حسین صمصامی اقتصاددان:

بازار ثانویه موجب گرانی دلار است

کدخبر: 2258535

دولت از جیب آن شخصی که تا نصف کمرش را برای یافتن چیزی در سطل زباله می‌کند و یا آن فردی که زیر نظر کمیته امداد است، پول بر میدارد و به یک عده قلیل می‌دهد.

به گزارش نسیم آنلاین حسین صمصامی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار « نود اقتصادی » بیان داشت: بازار ثانویه هیچ یک از معیارهای بازار واقعی را ندارد، در این بازار، هم عرضه کننده و هم تقاضا کننده انحصاری است و در بیشتر مواقع بانک مرکزی خودش برای عرضه‌کنندگان ارز، علی الخصوص پتروشیمی‌ها مشخص می‌کند که چه نرخی را به کدام صرافی بفروشند.

وی افزود: حتی مازاد عرضه و تقاضایی که در بازار ثانویه اتفاق می‌افتد بر اساس قواعد بازار عمل نمی‌کند، در واقع دولت از اسم بازار برای توجیه نرخ 8 هزار تومانی استفاده کرده است. بازار ثانویه نه تنها نمی‌تواند جلوی نرخ بازار آزاد را بگیرد بلکه به افزایش آن دامن خواهد زد زیرا با این شیوه سفته بازی عملیاتی خواهد شد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: بازار ثانویه نرخ 7 هزار، 8 هزار تومانی را به اقتصاد القا کرده و این در حالی است که مردم شاهد هستند که نرخ 8 هزار تومانی در جامعه موج تورمی شدیدی را در بازار ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: این موج تورمی به معنای این است که نرخ 8 هزار تومانی به هزینه مصرف کننده اضافه می شود زیرا سطح عمومی قیمت‌ها با نرخ ارز تعیین خواهد شد و این بدان معنا است که ارز 8 هزار تومانی که به صادرکننده داده می‌شود از جیب مصرف کننده برداشته می‌شود.

صمصامی گفت: در حقیقت دولت اجازه داده که در پوشش بازار ثانویه حدود 160 هزار میلیارد تومان از جیب مردم متوسط و فقیر جامعه برداشته شود و به یک عده قلیل داده شود. دولت باید پاسخگو باشد که با چه مجوزی این اجازه را داده است؟ از طرفی دولت باید بگوید که چه تدبیری برای جبران خرید دیده است، زیرا این افزایش قیمت را مردم متوسط به پایین جامعه باید تحمل کنند.

وی بیان داشت: دولت از جیب آن شخصی که تا نصف کمرش را برای یافتن چیزی در سطل زباله می‌کند و یا آن فردی که زیر نظر کمیته امداد است، پول بر میدارد و به یک عده قلیل می‌دهد.

این اقتصاددان عنوان کرد: هر بار شخصی مرغ 11 هزار تومانی می‌خرد 6 هزار تومان پولش را به جیب صادرکننده می ریزد و مجوز این ظلم را دولت صادر کرده است و حالا باید به مردم جواب دهد که چه کسی به او اجازه این موضوع را داده است.

ارسال نظر: