تدوین طرح شفافیت فعالیت نمایندگان با ۱۹۰ امضا

مجلس در مسیر شفافیت

کدخبر: 2257851

مجتبی ذوالنوری از تدوین طرح ۲ فوریتی شفافیت فعالیت نمایندگان مجلس با ۱۹۰ امضا خبر داد و اعلام کرد که این طرح تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.

نسیم آنلاین : مجلس شورای اسلامی یکی از مهم ترین نهادهای کشورمان است که رهبر معظم انقلاب از اقدام آن به عنوان ریل گذاری برای حوزه اجرا نام برده است. یکی از بحث های که همیشه در این زمینه مطرح شده است بحث شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. حالا حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس به فارس خبر داده است که قرار است در این زمینه اقدامات مثبتی صورت بگیرد. ذوالنوری گفته است: « امروز مردم نمی‌دانند نماینده‌ها در مجلس هستند یا نیستند و اگر نیستند آیا به مرخصی رفته‌اند یا ماموریت.امروز مردم نمی‌دانند نماینده مجلس در رای گیری شرکت می‌کند یا نه و اگر شرکت می‌کند رایش مثبت است یا منفی. گاهی افراد گریم کرده رای می‌دهند یعنی می‌گویند من به فلان طرح یا لایحه رای داده‌ام اما در اصل رای نمی‌دهند.»

ذوالنوری بعد از طرح مقدمات و دلایل اهمیت بحث شفاف سازی از راه حل برخی نماینگان خبر داده است« به دلایل ذکر شده طرح ۲ فوریتی با عنوان "شفاف سازی فعالیت‌های نمایندگان در مجلس" تهیه کردیم تا براساس آن همه فعالیت نمایندگان در مجلس و کمیسیون‌ها برای مردم مشخص شود؛ این طرح با ۱۹۰ امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شده و امیدواریم که همین تعداد نماینده هم به طرح رای دهند.وی همچنین پیشنهاد کرد که رای به طرح مذکور به صورت شفاف باشد تا مردم از جزئیات آن آگاه شوند.»

به گزارش فارس، متن کامل این طرح به شرح ذیل است:

مقدمه

مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ارکان نظام اسلامی است که وجود یا فقدان عوامل متعددی در کارآمدی یا ناکارآمدی آن می‌تواند مؤثر باشد که از آن میان صرفاً به دو مورد ذیل اشاره می‌شود:

۱) راه یافتن نمایندگانی مؤمن، متقی، خداترس، متخصص، کاردان، کارآمد، ولایتمدار، انقلابی و شجاع به خانه ملت.

۲) شفافیت اقدامات و رأی نمایندگان، به طوریکه نخبگان، رسانه‌ها، آحاد و اقشار ملت و موکلین محترم بتوانند حضور، مأموریت، غیبت و میزان فعالیت نمایندگان خود را در مجلس رصد کنند و کیفیت و مشارکت آنان را در عرصه قانونگذاری و انجام مأموریت نظارتی آنان بررسی نمایند. این حق مردم و موکلین است که بدانند نماینده منتخب آنان در رأی به لوایح و طرح‌ها، برنامه‌ها، بودجه سالانه کشور، استیضاح و رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزیران، سؤال و موارد دیگر چه رأی و موضعی داشته‌اند و آیا اصلاً در این موارد فعالیت و در رأی‌گیری شرکت کرده‌اند یا خیر؟ تا بتوانند با علم و اطلاع کافی و دقیق وکلای خود را نقد و مطالبه‌گری لازم را داشته باشد.

۳) به دلیل موارد پیش گفته گاهی بعضی از نمایندگان مشارکت عالمانه، محققانه و کارشناسانه در مراحل بررسی طرح‌ها، لوایح، رأی اعتمادها و سایر فعالیت‌های وظیفه‌ای را نداشته و به هیچ دلیل بعضی از خروجی‌ها و مصوبات مجلس از پختگی، اتقان و کارآمدی لازم برخوردار نیست.

با توجه به خسارت‌بار بودن استمرار چنین وضعیتی و ضرورت رفع و اصلاح آن، طرح دو فوریتی ذیل تقدیم می‌گردد.

ماده واحده

هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ملزم می‌گردد ظرف مدت ۲ ماه پس از تصویب این قانون از طریق ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ای جامع نسبت به علنی ساختن و شفاف‌سازی فعالیت‌ها، حضور، غیبت، مأموریت خارجی و داخلی، مرخصی استحقاقی و استعلاجی و بدون حقوق، مشارکت یا عدم مشارکت در رأی‌گیری، نوع رأی نمایندگان اعم از موافق، مخالف یا ممتنع در صحن علنی مجلس یا کمیسیون‌ها اقدام نمایند به شکلی که رسانه‌ها و آحاد ملت شریف ایران بتوانند به صورت برخط (آن لاین)‌ و نیز دستیابی به ذخیره و آرشیو، از همه امور ذکر شده مربوطه به هر یک از نمایندگان دسترسی و آگاهی پیدا نمایند.

ضرورت شفافیت عملکرد نمایندگان

زمانی‌که عملکرد نمایندگان به طور شفاف در اختیار مردم باشد و نمایندگان مردم را ناظر بر خود ببینند، نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، دقت بیشتر نمایندگان و حضور آگاهانه و مسئولیت‌پذیر آنان در فرآیند قانون‌گذاری خواهدبود. از اصول دموکراسی و حق طبیعی هر شخص این است که بداند نماینده‌ای که با رأی او به مجلس راه‌یافته چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا به قولی که داده‌است و به واسطه آن قول در مجلس حضور دارد عمل می‌کند؟ اگر عملکرد نمایندگان به طور شفاف در اختیار مردم قرارگیرد، مردم در دوره‌های بعدی آرای خود را اصلاح می‌کنند. این نظارت عمومی در نهایت منجر به کارآمدی بیشتر مجلس و افزایش اعتماد عمومی به حاکمیت خواهد شد.

ارسال نظر: