در گفتگو با مهر مطرح شد؛

تصورات غلط دربارهFATF/بااجرای اکشن پلن از لیست سیاه خارج نمی‌شویم

کدخبر: 2261703

یک کارشناس اقتصادی سخنان برخی مقامات سیاسی درباره پرونده FATF را بسیار دور از حقیقت توصیف کرد و گفت: ایران با اجرای اکشن پلن فتف نیز از لیست سیاه خارج نخواهد شد.

مجید شاکری در گفتگو با خبرنگار مهر به سخنان اخیر پزشکیان، نایب رییس مجلس و یکی دیگر از نمایندگان زن مجلس اشاره کرد و با بیان اینکه سخنان مذکور غیرفنی است، گفت: برخی این سوال برایشان مطرح است که آیا مشکل اجرای اکشن پلن فتف ناتوانی در کمک به حزب الله و حماس است؟ ؛ در پاسخ به این سوال باید گفت قطعا خیر. مشکلات اصلی اکشن پلن فتف، گزارش دهی FIU، بند شش کنوانسیون TF، منطق کنوانسیون پالرمو، و مسئله پیوستن به اگمونت است. این موارد صدها بار مهم تر از کمک یا عدم کمک به حماس و مانند آن است. یک بسته کامل امنیتی که با منطق شناخت ذینفعان عملا کل ساختار انتقالات ریالی ایران را برای طرف خارجی با دقت بسیار بالا مکشوف می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای اکشن پلن فتف، ایران از لیست سیاه خارج خواهد شد؛ نیز اظهار کرد: باز هم پاسخ منفی است. ایران با اجرای اکشن پلن فتف، از لیست سیاه خارج نخواهد شد. در بیانیه بوسان ابدا گفته نشده ایران بعد از اجرای اکشن پلن از لیست سیاه خارج می شود بلکه گفته شده برای بررسی وضعیت پرونده ایران به محمع عمومی ارجاع می شود.

شاکری تصریح کرد: خروج ایران از بلک لیست نیاز به اجماع اعضای مجمع عمومی دارد. با توجه به عضویت امریکا در محمع و عضویت اسرائیل و عربستان از محمع آتی عملا خروج ایران از بلک لیست نیاز به رای مثبت همزمان این سه کشور دارد که احتمال آن به صفر میل می کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا با عدم اجرای ٤ بند باقی ماندن برنامه اجرایی( از بیش از ٤٠ بند) ایران به لیست سیاه بر می گردد، هم گفت: الزاما خیر. بازگشت ایران به لیست سیاه مجددا نیاز به اجماع دارد و در صورت مخالفت فقط یک عضو، دلیلی برای بازگشت ایران به فهرست سیاه نیست.

شاکری در پاسخ به این سوال که ایا کشورهایی در مجمع عمومی عضو هستند که شانس مخالفتشان با بازگشت ایران به بلک لیست بسیار بالا باشد، اظهار کرد: بله اما این به دیپلماسی طرف ایرانی بر می گردد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: