قنادباشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پیوند‌های میان لبنان و سوریه نزدیک و استراتژیک است / سعد حریری خود از موانع تشکیل کابینه است

کدخبر: 2252580

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت :خواست مردم لبنان استحکام روابط با دمشق بوده و این یک واقعیتی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعد حریری نخست وزیر لبنان هفته گذشته اظهاراتی مبنی بر تشکیل نکردن کابینه جدید در صورت اصرار برای ارتباط با سوریه را مطرح کرد. او همچنین گفته است که مشکل تشکیل دولت در لبنان، داخلی و مربوط به سهم خواهی احزاب است. این گوشه ای از بحث هایی است که پس از انتخاب سعد حریری به عنوان نامزد تشکیل کابینه جدید از سوی میشل عون رئیس جمهور لبنان آغاز شده است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، در رابطه با اظهارات اخیر سعد حریری درخصوص قطع رابطه با سوریه و تشکیل کابینه جدید خاطرنشان کرد: سعد حریری به عنوان نخست وزیری که حدود سه ماه پیش مامور تشکیل کابینه شد، خود یکی از موانع تشکیل کابینه است. او با اراده اش و با تاثیرپذیری از برخی کشورهای منطقه در نظام تشکیل کابینه سنگ اندازی می کند.

قنادباشی با بیان اینکه موانع داخلی و خارجی بسیاری در راه تشکیل کابینه وجود دارد، گفت: موانع داخلی به کم کاری برخی از طوایف لبنانی که بسیاری از کرسی های مجلس را در اختیار دارند و سهم بیشتر و مهمتری از کابینه طلب می کنند، مربوط می شود و از سوی دیگر برخی هم از لحاظ سیاسی خواستار حفظ مسئولیت فعلی خود از طریق تشکیل کابینه با اعضا و مهره های خودشان هستند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد سعد حریری با تاثیرپذیری از سیاست های ارتجاع منطقه و رایزنی های پیوسته ای که با ریاض دارد، همچنین با تاثیرپذیری از برخی سفارتخانه های غربی، تلاش می کند نتایج انتخابات پارلمانی را که به نفع حزب الله بود، در تشکیل کابینه لحاظ نکند تا از این طریق در واقع ترکیب کابینه منعکس کننده پیروزی های حزب الله نباشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه در فضای سیاسی که سعد الحریری در لبنان ایجاد کرده، سید حسن نصرالله از ماموریت اصلی اش دور می شود؛ عنوان کرد: نخست وزیری که مامور تشکیل کابینه شد باید دو مسئله را در نظر بگیرد؛ یکی منافع ملی بدون در نظر گرفتن خواسته های بین المللی و قدرت های منطقه و دوم بها دادن به بیشترین آراء مردم که موجب تشکیل پارلمانی با این ترکیب در لبنان شده است.

قنادباشی با اشاره به خواست مردم مبنی بر تشکیل کابینه،اظهار کرد: طبق گزارش های به دست آمده، مردم لبنان خواستار تشکیل کابینه در اسرع وقت هستند تا مشکلات و مسائل اقتصادی شان حل شود. خواست دیگر ملت لبنان این است که دولت دمشق مقدمات ورود آوارگان سوری در کشور را فراهم کند که طبق شواهد امر به نظر می رسد سعد حریری این خواست مردم را نادیده گرفته است.

وی با تاکید بر نگرانی مردم لبنان مبنی بر لحاظ نشدن آراءشان در تشکیل کابینه افزود: مردم لبنان به هیچ وجه از اینکه ارتجاع منطقه و همینطور غربی ها به عنوان یک قدرت بالادستی در صحنه تشکیل و ترکیب کابینه حضور داشته باشند، راضی نبوده و با توجه به شنیده ها، سعد حریری در حال انجام ماموریتش در بین جریان چهارده مارس است.

قنادباشی ادامه داد: مردم لبنان از اینکه بحران تشکیل کابینه تا این اندازه به طول انجامیده ناراحت هستند، آنها بر این باورند که این مسئله تاثیرپذیری دمشق از ارتجاع منطقه و غرب را افزایش می دهد. انتظار مردم این است که آرا آنها تعیین کننده در تشکیل کابینه باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن اشاره به پیوندهای نزدیک میان لبنان و سوریه بیان کرد: پیوندهای میان لبنان و سوریه پیوندهای نزدیک و استراتژیکی است. دو کشور در شرایط مختلف به یکدیگر کمک کرده اند. زمانی یک جریانی با متهم کردن دولت سوریه در قتل رفیق حریری، پدر سعد حریری در صدد آن برآمد تا روابط دمشق و بیروت را خدشه دار کند، اما گذر زمان نشان داد چنین توطئه ها، جریان سازی رسانه ای و هجمه های تبلیغاتی غربی ها نمی تواند در روابط بین لبنان و سوریه اثرگذار باشد، چرا که سوریه و لبنان پیوندهای فرهنگی، تاریخی و سیاسی عمیقی دارند و سوریه سپاسگزار حزب الله لبنان در راستای قلع و قمع نیروهای تکفیری داعش بوده و این نشان دهنده گرایش مردم دو کشور به یکدیگر است.

قنادباشی در پایان یادآور شد: هر دولتی که در لبنان روی کار می آید باید این واقعیت اجتماعی را پذیرفته و در مسیر استحکام بخشیدن روابط با سوریه باشد؛ این واقعیتی است که وجود دارد مگر آنکه سعد حریری بخواهد خواست عربستان و اسرائیل را اجرا و روابطش با سوریه را قطع کند وگرنه خواست مردم غیر از انتظارات ریاض و تل آویو است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: