اندیشکده آمریکایی: عربستان و امارات به عمان برای قطع روابط با ایران فشار می‌آورند

کدخبر: 2257181

یک اندیشکده آمریکایی نوشت که عربستان سعودی و امارات، که از سیاست‌های بی‌طرفانه عمان درقبال بحران‌های منطقه‌ای به خشم آمدند، این کشور را برای قطع روابط دیپلماتیک و تجاری با ایران تحت فشار قرار داده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، اندیشکده آمریکایی «استراتفور» نوشت که عربستان سعودی و امارات، پادشاهی عمان را جهت تغییر مواضعش درخصوص برخی مسائل و اتخاذ سیاست هایی همسو با سیاست های آنها تحت فشار قرار داده اند.

بر این اساس، به رغم پایبندی عمان به اتخاذ سیاستی بی طرفانه درقبال بحران ها در منطقه خلیج فارس، هم زمان با تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران، ولی عربستان سعودی و امارات به عمان برای قطع روابط با ایران فشار وارد می کنند.

استراتفور در ادامه افزود، مسقط برای مقاومت در مقابل این فشارها، از روابط گسترده و ویژه خود با قدرت های بین المللی و منطقه ای کمک خواهد گرفت.

به نوشته این اندیشکده آمریکایی، عمان امروز هزینه بی طرفی خود را از سوی برخی کشورهای عربِ خشمگین خود می پردازد چرا که این کشور مانع از به ثمر رسیدن تلاش های سعودی- اماراتی برای تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه ای نمادین شد.

همچنان که مسقط اتحاد با عربستان سعودی و امارات علیه دوحه را طی سال گذشته رد کرد و به جای آن، بر حفظ روابطش با قطر و نیز حفظ روابط تجاری و دیپلماتیک خود با ایران متمرکز شد.

موضع مسقط درقبال جنگ عربستان سعودی و امارات علیه یمن، تداوم تماس با تمامی طرف های درگیر به منظور تسهیل مذاکرات بود.

بر اساس این گزارش، ریاض و ابوظبی تمایل دارند مسقط با قطع روابط تجاری اش با ایران، بستن هرگونه باب تماس با انصارالله یمن و پیوستن به ائتلاف ضد قطر، موضعی ملایم تر درقبال منافع منطقه ای عربستان و امارات اتخاذ کند.

این اندیشکده آمریکایی در عین حال افزود، عربستان سعودی و امارات مجموعه راهکارهایی برای فشار به عمان دارند از جمله این که واشنگتن را متقاعد کنند که مسقط حلقه ای ضعیف تر در استراتژیک خصمانه آمریکا علیه ایران است؛ چرا که طرف عمان به تهران اجازه می دهد که از اراضی عمان برای دور زدن تحریم ها و محاصره استفاده کند.

در پایان این گزارش آمده است که تلاش هایی برای تحت تاثیر قرار دادن پروسه جانشینی پادشاه عمان، هم زمان با خبرهایی درباره وخامت حال پادشاه این کشور، صورت می گیرد به نحوی که عربستان سعودی و امارات از طریق استخبارات شان، در تلاش برای معرفی و تحمیل گزینه هایی برای جانشینی پادشاه عمان است و همین امر باعث می شود که مسقط هدف حملات سعودی- اماراتی در دوره بعدی باشد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: