تصویب FATF گره تحریم بانکی را کورتر می‌کند

عنوان

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ارتباط دادن مسأله تحریم های بانکی به عدم پاس کردن استانداردهای FATF فرا فکنی است گفت: FATF ابزار وزارت خزانه داری آمریکا برای فشار بیشتر بر ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، گروه ویژه اقدام« FATF »  از سال 1989 میلادی با پیشنهاد کشورهای «جی 7 »تشکیل شد. مأموریت این گروه این بود که به سازمان های آزادی بخش که درگیر مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی و غرب هستند، پول و به تبع آن سلاح نرسد و آنها از بیرون کمکی را دریافت نکنند. در بهت بسیاری از کارشناسان سه لایحه آن که با هدف خودتحریمی ایرانیان طراحی شده است، به مجلس شورای اسلامی ارائه شد؛ « الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم؛ اصلاح قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم؛  لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» این سه لایحه درخواست FATF  از ایران است. دولت با اصرار و درخواست از مجلس می خواهد این لوایح را تصویب کند و علت اصرار نیز این است که دولت ادعا دارد مشکل تحریم بانکی ایران نشئت گرفته از عدم همکاری با FATF است در این رابطه با محمد رضا اسماعیلی استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت و گو کردیم؛

* پناه بردن به FATF یک بازی روانی تا یک ماجرای واقعی

وی با در پاسخ به این پرسش که آیا ادعای حل مشکل بانکی با پذیریش FATF صحیح است یا خیر گفت: طرح مسأله FATF  بیش از اینکه واقعی باشد برای جنگ روانی است و در واقع میتوان گفت پناه بردن دولتمردان  به ماجرای FATF   بیشتر یک بازی روانی است تا بازی واقعی به جهت اینکه آنچه تا امروز کشور از  ناحیه سوئیفت یا به عبارت بهتر عدم امکان انتقالات صحیح ارزی آسیب دیده است  ناشی از ماجرای  سوئیفت نبود که امروز بخواهیم با حل معضل FATF آن را تسهیل کنیم.

این کارشناس اقتصادی با تصریح به اینکه حتی اگر بپذیریم که بخشی از عدم امکان انتقال صحیح ارزی مرتبط با سوئیفت بوده است گفت:  جریان سوئیفت ربطی به FATF  ندارد که رئیس جمهور مسأله گشایش در انتقال صحیح ارزی را منوط به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی کرده اند.

* ارتباط دادن مسأله عدم انتقالات ارزی به عدم پاس کردن استانداردهای  FATF فرا فکنی است

محمد رضا اسماعیلی  در پاسخ به این پرسش که بنابراین چه موردی است که برای انتقالات ارزی کشور اختلال ایجاد کرده است گفت: مسأله عدم گشایش در انتقالات ارزی بحث FATF نبوده است و هر آنکه بخواهد مسأله عدم انتقالات  ارزی را به جهت  عدم  پاس کردن استانداردهای   FATF  بداند فرا فکنی کرده است.

وی افزود: مسأله اساسی که در انتقالات ارزی کشور  مشکل ایجاد کرد نگرانی هایی بود که  اداره اطلاعات مالی و تروریسم  خزانه داری آمریکا ایجاد کرده است همانگونه که مقام معظم رهبری از وزارت خزانه داری آمریکا به عنوان اتاق جنگ آمریکا علیه ملت ایران از آن یاد کردند. بنابراین آنچه در این زمینه به ملت ایران لطمه می زند نشئت گرفته از این اداره است.

این استاد دانشگاه  با هشدار به اینکه وزارت خزانه داری آمریکا بر اساس استانداردهای FATF کار نمی کند که اگر ما بر فرض زیر بار همه محدودیتهای FATF نیز رفتیم مشکل بانکی و انتقال ارزی کشور حل شود چراکه حتی اگر FATF  ایران را به عنوان کشور مورد قبول خود نیز بپذیرد بانکهای بزرگ دنیا به جهت تهدیدات وزارت خزانه داری آمریکا حاضر به همکاری با بانکهای ایران نخواهند بود.

وی گفت: وزارت خزانه داری آمریکا بیش از اینکه به دنبال پیگیری استانداردهای FATF  باشد به دنبال  ایجاد هراس نسبت با مبادله با ایران برای شرکتهای بزرگ است و این شرکتها نیز بیشتر متأثر از این تهدیدات هستند تا اینکه ببینند FATF  نسبت به کشوری چه نظری دارد بنابراین عدم امکان انتقالات صحیح ارزی چیزی نیست که با امضای FATF  حل شود.

* ایجاد ترس بیشتر  تنها سود FATF برای ایرانیان

محمد رضا اسماعیلی  با تذکر به این که اگر با همه ملاحظاتی که وجود دارد FATF امضا بشود به جهت اینکه  اطمینان برای بخش خصوصی و شرکتهای خصوصی دنیا با سایه ترس و تهدید به وجود نمی آید بنابراین FATF بی معناست گفت: اصولا در چنین شرایطی اگر ایران  FATF  را بپذیرد  فقط ابزاری برای دشمن برای ترساندن  بیشتر ملت ایران است و  فقط ممکن است برای ایران ترس را بیشتر کند اما اینکه تصور کنیم با امضا و ابلاغ سیاستهای FATF  بخش  خصوصی بدون واهمه و توجه به تی اف آی به سمت ایران می آیند این خطاست.

وی در مورد دلایل این ادعای خود گفت: بهترین شاهد مثال برای این ادعای بنده سوئیفت است. دولت زمانی که می خواست مسأله مبادلات را حل کند مشکل را ناشی از بسته بودن سوئیفت می دانست چرا که هم بانکها راغب نبودند با ایران کار کنند چون ریسک انتقال مالی به ایران زیاد بود و هم سوئیفت بسته بود.

این کارشناس اقتصادی  افزود: دولت عدم رغبت بانکها با مبادله با ایران را مسأله سوئیفت می دانست و به همین سبب انواع امتیازات را داد تا سوئیفت را باز کند اما باز هم این عدم رغبت در بانکها برای مبادله با ایران وجود داشت چون علت عدم همکاری فقط مسأله بسته بودن سوئیف نبود و فقط  سوئیفت یک مانع ظاهری بود که بر طرف شد اما بانک که در بسیاری از موارد بخش خصوصی محسوب می شود به جهت اینکه ریسک اعتباری اش برایش اهمیت دارد و خواست آن آسیب نبیند ترجیح داد که با ایران کار نکند.

وی با یادآوری اینکه زمانی سوئیف باز شد اما هیچ آورده ای برای ایران نداشت گفت: این رویداد دقیقا در مورد FATF  نیز مطرح است یعنی بعد از دادن همه امتیازات هیچ تضمینی برای همکاری شرکتها و بانکهای دنیا وجود ندارد بنابراین باید از دولتمردان پرسید آورده سوئیف برای اقتصاد ایران چه بود که اکنون به دنبال FATF رفته اید.

* FATF ابزار وزارت خزانه داری آمریکا برای فشار بیشتر بر ملت ایران

 وی با هشدار به اینکه FATF ابزار فشاری برای وزارت خزانه داری آمریکا علیه ملت ایران و در واقع قوز بالا قوز و مکمل تحریم های بانکی است گفت: راهکاری که بارها به آن اشاره شده است و با بی توجهی مواجه شده است تکیه بر ظرفیتهای اقتصادی داخلی است که با افزایش آنها شرکتهای خصوصی ترغیب به پذیرش ریسک و همکاری با ایران شوند و یا بستن قردادهای منطقه ای و بیرون از بازی که کشورهای غربی طراحی کرده اند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

نسیم آنلاین بررسی می‌کند

مخاطرات اقتصادی نداشتن سفیر در هند و چین

مطابق اصل ۵۷ قانون اساسی از ۳ قوه مطالبه می‌کنیم

واژه نظارت بر رهبری نه در قانون اساسی آمده است و نه در‌ آیین‌نامه مجلس خبرگان. خبرگان از لحاظ حقوقی و فقهی و از لحاظ قانونی، نظارتی بر عملکرد رهبری ندارد چون اگر قرار باشد نظارت بر رهبری داشته باشیم، آن وقت خبرگان بر ولی، ولایت پیدا می‌کند، در حالی که خبرگان ولایتی بر ولی‌فقیه ندارد اما در چارچوب اصل 111 قانون اساسی برای نظارت بر تداوم صفات رهبری، کمیسیونی تشکیل شده به نام کمیسیون تحقیق و بررسی.

خروج آمریکا از برجام، تمسخر اصول اساسی حقوق بین‌الملل است

سرنوشت برجام یکی از مهمترین نگرانی‌های جهانی است و اقدام یک‌جانبه آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

امضای الویری پای قانون نظارت استصوابی

«از قول من ذکر شده در مجلس اول در کمیسیون آیین‌نامه داخلی که من هم عضو آن کمیسیون بودم، نظارت استصوابی تصویب شده است، در حالی که اعلام می‌کنم اولاً من عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس اول نبودم و دوم اینکه چنین موضوعی مربوط به این کمیسیون نیست و به قانون انتخابات مربوط است که در مجلس دوره چهارم مطرح شد».

مهم‌ترین مطالب سرویس

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با انتشار گزارشی تاکید کرد:
اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی بهترین راه حل بحران خاموشی های در کشور
در نامه‌ مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران به زنگنه مطرح شد:
خواب سنگین وزارت نفت درباره تحریم های نفتی پایان یابد
نقدی بر یکی از بهانه های وزارت نفت برای بی اعتنایی به فروش نفت در بورس
آیا نفت ایران شناسنامه خاص و یکتا (DNA) دارد؟
نرخ دستور ارزی خلاف سیاست‌های کلان اقتصادی بود
مصباحی مقدم:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی، نسنجیده بود
جمشید پژویان:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی خزانه را خالی کرد
جهانگیری باید استعفا دهد
سیاست گذاری غلط دولت عامل رانت‌ خواری در پتروشیمی‌ها
۹ ماه یارانه نقدی مردم به جیب چند واحد پتروشیمی می‌رود!
راهکار کنترل قیمت مسکن و اجاره بها چیست
حباب قیمت مسکن می‌ترکد
خیانت تیم اقتصادی دولت و جامعه دانشگاهی در ماجرای برجام در گفتگو با حسن عباسی:
به روحانی القا کردند مشکلات اقتصادی با مذاکره حل می‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نود اقتصادی»
اسحاق جهانگیری «وزیر صنعتِ» واقعی است
کارشناسان درباره راهکارهای تحریم نفت چه می‌گویند؟
وزارت نفت، سد راه عرضه نفت در بورس
انتقادات عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران از روحانی
لیلاز: رئیس‌جمهور مسئول وضع فعلی اقتصادی کشور است
حسین صمصامی اقتصاددان:
بازار ثانویه موجب گرانی دلار است
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین