لزوم حساسیت به ترورهای کور و تفرقه انگیز در منطقه و کشور

موساد و آغاز سیاست ترور در خارج از سرزمین‌های اشغالی

کدخبر: 2258277

نام موساد، سال هاست برای مردم منطقه و مسلمان منطقه آشناست. اما رویه جدید این نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی در سال های گذشته باری دیگر توجه ها را به سیاست شیطانی و کثیف این نهاد یعنی«ترور» بازگردانده است.

نسیم آنلاین *: نام موساد، سال هاست برای مردم منطقه و مسلمان منطقه آشناست. اما رویه جدید این نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی در سال های گذشته باری دیگر توجه ها را به سیاست شیطانی و کثیف این نهاد یعنی«ترور» بازگردانده است.

توقف سیاست ترور در خارج از فلسطین از سال 2000

موساد و رژیم صهیونیستی در دهه‌های پیشین، ترور رهبران فلسطینی را در سابقه خویش ثبت کرده اند. طی سه دهه گذشته تا پیش از ترور شهید زواری در آذر 95(2016) موساد ۱۶ تن از رهبران مقاومت را شهید نموده است که ترور ۱۱ تن آنان در خارج از فلسطین رخ داده است. کشورهای تونس (۳ بار)، سوریه (۲ بار)، فلسطین، آمریکا، یونان، جزیره مالت، لبنان، بلغارستان، فرانسه، اردن و امارات شاهد این عملیات‌های ترور موساد بوده‌اند .

اما نکته حائز اهمیت آن است که پس از سال ۲۰۰۰ و قدرت گرفتن حامیان مقاومت در فلسطین و نوار غزه، رژیم صهیونیستی سعی نمود ترورهای خارج از فلسطین را متوقف نماید به‌گونه‌ای که پس از ترور ناکام خالد مشعل در امارات در سال ۱۹۹۷، تنها شاهد ترور عزالدین شیخ خلیل از فرماندهان گردان‌های قسام در اثر انفجار خودرویش در دمشق در سال ۲۰۰۴ و ترور محمود مبحوح فرمانده برجسته گردان‌های قسام در امارات در سال ۲۰۱۰ بوده‌ایم. آمار به خوبی نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی ترورهای خارج از فلسطین را از ترس پاسخ مقاومت از سال ۲۰۰۰ بسیار محدود نموده بود .

بازگشت سیاست ترور از سال 2016؛ 5 ترور در خارج از فلسطین

  • محمد زواری

بیست و پنجم آذرماه 96 (۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) صدای شلیک گلوله در صفاقس دومین شهر پرجمعیت تونس در جنوب این کشور آفریقایی شنیده شد و محمد الزواری با تابعیت تونسی و بلژیکی هدف ۲۸ گلوله قرار گرفت. الزواری از مهندسان القسام در تولید پهپاد و موشک های کوتاه برد بوده است که گویا نقش فراوانی در توسعه پهپادی حماس ایفا کرده بود. القسام طی بیانیه‌ای در خصوص الزواری تأکید کرد : «الزواری ۱۰ سال پیش به مقاومت فلسطین پیوست و به عضویت گردان‌های قسام درآمد… مهندس الزواری یکی از فرماندهان ناظر پروژه پهپادهای ابابیل است، این پهپادها در جریان جنگ ۵۱ روزه غزه در تابستان سال ۲۰۱۴ نقش چشمگیری ایفا کرد.»

  • فادی البطش

دکتر فادی محمد البطش استاد دانشگاه مالزی شنبه یکم اردیبهشت ماه 97 به دست افراد مسلح ناشناس در کوالالامپور ترور رسید. کشته شدن این مهندس فلسطینی بسیار زود به اخبار تیتر یک رسانه های فلسطینی و سرزمین های اشغالی تبدیل شد. نزدیکی البطش به حماس و مقاومت فلسطین گمانه زنی ها را در خصوص مجری این ترور را به سوی موساد نشانه گرفت.

«وی اسخاروف» یکی از کارشناس مشهور صهیونیستی در پایگاه اسرائیل "واللا" اعلام کرد: «حادثه ترور بطش نیازی به خیال پردازی زیاد برای شناسایی مجری این عملیات ترور ندارد؛ چرا که وی مهندس برق بود و تنها پس از کشته شدنش مشخص شد که یکی از اعضای (گردان های شهید عزالدین قسام) شاخه نظامی جنبش حماس بود.» همچنین پایگاه خبری اسرائیل الیوم نیز آورده است که البطش از اعضا و فعالان حماس و از جمله طراحان و مهندسان پهبادهای ویژه این جنبش بود و متخصص انرژی جایگزین و مهندسی برق بود.»

  • احمد عیسی حبیب

آخرین ترور موساد علیه مقاومت فلسطین مربوط به یک شخص سوری است. در روز 28 مرداد 1397 احمد عیسی حبیب، افسر اطلاعاتی ارتش سوریه و مسئول «دپارتمان فلسطین» ارتش این کشور در حماه شد. رادیو ارتش اسرائیل با پذیرش ضمنی این ترور توسط تل آویو در گزارشی به نقل از منابع اپوزیسیون سوری اعتراف کرد عیسی حبیب یکی از پیشگامان و چهره های برجسته سوری و مسئول مبارزه با اسرائیل بوده است که به مقاومت فلسطین بسیار کمک می کرده است.

  • سلیمان الفرا و محمد البنا

به نقل ازهاآرتص، بنا بر گزارش‌هایی از غزه، جسد دو دانشمند فلسطینی در مردادماه 97 در آپارتمان یکی از آن‌ها در حومه پایتخت الجزایر پیدا شد؛ شرایط مرگ آن‌ها مشکوک و همچنان نامعلوم است . سلیمان الفرا، 34 ساله و محمد البنا، 35 ساله، اهل خان یونس غزه بودند . علی رغم آنکه بنا بر گزارش‌ها الجزایر به خانواده یکی از آن‌ها گفته است که مرگ آن‌ها بر اثر استنشاق گاز بوده است. برخی گزارش‌های فلسطینی و حتی اسرائیلی مدعی هستند که این دو نفر توسط موساد ترور شده‌اند.

سیاست ترور آخرین امید تل آویو برای تغییر مسیر حماس؛ آیا منطقه آبستن ترورهای جدید است؟

با افزایش ترور دانشمندان حامی حماس و مقاومت فلسطین در سال گذشته نفتالی بنت وزیر آموزش این رژیم بار دیگر خواستار ترور رهبران حماس شد! البته این خواسته با واکنش هایی روبرو شد. آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفتگو با روزنامه یدیعوت احرونوت اعتراف کرد حتی اگر نفتالی بنت هم وزیر جنگ باشد، امکان ترور اسماعیل هنیه ظرف 48 ساعت وجود نخواهد داشت و اسرائیل از این مسئله ناتوان است.

در ماه گذشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی نوشت موساد با ۷ هزار کارمند دائمی و بودجه ۲.۳ میلیارد دلاری، پس از «سی آی ای» سازمان جاسوسی آمریکا در رتبه دوم سازمان های جاسوسی جهان قرار دارد. این حجم از نیرو و سرمایه از سوی موساد به این دلیل است که تلاش های این نهاد امنیتی تنها مختص سرزمین های اشغالی نیست و در سال های اخیر سیاستی جدید در سرکوب حامیان مقاومت فلسطین در پیش گرفته است. این افزایش حجم نیرو و بودجه به باور رسانه های اسرائیلی از سال 2016 که «یوسی کوهن» نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رئیس موساد شد آغاز شده است. کوهن برخلاف رهبران قبلی موساد اصلا محافظه کار نبوده و این مسئله در انجام ترورهای وسیع در خارج از سرزمین های اشغالی کاملا عیان است.

با توجه به رویه اخیر تل آویو و سابقه ترور دانشمندان هسته ای کشورمان در سال های نه چندان دور از سوی موساد با همکاری سازمان های جاسوسی غربی، باید مسئله «ترور» های هدفمند و کور به منظور آسیب رسانی یا ایجاد تفرقه و آشوب در کشور با دقت و حساسیت جدی ای دنبال شود.

محمدمحسن فایضی- کارشناس مسائل منطقه

ارسال نظر: