حسن دانایی فر سفیر سابق ایران در عراق:

تحولات عراق به‌سمت سیاسی و ملی شدن در حرکت است/ تحریم‌ها نمی‌تواند در روابط ایران و عراق مانعی ایجاد کند

کدخبر: 2257134

سفیر سابق ایران در بغداد معتقد است تحولات عراق به‌سمت سیاسی و ملی شدن در حرکت است و بازسازی از اولویت‌های دولت جدید بغداد خواهد بود و چشم‌انداز روشنی در مناسبات تهران و بغداد وجود دارد.

اولین نشست پارلمان جدید عراق قرار است فردا( دوشنبه) در بغداد برگزار شود. قرار است در این نشست، بزرگترین فراکسیون پارلمانی عراق اعلام موجودیت کند تا در سایه آن مقدمات تشکیل دولت جدید بغداد فراهم شود.

به منظور بررسی ساختار سیاسی جدید عراق و چالش هایی که دولت آینده بغداد با آنها مواجه می شود، گفت وگویی با "حسن دانایی فر" سفیر سابق ایران در عراق انجام دادیم که متن آن به شرح ذیل است.

"حسن دانایی فر" در ارتباط با ساختار سیاسی عراق پس از تشکیل پارلمان و دولت جدید این کشور گفت: این چهارمین دوره انتخابات پارلمانی بود که پس از سرنگونی رژیم صدام در عراق برگزار شد. این انتخابات در مقایسه با دوره های قبلی، تفاوت هایی داشت. در انتخابات گذشته بیشتر شرایط طایفه ای و فاصله میان جریان های سیاسی حاکم بود. این شرایط در انتخابات پارلمانی دوره اول و دوم خیلی خودنمایی می کرد البته این وضعیت در دوره سوم کمتر شد. در دوره چهارم اختلافات بین احزاب دیگر از نوع طایفه ای نیست بلکه از نوع دیدگاهی و سیاسی است که در عموم مسائل داخلی، خارجی، امنیت، اقتصاد و حتی فرهنگ این نوع اختلاف وجود دارد. اختلاف دیدگاهی و سیاسی نمایانگر نوعی تغییر در روند شکل گیری دموکراسی و تشکیل دولت جدید در عراق است و به نظر می رسد این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

اولویت های دولت جدید

سفیر سابق ایران در بغداد با اشاره به تظاهرات مردم عراق در اعتراض به برخی نارسایی ها در زمنیه خدمات عمومی گفت: این امکان وجود دارد که پس از تشکیل دولت، وضعیت اجتماعی عراق همچنان هیجانی باقی بماند. هر دولتی که در بغداد قدرت را به دست بگیرد، اقتصاد و توجه به مطالبات مردمی در اولویت برنامه هایش خواهد بود. مطالبات رفاهی، خدماتی و اجتماعی که به دلیل شرایط خاصی که داعش به وجود آورد و یا ناامنی هایی که طی سال های گذشته به جامعه و دولت عراق و ساختار اجرایی این کشور تحمیل شد، اینها سبب شدند تا انباشتی از مطالبات اجتماعی به وجود آید لذا دولت آینده بغداد ناگزیر است به این پاسخ مثبت دهد و نسبت به بازسازی کشور اقدام کند. این دولت پس از نشست پارلمانی دوشنبه طی یک چالش جدی در دو یا سه هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

حرکت به سمت سیاسی و ملی شدن

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به این سؤال "آیا دولت جدید عراق دموکراتیک تر خواهد بود و افرادی که در این دولت مسئولیت می پذیرند، تکنوکرات هستند؟" گفت: بنده معتقدم که روند تحولات عراق به سمت سیاسی و ملی شدن در حرکت است. این بدان معنا نیست که گروهی می خواهند بیایند و گروهی که بودند، بروند. در مجموع خود جریان می تواند قابلیت های گوناگونی پیدا کند . احزاب و جریان های سیاسی در عراق نام های ثابتی دارند و در انتخابات اخیر حزب یا گروه سیاسی جدیدی پای به میدان نگذاشته است. اگر یک زمانی اولویت طایفه ای مطرح بوده الآن اولویت ها به اولویت های سیاسی و ملی تبدیل شده و رقابت ها در این چارچوب صورت گرفته است. این احتمال وجود دارد که در یک میز سنی، شیعه، کرد، عرب ... همه کنار یکدیگر قرار بگیرند، منظور من این است، نه اینکه احزاب و گروه های عراقی از مرحله طایفه ای به مرحله تکنوکرات و کنارگذاشتن رهبران فعلی رسیده اند. رهبران فعلی همان رهبران دیروز هستند. اینان وضعیت کنونی را رقم زده اند. مردم به این رهبران مجدداً اعتماد کردند و به فهرست پیشنهادی آنان رأی دادند.

تشکیل طیف معارضان

وی درباره تشکیل طیف معارضان دولت جدید بغداد گفت: امکان تشکیل چنین طیفی وجود دارد. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که در رقابت ها، احزاب و گروه های سیاسی می توانند به توافق نرسند اما در چانه زنی می توانند به توافق برسند. حال، گروه هایی که در چانه زنی ها به توافق رسیدند، دولت تشکیل خواهند داد. در این میان تعدادی حزب و گروه سیاسی وجود دارند که به عنوان رقیب بودند. آنها طیف معارض یا دولت در سایه را تشکیل خواهند داد. این موضوع از ویژگی های ساختارهای دموکراسی است. بنده معتقدم که این اتفاق در عراق روی خواهد داد.

بازسازی مهم ترین اولویت

این سیاستمدار ایرانی درباره چالش های پیش ِروی دولت جدید عراق گفت: بازسازی کشور و نوین سازی اقتصاد آن از مهم ترین اولویت های بغداد خواهد بود. همچنین روابط سیاسی و دموکراسی از دیگر موضوعات مهم این دولت است. در اینجا باید گفت شرایطی که در عراق بعد از سرنگونی رژیم صدام حاکم بود، ایجاب می کرد یک سری ساختارها و روابط سیاسی تغییر پیدا کند، این مهم از دیگر اولویت های کاری دولت آینده خواهد بود. مسئله امنیت از جمله موضوعاتی است که هر دولتی در عراق قدرت را به دست گیرد، ناچار است که به این موضوع اهتمام داشته باشد.

روابط درهم تنیده

وی در پاسخ به این سؤال "با توجه به روابط گسترده اقتصادی ایران و عراق، دولت جدید بغداد چه گزینه هایی در قبال تحریم های آمریکا علیه تهران پیشِ روی دارد؟" گفت: روابط ایران و عراق عمیق و درهم تنیده است. بنده به عنوان یک مطلع عقیده دارم که روابط ایران و عراق همچنان ادامه خواهد داشت و خلأ جدی در روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور به وجود نخواهد آمد . شاید خدشه هایی به وجود بیاید اما خلأ جدی به وجود نخواهد آمد. در شرایط فعلی مرزهای ایران و عراق از لحاظ اقتصادی مرزهای فعالی هستند.

آسیب ندیدن مناسبات

دانایی فر با اشاره به سخنان نخست وزیر عراق مبنی بر ناگزیر بودن بغداد از اجرای تحریم های آمریکا علیه تهران گفت: پس از این موضع گیری سخنان زیادی از "حیدر العبادی" شنیده شد که می خواست به نوعی سخنانش را تلطیف کند، با وجود این، در عمل شاهدیم که در روابط اقتصادی ایران وعراق تا الآن لطمه و خدشه ای وارد نشده است. بنده معتقدم که این تحریم ها نمی تواند در روابط ایران و عراق مانعی ایجاد کند. دو کشور روابط گسترده ای در زمینه گردشگری دارند. مناسبات اقتصادی شان بسیار قابل تعمق و توجه است لذا این روابط به این سادگی دستخوش حوادث نخواهد شد.

شایعه پراکنی واشنگتن و ریاض

وی در پایان تصریح کرد: برخی کشورها مثل عربستان و آمریکا از مناسبات ایران و عراق خوششان نمی آید لذا علاقه مند هستند این روابط را برهم زنند. آنها با شایعه پراکنی می کوشند مخاطبین خود را تحت تأثیر قرار دهند. اگر این شایعات رصد شود، ملاحظه خواهد شد که چنین شایعاتی در پی یک سلسله ناکامی هایی است که آمریکا و عربستان در عراق به دست آورده اند لذا باید مواظب چنین ترفندهایی باشیم و بدانیم توسعه مناسبات ایران و عراق بسیار ضروری است. این برای امنیت و اقتصاد دو کشور بسیار مهم است، به همین دلیل، بنده به خلاف این فضاسازی ها و اقدامات منفی چشم انداز مناسبات ایران و عراق را بسیار روشن و خوب می بینم.

گفت وگو از عباس سیدمیر جمکرانی

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: