نگاهی به صحبت‌های وزیر خارجه در صدا و سیما

نعل وارونه ظریف

کدخبر: 2254355

آن کسی که می‌گفت آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود، خود ظریف بود. آقای ظریف شاید جلسه معروف شورای راهبردی روابط خارجی، ۳ هفته پس از توافق ایران و ۱+۵ بر سر برنامه جامع  اقدام مشترک را فراموش کرده باشند. دکتر فؤادایزدی در آن جلسه ابراز نگرانی کرد که اگر ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود؛ احتمال خروج آمریکا از برجام وجود دارد اما آقای ظریف در جواب او پوزخندی زد و گفت: «نمی‌تواند این کار را بکند آقای ایزدی!»

امید شریعتی : آن بخش از اظهارات دیروز آقای ظریف در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» درباره نقش برجام در مهار قیمت دلار از آن اظهاراتی بود که متاسفانه می‌توان مصداق «خلاف‌گویی» قلمداد کرد.

آقای محمدجواد ظریف 5 سال پس از مذاکرات هسته‌ای و 3 سال پس از اجرای برجام، دیروز صبح در تلویزیون گفت: دلار 10 هزار تومانی در سال 97 از صدقه سر برجام است و اگر برجام نبود همان 4 سال قبل دلار 10 هزار تومان می‌شد. این جمله و این سنخ حرف‌ها خودش به اندازه کافی می‌تواند شاخص وضعیت اعتبار یا ادبار یک ایده و جریان باشد. انتظاری از آن مجری هم نیست که از او بپرسد: ببخشید! در 5 سال گذشته شما چه کردید که جلوی افزایش قیمت دلار را گرفتید ولی حالا دیگر نمی‌توانید انجام دهید و جلوی 3 برابر شدن قیمت دلار نسبت به 4 سال پیش را بگیرید؟ شما که همچنان وزیر امور خارجه هستید، آقای روحانی هم رئیس‌جمهور است، برجام هم که هست و به قول آقای روحانی فقط شر مزاحم از آن کم شد! خب! همان که تا الآن انجام داده بودید را می‌کردید! چه چیزی نسبت به 5 سال قبل تغییر کرده که حالا قیمت دلار نسبت به 5 سال قبل 3 برابر شده؟ مشخص است این سوال‌ها هیچ وقت از ظریف پرسیده نمی‌شود. چرا؟ چون باید این پیام به شنونده منتقل شود که تنها متغیر فعلی نسبت به 5 سال گذشته، خروج آمریکا از مجموعه تیم 1+5 و توافقات برجام است. یعنی مخاطب از صحبت‌های وزیر امور خارجه به این برداشت برسد که علت 3 برابر شدن قیمت دلار، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است. این شاید از همان «خلاف واقع‌ها» یا «راستش را نگفتن‌ها»یی باشد که مردم زمانی که انتظار دروغگویی دارند و دروغ گفتن به آنها سخت باشد، آن را می‌شنوند؛ در حالی که واقعیت این نیست، یعنی راستش این نیست. بله! بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، قیمت دلار 3 برابر شده اما 3 برابر شدن قیمت دلار به خاطر خروج آمریکا از برجام نیست. در حوزه فروش نفت و همکاری‌های بانکی، وضعیت ایران نسبت به زمانی که آمریکا در توافق حضور داشت هیچ تفاوتی نکرده. آمریکا 18 اردیبهشت از برجام خارج شد اما تحریم‌های دلار، تازه 13 آبان اعمال می‌شود! یعنی تحریم بانکی که اوباما ژوئن 2010 و با اتکا به قطعنامه 1929 و از طریق تحریم CISSADA علیه سیستم بانکی ایران اعمال کرده بود و به‌واسطه قطعنامه 2231، 20 ژوئن 2015 تعلیق شده بود، تازه از 13 آبان‌ماه امسال بازگردانده و اعمال می‌شود. خب! دلیل اینکه ظرف مدت 3 ماه قیمت دلار 3 برابر می‌شود چیست؟

فکر می‌کنید به فرض محال اگر وزیر امور خارجه در معرض این سوال‌ها قرار بگیرد چه می‌گوید؟ هیچ! مهم این است که او در این تنگناها قرار نمی‌گیرد.

یا مثلا آن بخش از اظهارات وزیر امور خارجه که با قیافه‌ای حق به جانب یکی از روزنامه‌های منتقد را مورد تمسخر قرار داد و گفت: این روزنامه می‌گفت آمریکا از برجام سود برده و از آن خارج نمی‌شود اما دیدید که آمریکا خارج شد!

با عرض پوزش اما این رفتار آقای ظریف مصداق همان ضرب‌المثل «نعل وارونه زدن» است! آن کسی که می‌گفت آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود، خود ظریف بود. آقای ظریف شاید جلسه معروف شورای راهبردی روابط خارجی، 3 هفته پس از توافق ایران و 1+5 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک را فراموش کرده باشند. دکتر فؤادایزدی در آن جلسه ابراز نگرانی کرد که اگر ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود؛ احتمال خروج آمریکا از برجام وجود دارد اما آقای ظریف در جواب او پوزخندی زد و گفت: «نمی‌تواند این کار را بکند آقای ایزدی!»

به نظر شما آقای ظریف آن جلسه شورای راهبردی روابط خارجی را فراموش کرده است؟ شاید! شاید هم نه. به هر حال او این روزها یک روزنامه را به دلیل اینکه مثل خود ظریف تصور می‌کرد آمریکا از برجام خارج نمی‌شود، مورد ریشخند قرار داده است! جالب است؛ نه؟!

ماجرای ما و آقای ظریف از انتقاد و کنایه و... گذشته، تکراری و خارج از حوصله شده است. هر چه منتقدان می‌گویند او کار خودش را می‌کند. ما هم کار خودمان را می‌کنیم. حالا اینکه گذر زمان به زیان کیست، به نظرم همین حالا هم مشخص شده است. اما چشم مدیریت شبکه سوم سیما روشن! هنوز بیانات اخیر رهبر حکیم انقلاب درباره اشتباه بودن رویکرد مذاکره با آمریکا نقل محافل است آن وقت در تریبون یک‌طرفه و پرمخاطب شبکه سوم سیما، می‌گویند اگر با آمریکا مذاکره نمی‌کردیم 4 سال قبل دلار 10 هزار تومان می‌شد! و در ادامه توی دل مردم را خالی می‌کنند و تن‌شان را می‌لرزانند و تلویحا پیام می‌دهندکه اگر مثل سابق مذاکره نکنیم دلار 20 هزار تومانی در انتظارتان است! بالاخره ما که متوجه نشدیم صداوسیما رو به کدام قبله نماز می‌خواند!

منبع: وطن امروز

ارسال نظر: