چهل سال مقاومتی که در برابر تحریم و تهدید جواب داد؛

اقتدار دفاعی و تهاجمی، حق مسلم کشور در برابر زیاده‌خواهی غرب

کدخبر: 2252581

پیشرفت‌های امروز در حوزه صنعت دفاعی و نظامی، نشأت گرفته از روح خودباوری، اعتمادبه نفس، شجاعت و مدیریت جهادی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تأسیس وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح در ۳۱ مرداد ماه به عنوان روز صنعت دفاعی، فرصت مناسبی را برای معرفی قابلیت ها و توانمندی های دانشمندان و صنعتگران جوان ایرانی در تولید پیشرفته ترین محصولات صنعتی و دفاعی ایجاد کرده و ثابت می کند که اگر مسئولان و مدیران کشور با تلاش مضاعف بر تولید محصولات مورد نیاز دفاعی تمرکز کنند، ظرفیت های علمی و صنعتی کشور این قابلیت را دارد که به رغم تحریم های فلج کننده، در طول ۴۰ سال گذشته به خودکفایی رسیده و توان صدور محصولات خود به سایر کشور ها را نیز دارد.

تنها بخش بسیار ناچیزی از تسلیحات دفاعی کشور در دوران قبل از انقلاب تولید داخلی بود و بخش اعظم درآمد های نفتی کشور خرج خرید های تسلیحاتی می شد که کشور را به یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان اسلحه در منطقه تبدیل کرده بود، دلیل آن هم حفظ و تأمین منافع فرامرزی آمریکایی ها در منطقه غرب آسیا و حتی آفریقا هزینه می شد، در واقع در آن دوران ایران ژاندارم آمریکا در منطقه بود،درست نقشی که امروز آل سعود در منطقه بر عهده دارد.

ژاندارمی که به قدرتی منطقه ای تبدیل شد

بیشترین جنگ افزار های ایران قبل از انقلاب اسلامی، از آمریکا و اروپا وارد می شد، به طوری که بین سال های ۱۳۵۲ و ۱۳۵۶، محمد رضا پهلوی سفارش ده ها میلیارد دلار جنگ افزار به آمریکا و انگلیس داد و حتی در سال ۱۳۵۶، سازمان صنایع دفاعی ایران پروژه مشترکی را با رژیم صهیونیستی برای تولید انواع موشک آغاز کرد که البته این پروژه به کلاهبرداری اسرائیل از ایران ختم شد.

فن آوری تولید تسلیحات دفاعی در آن زمان همواره نزد خود غربی ها باقی می ماند، به طوری که در تولید مشترک برخی از این تسلیحات حساس نظیر «موشک تاو» که در صنایع الکترونیک شیراز تولید می شد، در سالن های مونتاژ و بخش های حساس این موشک، هیچ فرد ایرانی اجازه ورود نداشت، چرا که آمریکایی ها به رغم سرسپردگی ها و خیانت های رژیم پهلوی، حاضر نبودند که ایرانی ها به تکنولوژی های حساس دست یابند و می خواستند ایران به عنوان مصرف کنندگان کالا های تولیدی آن ها باقی بماند و به همین دلیل بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج مستشاران صنعتی و نظامی بیگانه از ایران، بسیاری از صنایع حساس ما تعطیل شد.

پیش رفت ها در حوزه صنعت دفاعی همگی نشأت گرفته از روح خودباوری، اعتمادبه نفس، شجاعت و مدیریت جهادی است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم های گسترده نظامی از سوی کشور های مختلف بلوک شرق و غرب علیه ایران وضع شد، به طوری که حتی از فروش سیم خاردار به ایران نیز جلوگیری می کردند و یا کالا های غیرنظامی که ممکن بود مصارف نظامی داشته باشند را نیز به ایران نمی فروختند و در همان زمان بسیاری از تجهیزات نظامی خریداری شده از آمریکا که وجه آن نیز پرداخت شده بود به ایران تحویل نشد و به همین دلیل است که بخشی از طلب ایران از آمریکایی ها که هنوز هم پرداخت نشده و یکی از دلایلی که صدام رئیس رژیم بعثی حاکم بر عراق را به حمله به ایران وسوسه کرد همین تحریم ها و برآورد ناتوانی ایران در برابر تهاجم گسترده ارتش تا به دندان مسلح عراق بود.

تحریم هایی که به فرصت تبدیل شد

آغاز تهاجم عراق و تشدید تحریم های اقتصادی و نظامی، شروع پیشرفت های کشور در زمینه صتعت دفاعی بود و ایران چاره ای جز تکیه به صنایع نظامی خودی برای تعمیر و ساخت جنگ افزار نداشت. در سال ۱۳۵۸ اولین گام ها در زمینه ساخت و مهندسی معکوس جنگ افزار ها از جمله آر پی جی ـ. ۷، بی ام ـ. ۲۱ کاتیوشا و موشک دوش پرتاب سام ـ. ۷ آغاز و در دوران جنگ نیز این تلاش ها برای تولید دیگر جنگ افزار های مورد نیاز شدت گرفت. در طول سال های پس از آن با اهتمام نیرو های مسلح و وزارت دفاع دستاورد های ارزشمندی در این عرصه به دست آمد و روحیه بسیجی و تلاش های شبانه روزی مهندسان و کارشناسان، یکی از عوامل اصلی موفقیت ها در عرصه تولید تجهیزات دفاعی بود.

پیش رفت ها در حوزه صنعت دفاعی همگی نشأت گرفته از روح خودباوری، اعتمادبه نفس، شجاعت و مدیریت جهادی است.

در طول جنگ تحمیلی صنایع دفاعی کشور شاهکارهای بسیاری را رقم زد که می توان از میان آنها به پل خیبر اشاره کرد. پل خیبر پلی شناور به طول 14 کیلومتر بود که روی هور احداث شد. منطقه عملیاتی خیبر در شرق رود دجله و داخل هور الهویزه واقع بود. مهندسان برای شناور نگه داشتن پل از مواد پلیمری استفاده کردند و در طول مسیر قطعات یدکی به پل اصلی متصل شد تا چنانچه پل مورد بمباران هواپیماهای دشمن قرار گرفت، روند تعمیر و بازسازی آن در کوتاه ترین زمان، ممکن باشد.

یکی از مشکلاتی که رزمندگان هنگام قایقرانی در آب های خوزستان با آن مواجه می شدند، گیر کردن نی و گیاهان آبزی مرداب ها در لابه لای پره های موتور قایق ‍ ها بود. اینجا بود که رزمندگان خلاق دست به کار شدند و قایق هایی طراحی کردند که با ملخ چوبی و از طریق جابه جایی هوا کار می کرد. این روش باعث شد قایق هایی در اختیار داشته باشند که هم روی نی و هم روی آب با سرعت پیش می رفتند.

یکی از ویژگی های موشک های رادارگریزی که دولت عراق هنگام جنگ از فرانسه خریده بود این که این موشک ها پس از شلیک در ارتفاع 4 متری از سطح آب پرواز و امواجی رو به جلو ارسال می کردند. این امواج پس از بازتاب، موقعیت شیئی ناشناس را که به احتمال زیاد کشتی دشمن بود نشان می داد و رادار موشک، هدف شناسایی شده را منهدم می کرد. مهندسان جهاد سازندگی برای مقابله و منحرف کردن این موشک ها دست به ابتکار جالبی زدند. آنها صفحات فلزی عمود بر همی را طراحی کردند. این صفحه ها امواج فرستاده شده از طرف موشک را به سمت خود موشک بازتاب می داد، موشک در شناسایی هدف به اشتباه می افتاد و به جای کشتی، این صفحات فلزی را مورد اصابت قرار می‎داد.

پیش رفت ها در حوزه صنعت دفاعی همگی نشأت گرفته از روح خودباوری، اعتمادبه نفس، شجاعت و مدیریت جهادی است.

ارتش ایران در دوران قبل از انقلاب وابسته و تحت نفوذ آمریکایی ها بود. قدرت دفاعی - نظامی کشور در راستای تأمین منافع غرب تعریف شده بود. عمده تجهیزات نظامی ارتش از کشور های غربی وارد می شد و هزاران مستشار نظامی در ارتش ایران حضور داشتند. با وقوع انقلاب اسلامی، سیستم دفاعی - نظامی و امنیتی کشور به طور کلی متحول شده و در کنار ارتش جمهوری اسلامی، نهاد های دیگر، چون سپاه پاسداران، بسیج و کمیته های انقلاب اسلامی شکل گرفتند. تجارب دوران دفاع مقدس و مجاهدت های پس از آن، موجب شده تا امروزه، جمهوری اسلامی از نظر قدرت دفاعی، در سطح بازدارندگی قرار گیرد. پیشرفت های نظامی در کشور به ویژه در صنایع دفاعی، به گونه ای است که علاوه بر تأمین تمامی نیازمندی های نیرو های مسلح در حوزه های گوناگون، ایران به یکی از صادرگنندگان تجیهزات نظامی تبدیل شده است.

ساخت انواع سلاح های سبک و نیمه سنگین، انواع توپ های میان برد و بلندبرد زمین به زمین و زمین به هوا، موشک های کوتاه برد، میان برد و بلندبرد و بالستیک در کلاس های مختلف، انواع دوش پرتاب های ضدهوایی، انواع خودرو های زرهی، نفربرها، تانک ها و انواع سلاح های ضد تانک، کشتی های نظامی، ناوچه ها، قایق های تندرو پرنده، انواع موشک ها و اژدر های ساحل به دریا و دریا به دریا، انواع هواپیما های نظامی با سرنشین و بدون سرنشین و انواع بالگردها، پیش رفت های چشمگیر در جنگ های الکترونیک و نبرد های سایبری، انواع سامانه های ثابت، متحرک و زیرزمینی برای پرتاب موشک ها و به ویژه موشک های بالستیک، سامانه های بسیار فوق مدرن ضدهوایی مانند S۲۰۰ و انواع رادار های پیشرفته همگی نمونه هایی از دستاورد های نظامی پس از انقلاب است که با وجود آن ها امروز قدرت دفاعی - نظامی جمهوری اسلامی، تهدیدات نظامی علیه ایران را از اعتبار ساقط کرده و همگان می دانند که هیچ کشوری توان و جرأت تجاوز نظامی به ایران ندارد و گزینه های روی میز را قطعا روی میز نگه می دارد.

پیش رفت ها در حوزه صنعت دفاعی همگی نشأت گرفته از روح خودباوری، اعتمادبه نفس، شجاعت و مدیریت جهادی است.

پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع سلاح ­ها و تجهیزات نظامی بقدری شگفت انگیز بوده که موسسه " گلوبال فایرپاور " در آماری که اخیرا منتشر کرد؛ اعلام کرده که ارتش ایران در رتبه 21 جهان قرار گرفته است و این در حالی می باشد که قدرت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این آمار محاسبه نشده است. این آمار پیشرفت ایران را در زمینه نظامی ثابت می کند. نمونه های زير تنها بخشی کوچک از پيشرفت های خيره کننده ايران در صنعت نظامی و دفاعی کشور پس از انقلاب اسلامی است و اين پيشرفت ها در حالی بدست آمده که تا پيش از انقلاب اسلامی نيروهاي مسلح ايران در بعد تجهيزات و آموزش کاملا وابسته به غرب بودند.

ساخت انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی از جمله: ساخت انواع هواپیما و جت های جنگنده مافوق صوت رادارگریز (مانند؛ صاعقه و آذرخش)، آموزشی (مانند؛ پرستو، درنا، سیمرغ، شفق، تندر)

خودکفایی در تولید و ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین مدرن

ساخت انواع بالگرد(مانند، بالگردهای شاهد، شباویز ۲۰۷۵ و۲۰۶۱ و بالگرد ضد تانک ۲۰۹۱) و تعمیر انواع هواپیما و بالگرد با کسب رتبه پنجم جهانی بخشی از دستاوردهای صنعت هوایی است.

پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع موشکهای بالستیک، دور برد زمین به زمین، زمین به هوا و انواع موشک های دریایی (مانند: موشک ماهواره بر سفیر، شهاب، سجیل، موشک کروز) بقدری شگفت انگیز بوده، ایران را در ردیف معدود کشورهای دارنده تکنولوژی ساخت موشک های فوق دقیق سطح به سطح قرار داده است.

ساخت انواع رادار با بُرد بیش از یک هزار کیلومتر و پرتاب چندین ماهواره با سرنشین و بدون سرنشین به فضا از جمله مواردی هستند که کسب رتبه هفتم جهان در سامانه کامل پرتاب ماهواره و رتبه دوازدهم جهان در طراحی و ساخت ماهواره را برای یازدهمین عضو باشگاه فضایی جهان یعنی ایران به ارمغان آورده است.

ساخت زیر دریایی، ساخت و تعمیر انواع ناو و ناوچه ساخت هاور گرافت (قایقهای دوزیست) ساخت انواع قایقهای تندرو و قایق پرنده

ساخت و تعمیر انواع زره پوش و تانک

خودکفایی در ساخت انواع تجهیزات و سلاحهای سبک، نیمه سنگین و سنگین مانند: انواع خمپاره انداز و توپهای مدرن، انواع سامانه ها و سلاحهای پدافند ضد هوایی و مهمات سبک و سنگین

توسعه صنایع مخابراتی و ساخت انواع بی سیم و تقویت و توسعه صنایع اپتیک و ساخت انواع دوربین های معمولی و دید در شب و صدور برخی از این محصولات به ۳۲ کشور جهان

اين موارد از دستاوردهای صنایع نظامی محسوب می شوند که قبل از انقلاب اسلامی، تولید آنها در کشور سابقه نداشته و مهمتر اینکه بخش قابل توجهی از آنها، صرفاً در انحصار تعداد معدودی از کشورها پیشرفته جهان قرار داشته است

پیش رفت ها در حوزه صنعت دفاعی همگی نشأت گرفته از روح خودباوری، اعتمادبه نفس، شجاعت و مدیریت جهادی است.

قدرت دفاعی که دست دشمنان را کوتاه نگه می دارد

همزمان با پیشرفت های صنایع دفاعی در کشور به نظر می رسد که باید این توانمندی در حوزه های صنعتی دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از ظرفیت های حوزه دفاعی مثل نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات در صنایع دیگر باعت تسریع در پیشرفت کشور خواهد بود و برای رسیدن به چنین هدفی، هماهنگی و تعامل دولت و سازمان های مختلف برای استفاده از این تجربه زمینه ساز پیشرفت صنایع دیگر خواهد شد و البته باید توجه داشته باشیم که نقشه دشمن محدودسازی قدرت دفاعی کشور است و نمونه چنین برنامه و طرحی را در ماجرای محدودسازی صنعت هسته ای شاهد بودیم و این رفتاری هوشمندانه تر از جانب ما در برابر نقشه های دشمن را نیاز دارد و در عین حال صنایع دفاعی هم نباید محدود شود و کشور باید نیاز های خود در حوزه قدرت بازدارندگی را حفظ و پیگیری کند که یکی از مهم ترین شاخصه های بازدارندگی، قدرت موشکی است.

صنایع دفاعی در ایران همواره به عنوان یک نظام دینی و ارزشی براساس آموزه های قرآنی از ارزش ذاتی و قداست برخوردار است و توجه به آیات و روایات مربوط به جهاد، ارزش دفاع را مشخص می کند و امروز در عرصه هوافضا، قدرت موشکی، قدرت دریایی، عرصه زمینی، بالگرد ها و جنگنده های پیشرفته جزو کشور هایی محسوب می شویم که دنیا روی ما حساب می کند و همین تولیدات بوده که جمهوری اسلامی را از قدرت بازدارندگی برخوردار کرده و مانع دست اندازی دشمنان به ملت ایران شده است. صنایع دفاعی ما امروز به خوبی نیاز های نیرو های مسلح را برطرف می کند و در عین حال پاسخگوی نیاز های محور مقاومت است و امروز کشور های مختلفی هستند که نیاز های خود را در حوزه دفاعی از ایران تامین می کنند و این پیش رفت ها همگی نشأت گرفته از روح خودباوری، اعتمادبه نفس، شجاعت و مدیریت جهادی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: