سورپرایز محرّمی!

کدخبر: 2261594

شهرداری تهران بعد از رفتن قالیباف روی خوش به‌خودش ندیده و از سال گذشته تنش در این مجموعه عظیم و مهم مدیریت شهری بالا گرفته است، حضور مدیرانی که می‌خواستند همه اقدامات را با دید سیاسی و جناحی انجام دهند باعث شد تا این افراد هم نتوانند چند ماهی بیشتر روی صندلی ریاست بر سیستم مدیریت پایتخت بنشینند.

به گزارش صبح‌نو، محرم از راه رسید و رخت سیاه هیأت‌ها هم افراشته شد، بچه هیأتی‌ها برای نشان دادن ارادت‌شان به سالار شهیدان دست به‌کار شده و هیأت‌ها را برپا کردند، شهرداری تهران در دوران آقای محمد‌باقر قالیباف برای سرپا شدن هیأت‌های مذهبی به آن‌ها کمک‌های نقدی و غیرنقدی می‌کرد تا بتوانند سرپا شوند. این کمک‌ها شامل بن‌های خرید از نمایشگاه‌ عطر سیب و همچنین کمک‌های نقدی بود که نقش موثری در رونق هیأت‌های مذهبی داشت.

اما امسال این موضوع رنگ دیگری گرفته است، شهرداری تهران بعد از رفتن قالیباف روی خوش به‌خودش ندیده و از سال گذشته تنش در این مجموعه عظیم و مهم مدیریت شهری بالا گرفته است، حضور مدیرانی که می‌خواستند همه اقدامات را با دید سیاسی و جناحی انجام دهند باعث شد تا این افراد هم نتوانند چند ماهی بیشتر روی صندلی ریاست بر سیستم مدیریت پایتخت بنشینند.

کاهش 80‌درصدی کمک‌های شهرداری در حالی سال‌های گذشته شهرداری تهران رقم‌های بین 9‌ تا 10‌میلیارد تومان را برای برگزاری نمایشگاه عطر سیب و تأمین مایحتاج هیأت‌ها اختصاص می‌داد که امسال باتوجه خاص نمایندگان در شورای شهر تهران و شهرداری این رقم به دومیلیارد تومان کاهش پیدا کرد. در دوره مدیریت شهری قالیباف 14‌دوره از نمایشگاه عطرسیب با هدف تأمین مایحتاج هیأت‌های مذهبی برگزار شد و هر ساله این نمایشگاه مورد استقبال شهروندان قرار می‌گرفت به‌طوری‌که با روی کارآمدن دوره جدید مدیریت شهری و حضور آقای محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران نیز این نمایشگاه برگزار شد. در حالی سال گذشته 10‌میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری تهران برای تأمین وسایل مورد نیاز هیأت‌های مذهبی اعم از هیأت‌های مساجد، دانشجویی و تکایا تخصیص داده شد که امسال شهرداری تهران تمایلی به برگزاری این نمایشگاه نداشت و در ادامه و باتوجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته سرانجام معاونت امور فرهنگی شهرداری تهران خبر از برگزاری این نمایشگاه داد.

شرایط اقتصادی امروز آقای مهدی چمران، رییس شورای چهارم شهر تهران در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره موضوع محرم و کمک‌های شهرداری به هیأت‌ها و کاهش این کمک‌ها از 10‌میلیارد تومان به دومیلیارد تومان می‌گوید: «در آن زمان شرایط اقتصادی فرق داشت، الان رکود شدید اقتصادی به‌وجود آمده که با آن دوره متفاوت است، دولت در آن زمان دچار رکود بود اما شهرداری آن‌چنان دچار رکود نبود ولی من فکر می‌کنم با سیاست‌های ساخت‌و‌ساز مسکن در کشور به تمام شهرداری‌ها آسیب رسید و ساخت و سازها متوقف شد و شهرداری هم از این نظر آسیب زیادی دید.» او ادامه می‌دهد: «این اتفاق سبب شد که عوارضی بابت ساختمان‌سازی در شهر پرداخت نشود و درآمدها کم شود، با آمدن درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده مقدار زیادی از سهم شهرداری تهران نیز کاسته و شهرداری از هر نظر دچار کمبود مالیاتی شد. مسوولان فعلی هم این کمبود را به همه جا از جمله سهمی که به هیأت‌ها می‌دادند وارد کردند.»

مردم پیش‌قدم در امورند چمران اضافه می‌کند: «من به اصل موضوع کاری ندارم چون موضوع فرهنگی را عام می دانم. در مراکز مذهبی باید وجوه دیگر مورد نظارت شهرداری قرار بگیرد و آن را اداره کند و این کار ما هم بود که بتوانیم در فرهنگ شهر تأثیر بگذاریم، هرچند توان مالی ما زیاد نبود اما برای هیأت‌های مذهبی، مساجد، حوزه‌های علمیه، حسینیه‌ها و نظایر آ‌ن‌ها بودجه پیش‌بینی کرده بودیم و وظیفه خود می‌دانستیم که به این پایگاه‌های مذهبی کمک کنیم.» رییس شورای چهارم شهر تهران تاکید می‌کند: «هرچند کمک‌هایی که می‌شد در کل بودجه رقمی نبود اما همیشه مردم خودشان در تاسوعا و عاشورا و این گونه بحث‌های مذهبی ‌روی پای خود می‌ایستادند، کسی بخشنامه نکرده که مردم حسینیه بزنند یا مساجد را سیاه‌پوش کنند این مردم همیشه جلوتر از مسوولان بوده‌اند. اینکه شهرداری برای کمک به هیأت‌ها وارد شد برای هم‌گامی و هم‌دلی بیشتر با مردم بود.»

موضوع انتخاب اولویت‌هاست آقای ابوالفضل قناعتی نیز دیگر عضو شورای چهارم ‌‌درباره اختصاص بودجه به هیأت‌های مذهبی به «صبح‌نو» می‌گوید: «بحث اولویت است، ما در شهرداری دو‌هزار‌میلیارد تومان برای حوزه فرهنگی هر سال تصویب می‌کردیم، امسال هم مصوبه ما هنوز پابرجاست که باید اجرا شود و همین عدد است. فرض بر این می‌گیریم که این عدد به‌دلیل مشکلات کم شده باشد اما باید دید که در بین اولویت‌هایی که تعیین شده هیأت‌ها و مراسم عزاداری را قرار داده‌اند.» او ادامه می‌دهد: «بودن این موضوع در اولویت‌های‌شان نشان می‌دهد که در خط انقلابی حرکت می‌کنند چون حضرت امام فرمودند که ما هرچه داریم از محرم و صفر است این یعنی یک استراتژی انقلاب و کشور ما مدیون این حرکت است اگر در حوزه فرهنگی می‌خواهیم حرکتی کنیم باید فرمایشات حضرت امام؟ره؟ و مقام معظم رهبری را در اولویت خود قرار دهیم. دوستانی که در شورا هستند نسبت به این موضوع باید حساسیت نشان دهند که به‌طور مثال از میزان دارایی‌های مالی چقدر را برای هیأت‌ها قرار داده‌اند.» قناعتی تاکید می‌کند: «البته این کمک‌ها با توجه به تعداد هیأت‌هایی که در تهران وجود دارد نمک در سفره آن‌ها است و نمی‌توان با آن همه کار کرد و مردم پای کار هستند اما خوب است به‌عنوان افرادی که برای نسل جدید و اعتلای فرهنگ انقلابی اولویت را برای این موضوعات اختصاص دهیم که باعث بیشتر شدن فرهنگ شود. این حرکت‌هاست که با توجه به تصمیمی که می‌گیرند نشان‌دهنده اهمیت موضوع است. اگر فکرشان انقلاب و اسلام باشد قطعاً می‌گویند این کار در اولویت‌ انجام شود.» تلاش‌های «صبح‌نو» برای گفت‌وگو با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران بی‌نتیجه ماند. اما این روزنامه همچنان آماده است‌ در صورت وجود پاسخ به این ابهامات و تغییر رویکرد شهرداری تهران در قبال هیأت‌های مذهبی و مناسک آیینی‌ آن را منتشر کند.

ارسال نظر: