، قدیر رجب‌زاده صبح امروز در نشست خبری همایش "توسعه همکاری‌های علمی و منطقه‌ای علوم و صنایع غذایی و کشاورزی" که در محل پارک علم‌ و فناوری خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: از سه کشور ایران، سوریه و عراق در این همایش شرکت خواهند کرد. تعدادی از مدیران و روسای دانشگاه از کشور عراق به مشهد خواهند آمد. در حدود 100 نفر شرکت‌کننده ایرانی خواهیم داشت. مطالب این نمایش به صورت عکس و پوستر منتشر خواهند شد.

وی ادامه داد: از پیشکسوتان عرصه مطالعات کشاورزی و علوم غذایی برای ایراد سخنرانی‌های کلیدی دعوت کرده‌ایم. امیدواریم که این همایش شروعی برای آغاز همکاری‌های مشترک باشد. ارائه مقالات در روز دوم همایش صورت خواهد گرفت و ما در روز اول برای مهمانان، بازدید از نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تاکید کرد: نمایشگاه فود، یک نمایشگاه بین‌المللی است که علاوه بر اینکه از کشورهای بین‌المللی برای عرضه محصولات خود حضور دارند، با اتفاقاتی که در گذشته رخ داده از محصولات جدید نیز در بخشی از این نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

رجب‌زاده افزود: در حقیقت نمایشگاه فود فعلی، نوزدهین سری از برگزاری این نمایشگاه است. جنبه مثبت این نمایشگاه، معرفی محصولات جدید است که فناوری‌های نوین صنایع غذایی به ایران خواهد آمد.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی اظهار کرد: محورهای همایش صنایع غذایی، کشاورزی، محیط زیست و مسائل و مشکلات منطقه است. در این محورها به مباحثی پرداخته می‌شود و راهکارهای مورد توافق عرضه خواهد شد.

رجب‌زاده افزود: ما در بسیاری از موارد با کشور عراق تضادها و منافع مشترکی داریم. در این همایش به دنبال این هستیم که تعامل بین دو کشور افزایش پیدا کند و ما به مسائلی می‌پردازیم که تضادهای کمتری وجود داشته باشد و سود طرفین در این مباحث تضمین‌شده باشد.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تشریح کرد: تبادل دانشجو و استاد، تبادل دانش فنی و از این جمله موارد از اهداف ما در این همایش است. از سویی به دنبال ایراد سخنرانی و مباحثه در خصوص مسائل و معضلات مشترکی چون آب در نواحی خوزستان و هورالهویزه هستیم.

رجب‌زاده تاکید کرد: ما تاریخ مشترکی داریم و هر سه کشور در یک اقلیم خشک حضور دارند و این قبیبل مسائل نیاز به تعامل را پررنگ‌تر خواهد کرد. بحث صنایع غذایی وجه مشترک تمام دنیا است و اشتراکات فراوانی یافت خواهد شد.

وی افزود: نگاهی دیگر وجود دارد که شاید کشور عراق در سطحی نباشد که به ما از نظر علمی کمک کند اما بنا به سطح مقالاتی که به دست ما رسیده است، در عراق نیز تفاوت سطح‌علمی همانند کشور ماست و افراد با نگاه‌ها و میزان دانش متفاوتی مشاهده می‌شود.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تصریح کرد: در بحث تبادل دانشجو اطمینان داریم که بیشتر از سمت دو طرف به ایران خواهند آمد و در این زمینه تعاملات بیشتر یک‌طرفه خواهد بود.

در ادامه مرضیه حسین‌نژاد، دبیر اجرایی همایش اظهار کرد: این همایش به منظور افزایش تعاملات منطقه‌ای ترتیب داده شده است و امیدواریم که از ظرفیت‌های این کشورهای برای پیش‌برد اهداف خود سود جوییم.

وی در خصوص تعداد مقالات حاضر در این همایش بیان کرد: تعداد 250 مقاله ایرانی و 170 مقاله خارجی به دبیرخانه همایش ارسال شده است. در زمینه مقالات خارجی نیز بیشتر مقالات نیز از کشور عراق دریافت شده است و شرایط اقتصادی مانع از شرکت بیشتر پژوهشگران سوری شده است.

حسین‌نژاد تصریح کرد: بیشتر موضوعات مقالات در خصوص مسائل و معضلات کشاورزی بوده است. شرکت‌کنندگان از 18 دانشگاه حضور پیدا کرده‌اند. مشاور عالی آموزش وزیر علوم عراق در این همایش شرکت خواهد کرد و رئیس دانشگاه بصره به نمایندگی از دانشگاه‌‎‎های عراق در این همایش سخنرانی خواهد کرد.

وی تشریح کرد: 18 سخنرانی علمی در پنل‌های تخصصی خود خواهیم داشت. مابقی مقالات به صورت پوستر منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: