کلاهبرداری استارتاپی؛ أخذ پول زور در روز روشن

عنوان

اخیرا روند شکایت از فعالان حاضر در شبکه استارتاپ‌های حمل‌ونقل آنلاین و پیک موتوری‌ها فزونی یافته و کاربران فضای مجازی را با مشتی سودجو مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات باشگاه خبرنگاران پویا؛ با رواج فرهنگ استارتاپی در کشور و تمایل جوانان صاحب ایده برای راه اندازی کسب وکارهای کوچک با نرخ بهره وری بالا، باعث شکل گیری نوعی به ظاهر کسب وکارها شده که تنها منافع مالی را هدف گذاری کرده و رسالتی جز این برای خود قائل نیستند.

سوای از سرمایه گذاری در هر بخشی که مباحث مالی را دنبال می کند، کسب وکارها همواره در دل فرهنگ جوامع تعریف می شوند که به نوعی با تکیه بر این پیش نیاز می توانند اقدام به برندسازی کرده و جای خود را در بین رقبا باز کنند.

اما با توجه به موج راه اندازی استارتاپ ها که اکنون کشور ما را نیز در برگرفته، روزانه شاهد افتتاح و راه اندازی بیزینس هایی حداقل در قامت یک اپلیکیشن موبایل با گردش مالی های بالا هستیم که شاید برخی کسب وکارهای سنتی را به رسما به چالش بقا دعوت می کند.

چالشی که گاهی با توجه به مبنا قرار دادن منافع مالی، به چالشی برای خود استارتاپ ها نیز تبدیل شده و موجی از نارضایتی را برای آنها در جامعه به وجود آورده که نهایتا از اعتماد مخاطبانش کاسته و نهایتا به انزوای دائمی آن منجر شده است.

شاید استارتاپ ها با توجه به ماهیت شان، کمتر خود را درگیر مطالعه و توجه به نقاط بحرانی یک کسب وکار می کنند و از این زمانی به فکر چاره می افتند که دیگر دیر شده و باید بساط شان را از بازار رقابت جمع کنند.

یکی از بازارهای جذاب استارتاپی، برندهای فعال در بخش حمل ونقل عمومی و تحویل مرسولات هستند که به نسبت سایر استارتاپ ها، جای خود را به شکل بهتری در جامعه ما باز کرده اند و اغلب کاربران گوشی های هوشمند در تعامل با بسترهای فراهم شده توسط آنها هستند.

فراگیری خدمات این استارتاپ ها چالش هایی را نیز به همراه داشته است؛ تا زمانیکه ضریب نفوذ برندها به جایگاه قابل قبولی نرسیده، تلاش می کنند تا با حفظ کیفیت خدمات دهی در بالاترین سطح ممکن، رضایت کاربران را در بالاترین حد نگه دارند اما به میزانی که جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده و ضریب نفوذشان افزایش می یابد، به همان میزان از کیفیت خدمات شان کاسته می شود.

این رویه فراگیر است و تمامی برندها و با هر نوع خدماتی را مورد خطاب قرار می دهد؛ بدترین حالت ممکن نیز زمانی اتفاق می افتد که برند با تکیه بر اسم و رسم خود دیگر پاسخگوی سوالات و پیگیر دغدغه های مخاطبانش نیست که این موضوع قطعا آفت و ضربه ای مستهلک برای استارتاپ ها به شمار خواهد رفت.

اخیرا گزارش های مردمی از افت کیفیت خدمات دهی یکی از استارتاپ های حمل ونقل بار و مرسولات بالا گرفته که این موضوع در رقابت با سایر استارتاپ های فعال در این بخش، می تواند حاکی از نظارت ضعیف یا بی توجهی به بخش پشتیبانی این استارتاپ باشد.

روز گذشته یکی از کاربران این استارتاپ حمل ونقل مرسولات، درخواست پیک موتوری برای انتقال بسته ای داخل تهران را می کند؛ با وجود اینکه قیمت حمل مرسوله در اپلیکیشن 12,500 تومان درج می شود اما پیک موتوری مذکور پس از تحویل مرسوله به مقصد، رقم 20 هزار تومان را دریافت می کند و با وجود درخواست فرد تحویل گیرنده مبنی بر دریافت رسید پرداخت، از انجام این کار سر باز می زند.

این اتفاق را بارها در سامانه های حمل ونقل آنلاین شاهد بودیم اما چرایی اینکه نحوه نظارت و برخورد با خاطیان به چه شکل است که دایره فعالیت آنها نه تنها محدود نشده و بلکه روز به روز وسیع تر هم می شود، همچنان جای سوال است.

در پیگیری خبرنگار تسنیم از شاکی این موضوع که مسئله را به شکل گسترده ای در فضای مجازی مطرح کرده، مشخص شد که پس از پیگیری شکایت فرد ارسال کننده مرسوله از پشتیبانی این شرکت حمل ونقل مرسوله، گفته شده که «موبایل پیک موتوری مذکور پاسخگو نیست و مبلغ اضافه دریافت به حساب شما واریز خواهد شد»...

اما آیا مسئله با پرداخت اضافه دریافت راننده پیک موتوری حل می شود یا باید به فکر آسیب شناسی جدی در فرهنگ فعالیت های استارتاپی بود؟!

مهم ترین سوالی که مطرح می شود این است با وجود اسناد متقن و تخلف پیک موتوری مذکور، چه شرایط قانونی و فرآیندی برای شکایت و توبیخ این قبیل افراد خاطی در نظر گرفته شده تا بابی برای سودجویان دیگر هم باز نشود؟!

قانون گذار کلان که پروانه فعالیت های تجاری این کسب وکارها را صادر می کند چه رویه ای را برای این مواقع در نظر گرفته تا کاربران این قبیل سرویس ها در فضای مجازی بتوانند سریعا راهکارهای قانونی و حقوقی را طی کرده و در مواردی که پشتیبانی استارتاپ ها با نوعی انفعال مواجه هستند و قادر به پیگیری امور مرتبط با خود نیستند، کاربران بتوانند شخصا دست به کار شده و مراتب حقوقی را طی کنند؟!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

در یک مناظره تلویزیونی بررسی شد؛اماواگرهای الحاق ایران به گروه ویژه اقدام

ایران با پذیرش شرایط FATF بازهم از لیست سیاه خارج نمی‌شود

مخاطرات اقتصادی نداشتن سفیر در هند و چین

 آمریکا در هفته‌های اخیر همه توان خود را برای رایزنی با مشتریان نفتی ما به کار گرفته است تا آنها را از خرید نفت ایران منصرف کند. اما دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در انفعال کامل است به طوریکه در چین و هند که خریدار بیش از 50 درصد نفت ایران هستند حتی سفیر هم نداریم.

مطابق اصل ۵۷ قانون اساسی از ۳ قوه مطالبه می‌کنیم

واژه نظارت بر رهبری نه در قانون اساسی آمده است و نه در‌ آیین‌نامه مجلس خبرگان. خبرگان از لحاظ حقوقی و فقهی و از لحاظ قانونی، نظارتی بر عملکرد رهبری ندارد چون اگر قرار باشد نظارت بر رهبری داشته باشیم، آن وقت خبرگان بر ولی، ولایت پیدا می‌کند، در حالی که خبرگان ولایتی بر ولی‌فقیه ندارد اما در چارچوب اصل 111 قانون اساسی برای نظارت بر تداوم صفات رهبری، کمیسیونی تشکیل شده به نام کمیسیون تحقیق و بررسی.

خروج آمریکا از برجام، تمسخر اصول اساسی حقوق بین‌الملل است

سرنوشت برجام یکی از مهمترین نگرانی‌های جهانی است و اقدام یک‌جانبه آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

مهم‌ترین مطالب سرویس

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با انتشار گزارشی تاکید کرد:
اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی بهترین راه حل بحران خاموشی های در کشور
در نامه‌ مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران به زنگنه مطرح شد:
خواب سنگین وزارت نفت درباره تحریم های نفتی پایان یابد
نقدی بر یکی از بهانه های وزارت نفت برای بی اعتنایی به فروش نفت در بورس
آیا نفت ایران شناسنامه خاص و یکتا (DNA) دارد؟
نرخ دستور ارزی خلاف سیاست‌های کلان اقتصادی بود
مصباحی مقدم:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی، نسنجیده بود
جمشید پژویان:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی خزانه را خالی کرد
جهانگیری باید استعفا دهد
سیاست گذاری غلط دولت عامل رانت‌ خواری در پتروشیمی‌ها
۹ ماه یارانه نقدی مردم به جیب چند واحد پتروشیمی می‌رود!
راهکار کنترل قیمت مسکن و اجاره بها چیست
حباب قیمت مسکن می‌ترکد
خیانت تیم اقتصادی دولت و جامعه دانشگاهی در ماجرای برجام در گفتگو با حسن عباسی:
به روحانی القا کردند مشکلات اقتصادی با مذاکره حل می‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نود اقتصادی»
اسحاق جهانگیری «وزیر صنعتِ» واقعی است
کارشناسان درباره راهکارهای تحریم نفت چه می‌گویند؟
وزارت نفت، سد راه عرضه نفت در بورس
انتقادات عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران از روحانی
لیلاز: رئیس‌جمهور مسئول وضع فعلی اقتصادی کشور است
حسین صمصامی اقتصاددان:
بازار ثانویه موجب گرانی دلار است
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین