تلاش تمام‌عیار واشنگتن برای حفظ حیدر العبادی در پست نخست وزیری!

چه کسی نماینده ترامپ را متوقف می‌کند؟

کدخبر: 2257768

در آستانه تشکیل جلسه پارلمان عراق، سفیر آمریکا در عراق و نماینده ویژه ترامپ در امور عراق تمام تلاش‌های خود را به کار گرفته‌اند تا حیدر العبادی را در پست نخست وزیری حفظ کنند. دامنه تلاش این افراد به اندازه‌ای است که حتی صدای سیاسیون نزدیک به حیدر العبادی را هم در آورده است!

نسیم آنلاین : درآستانه تشکیل جلسه پارلمان، سفیر آمریکا در عراق و نماینده ویژه ترامپ در امور عراق تمام تلاش‌های خود را به کار گرفته‌اند تا حیدر العبادی را در پست نخست وزیری حفظ کنند. دامنه تلاش این افراد به اندازه‌ای است که حتی صدای سیاسیون نزدیک به حیدر العبادی را هم در آورده است!

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای به نام خود، دخالت کشورهای خارجی در تشکیل دولت در بغداد را به شدت محکوم کرد. «احمد محجوب الجبوری» از شخصیت‌های نزدیک به حزب اسلامی (شاخه اخوان المسلمین عراق) در بیانیه خود با انتقاد از کشورهای مداخله‌گر نوشت: «وزارت امور خارجه عراق بار دیگر مخالفت قاطع خود با دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی خود را محکوم کرده و از این دولت‌ها می‌خواد به رعایت حقوق و شئون دیپلماتیک ملتزم بوده و به اراده ملت عراق برای تشکیل دولت قانونی و ملی احترام بگذارند.» در ادامه این بیانیه صراحتا از آمریکا نام برده شده و از این کشور می‌خواد به سیادت و استقلال عراق احترام بگذارد. این بیانیه را می‌توان یک سند قانونی و حقوقی محکم دانست که بر دخالت‌های بی‌سابقه و نگران کننده آمریکا در تشکیل دولت آینده عراق دلالت می‌کند.

در همین رابطه «محمد الصیهود» از نزدیکان نوری المالکی با انتقاد شدید از سفیر واشنگتن در بغداد اظهار داشت: «تأسف‌بار است که داگلاس سلیمان به میزان بی‌سابقه‌ای در امور دخالت می‌کند. او شخصا با تک تک نمایندگان منتخب جلسه گذاشته و به صورت فرد فرد برای انتخاب حیدر العبادی رایزنی می‌کند.»

این اظهارات در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا در یک توییتی صراحتا از نماینده ویژه ترامپ در امور عراق حمایت کرد تا پالس محکمی به طرف‌های فعال در عراق فرستاده باشد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «با برث مک گورک تلفنی صحبت کردم؛ او در بغداد بسیار فعال است و نمایندگی من و رئیس جمهور (ترامپ) را بر عهده دارد. او به خوبی وظائف خود را انجام می‌دهد! تشکیل دولت قدرتمند در عراق بر پایه رویکردهای ملی(!) از ضرورت‌های استمرار مبارزه با داعش است!»

در همین حال مک گورک به صورت عریان و واضح به رایزنی‌های خود برای حفظ حیدر العبادی در پست نخست وزیری ادامه می‌دهد! روزنامه العربی الجدید هفته گذشته فاش ساخت که مک گورک بیش از یک هواپیما را در اختیار سیاسیون اهل تسنن و کرد عراق قرار داده تا با پرواز مکرر میان بغداد و اربیل، به رایزنی بر سر انتخاب حیدر العبادی ادامه دهند! با این حال، اقدامات مزبور خشم بخشی از سیاسیون کرد و اهل تسنن را در پی داشته است!

منابع خبری نزدیک به حزب دموکرات کردستان (تحت زعامت مسعود بارزانی) از اعتراض صریح رئیس اقلیم کردستان به مک گورک خبر می‌دهند. گفته می‌شود مسعود بارزانی در پاسخ به فشار مک گورک برای پیوستن به ائتلاف حیدر العبادی گفته است: «نمی‌خواهید بگویید من گزینه دیگری غیر از این در اختیار ندارم؟!» بارزانی با رد فشارهای نماینده ترامپ، نسبت به حفظ استقلال و اختیار خود هشدار داد: «کردها و به ویژه حزب دموکرات تنها در اربیل و میان خودشان تصمیم نهایی را می‌گیرند. ما هیچ خط قرمزی برای ائتلاف یا همراهی با کسی نداریم و تنها معیار ما برای ائتلاف، توجه به مطالبات و شروط کردها است که و این مطالبات و شروط را به همه طرف‌های مدعی در بغداد ارائه می‌دهیم!»

در همین حال ارگان رسمی حزب دموکرات کردستان در مقاله‌ای با حمله به حیدر العبادی، از فشارهای بی‌سابقه خارجی برای تحمیل حیدر العبادی به کردها انتقاد کرد و نوشت: «در روزهایی که حیدر العبادی علیه اربیل و کرکوک نقشه می‌ریخت باید به این فکر می‌کرد که تمام پل‌های پشت سر خود برای ارتباط با اربیل را تخریب نکند.»

همزمان «خمیس الخنجر» از سیاسیون درجه اول اهل تسنن عراق نیز با انتقاد از دخالت‌های آمریکا در انتخاب نخست وزیر، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «از همه کشورها و دولت‌های فعال در عراق تقاضا می‌کنیم که از دخالت در امور داخلی عراق خودداری کنند. شما به جای فشار و تهدید، باید اختیار نظام سیاسی عراق را به خود عراقی‌ها واگذار کنید.»

ارسال نظر: