فؤاد ایزدی:

مذاکره با آمریکا عقلانی نیست

کدخبر: 2258864

اگر طرف مقابل زیر برجام نمی زد و به آن پایبند بود، قابلیت گفت وگو در حوزه های دیگر وجود داشت اما وقتی دولت آمریکا به این شکل در قبال برجام بدعهدی کرد دیگر مذاکره با این دولت عقلانی نیست و سودی برای کشور ندارد.

فواد ایزدی کارشناس روابط بین الملل، با تبیین مفهوم مذاکره، اظهار کرد: مذاکره یک ابزار در سیاست خارجی کشورها است و بعضی اوقات استفاده از این ابزار در راستای منافع ملی و یا به ضرر منافع ملی کشور است.

وی درباره اینکه چه زمانی فرایند مذاکره می تواند به ضرر منافع ملی باشد، گفت: مذاکره زمانی به ضرر منافع کشور است که درخواست مذاکره حامل این پیام برای طرف مذاکره کننده باشد که به خاطر فشار، ایران پای میز مذاکره آمد اگر این ذهنیت در طرف مقابل ایجاد شود، نتیجه منطقی آن این است که فشار افزایش یابد تا ایران در پای میز مذاکره امتیازهای گسترده تری بدهد. از این جهت مذاکره نه همیشه مثبت است نه منفی.

کارشناس روابط بین الملل با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر ممنوع بودن مذاکره با آمریکا، تصریح کرد: این بحث رهبری با توجه به تجربه برجام بیان شد. زیرا ایشان قبلا فرموده بودند اگر توافق هسته ای انجام شود و آمریکایی ها به آن پایبند بودند آن وقت در حوزه های دیگر هم می شود مذاکره کرد.

وی افزود: اگر طرف مقابل زیر برجام نمی زد و به آن پایبند بود، قابلیت گفت وگو در حوزه های دیگر وجود داشت اما وقتی دولت آمریکا به این شکل در قبال برجام بدعهدی کرد دیگر مذاکره با این دولت عقلانی نیست و سودی برای کشور ندارد.

ایزدی با اشاره به رفتار غیرقابل اعتماد آمریکایی ها، گفت: جمهوری اسلامی هر حرکتی که انجام می دهد تا حد زیادی بستگی به طرف آمریکایی دارد. در شرایط فعلی این تشخیص را دارند که مذاکره سودی ندارد و می تواند ضرر داشته باشد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: