برخی نمایندگان به صورت داوطلبانه ارا خود را اعلام می‌کنند

کمپین شفافیت آرا با حضور ۷۳ نماینده تشکیل شد + اسامی / فراکسیون امید مخالف شفافیت؟

کدخبر: 2261738

احمد امیرابادی اسامی ۷۳ نماینده‌ای که اعلام کرده‌اند به صورت داوطلبانه آرا خود اعلام می‌کنند را منتشر کرد.

به گزارش نسیم آنلاین احمد امیرابادی اسامی ۷۳ نماینده‌ای که اعلام کرده‌اند به صورت داوطلبانه آرا خود اعلام می‌کنند را منتشر کرد.

در جلسه علنی روز چهارشنبه، 14 شهریور نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس مخالفت کردند و قرار شد این طرح به صورت عادی در پارلمان بررسی شود.

مخالفت نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح شفافیت آرا، با واکنش هایی از سوی نمایندگان موافق این طرح و نیز برخی محافل سیاسی و اجتماعی روبه رو شد، بر همین اساس، احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس و به عنوان نماینده ای که کمپین #شفافیت_آرا را راه اندازی کرده است، به صورت داوطلبانه در پیامک های جداگانه ای، از نمایندگان مجلس درخواست کرده که به این کمپین بیوندند.

امیر ابادی امروز لیست اولیه از ۷۳ نماینده ای که به این کمپین پیوسته‌اند را منتشر کرد. او در پیامکی که به همکارانش در مجلس فرستاده بود از آن‌ها خواسته بود به این پویش بپیوندند.

او نوشته بود:‌ «سلام همکار گرامی تعدادی از همکاران درنظر دارند آرا خود را به صورت داوطلبانه اعلام نمایند و دراین خصوص کمپینی بنام # شفافیت_آرا تشکیل شده است. درصورتی که داوطلب انتشار آرا هستید طی پیامی به اینجانب اعلام موافقت فرمائید تا نام شما جز اسامی نمایندگان موافق منتشرشود. باتشکر.امیرآبادی.»

هرچند برخی اعضای فراکسیون امید نیز اعلام کرده ‌اند از شفافیت ارا نمایندگان حمایت می‌کنند و الیاس حضرتی و مصطفی کواکبیان به این کمپین پیوسته‌اند. اما نمایندگان شاخص حامی دولت نظیر علی مطهری به صراحت با شفافیت آرا نمایندگان مخالفت کرده‌اند.

علی مطهری در یادداشتی نوشت:‌اگر آراء نمایندگان به طرح‌ها و لوایح اعلام عمومی شود، نماینده در حوزه انتخابیه خود مورد آزار و اذیت گروه‌های فشار قرار می‌گیرد یا به موجب نظارت استصوابی حق او در انتخابات بعدی ضایع می‌شود. به همین جهت ممکن است در محذور واقع شود و رأی واقعی خود را اعمال نکند، در حالی که نماینده باید در ابراز رأی خود آزاد باشد. لذا اینجانب این طرح را امضاء نکردم و به فوریت آن هم رأی ندادم.

روزنامه کیهان امروز در واکنش به مطهری نوشت: اولاً کسی که عنوان نمایندگی ملت را یدک می‌کشد، باید شجاعت و حریت آن را داشته باشد که رأی خود را اعلان کند. نماینده‌ای که به هر بهانه‌ای می‌ترسد، قطعاً فاقد حداقل صلاحیت نمایندگی است. ثانیاً نماینده باید در قبال مردم حوزه انتخابیه خود- بلکه کل ملت- پاسخگو باشد و انتصاب انتقاد مردم به «آزار و اذیت گروه‌های فشار»، نوعی توجیه برای فرار از شفافیت است. ثالثاً در شرایط فقدان نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات شوراهای شهر و روستا، شاهد فجایع و خسارت و خیانت‌های بسیاری در شهرها و روستاهای مختلف هستیم که قابل کتمان و انکار نیست. دست بر قضا کوتاهی برخی اعضای شورای نگهبان در عدم نظارت دقیق و صحیح، هم‌اکنون موجب رفتن برخی افراد به مجلس شده که حداقل‌های مصالح ملی را رعایت نمی‌کنند و مثلاً درباره تعهدات 15 ساله برجام گفتند 20 دقیقه هم برای بررسی و تصویب آن زیاد است! اما نکته مهم‌تر این است که برخی نمایندگان اهل بده‌بستان و ضعیف‌النفس و کاسب‌کار، شفافیت رأی را مهم‌ترین ابزار رو شدن دست خود و همکاران خود می‌دانند و به همین دلیل با شفافیت مخالفت می‌کنند. مردم حق دارند بدانند گیر برخی نمایندگان چیست که برای مسائل بسیار جزئی در مجلس نطق و سؤال و... می‌کنند اما حاضر نیستند درباره مسائل مهم اقتصادی از رئیس‌جمهور یا وزیران سؤال و مطالبه پاسخ کنند. بالاخره اکثریت مجلس از 4 پاسخ رئیس‌جمهور به 5 سؤال نمایندگان قانع نشد. اما مردم حق دارند بدانند که آن اقلیت قانع شده از پاسخ‌های تکراری و ضعیف رئیس‌جمهور و دولتمردان، چه کسانی هستند که سوء مدیریت و خطا‌های بزرگ در حد واگذاری و رانت 18 میلیارد دلاری را می‌پذیرند؟ آیا مثلاً آقای علی مطهری هم جزو آنهاست؟

ارسال نظر: