تحریم های داخلی در گفتگو با دکتر عبدالملکی

خسارت ۲۷۰ میلیارد دلاری آمریکا از تحریم ایران

کدخبر: 2262342

موسسه نایاک که یک موسسه آمریکایی است، محاسبه کرده که اقتصاد آمریکا از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۴ حدود ۲۷۰ میلیارد دلار از محل تحریم ایران خسارت دیده است. همچنین اتحادیه اروپا از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ از محل تحریم ایران ۲۲۰ درصدِ خسارتی که آمریکا دیده، خسارت دیده است یعنی خسارتی که آمریکایی ها و اروپایی ها از تحریم ایران می بینند، به مراتب بیشتر از خسارتی است که ما در ایران می بینیم.

افزایش تورم، بالارفتن نرخ ارز و طلا و سکه و .... شرایط اقتصادی ایران را از ماه های گذشته دچار تلاطم کرد. تلاطماتی که برخی آن را محصول خروج ترامپ از برجام عنوان می کنند و می گویند تحریم های آمریکا و غرب اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده است اما در مقابل بسیاری بر این باورند که تحریم های خارجی سهم بسیار اندکی در مشکلات اقتصادی دارند.

در واقع این عده معتقدند کشورمان دچار تحریم هایی است که محصول سوءمدیریت و ناکارآمدی در داخل کشور است. تحریم هایی که آنها را "تحریم های داخلی" می نامند.

اما به واقع کدام تحریم ها بیشترین ضربه را به اقتصاد ایران می زنند؛ تحریم های خارجی یا تحریم های داخلی؟

حجت عبدالملکی اقتصاددان، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) تحلیل خود از شرایط اقتصادی کشورمان را مطرح کرد و به این سوال پاسخ داد که وزن تحریم های داخلی و خارجی در این شرایط چقدر است؟

عبدالملکی در این بخش از مصاحبه خود می گوید: مهمترین مسئله ای که در سال 97 با آن مواجهیم، مسئله تورم است. این تورم ناشی از افزایش قیمت ارز است که به سرعت به بازارهای دیگر تسری پیدا کرد؛ از زمستان سال گذشته قیمت دلار و ارز یک سیر صعودی پیدا کرد، بهار امسال به شدت تشدید شد، افزایش قیمت در بازار ارز منجر شد که بازارهای دیگر هم افزایش قیمت داشته باشیم. ابتدا در بازارهای مالی مثل بازار بورس، طلا، فلزات گرانبها و بازار خودرو و از آنجا این افزایش قیمت سرریز کرد و القا شد به بازار کالاهای مصرفی و در واقع قیمت هر آنچه که مردم به آن نیاز دارند، در حال افزایش است لذا مهمترین مسئله ای که ما در سال 97 با آن مواجه هستیم، مسئله تورم است. طبیعتاً قدرت خرید مردم و سفره مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

سهم تحریم های خارجی در شرایط اقتصادی کنونی تنها 20 درصد است

وی در مورد نقش تحریم ها در این شرایط و وزن تحریم های خارجی و تحریم های داخلی اینگونه می گوید: تقریبا می توان گفت: همه مشکلاتی که داریم، ناشی از تحریم هاست. ما غیر از تحریم هیچ مشکل دیگری نداریم. اما برداشتی که از تحریم ها می شود، یک برداشت غلطی است. ما یک تحریم خارجی داریم که البته مقدار آن هم قابل توجه است اما در مقابل تحریم های داخلی هم داریم و تحریم های داخلی 4 برابر تحریم های خارجی قدرت دارند یعنی اگر ما بخواهیم فضای تحریمی جمهوری اسلامی را بررسی بکنیم، می گوییم 20 درصد تحریم های خارجی و 80 درصد تحریم های داخلی و مجموع اینها با هم این شرایط را رقم زدند.

این استاد دانشگاه در توضیح اینکه چرا به تحریم های خارجی به خصوص به اتفاقاتی که در سال 97 می افتد ضریب و وزن کمی می دهیم؟ تصریح می کند: به خاطر اینکه قبل از اینکه هیچ تغییری در فضای تحریم ها اتفاق بیفتد یعنی نه تحریم جدیدی اتفاق بیفتد و نه تحریم هایی که قبلا تعلیق شدند، برگردند، ما می بینیم که قیمت ها به شدت رشد کردند.

"رئیس جمهور آمریکا 18 اردیبهشت اعلام کرد که از برجام خارج می شود اما به صورت واقعی از اواسط مردادماه بخشی از تحریم ها قبلی برگردانده شد و بقیه آن هم در واقع اواسط آبان اتفاق می افتد. مابین 18 اردیبهشت تا اوایل آبان که دو سه ماه می شود، همه اتفاقات رخ می دهد: قیمت ارز و قیمت طلا به شدت افزایش می یابد، ارزش بورس شدیداً بالا می رود، قیمت سایر کالاها افزایش پیدا می کند، بدون اینکه در اتمسفر تحریمی کشور از بعد خارجی اتفاقی افتاده باشد. پس واقعاً تحریم های خارجی اثر قابل توجهی در این مقطع نداشتند."

یک اقتصاددان اسرائیلی: تحریم ها، اقتصاد ایران را دچار چالش نخواهد کرد

عبدالملکی در ادامه سخنان خود تاکید می کند: همچنین کارشناسان غربی هم معتقدند که تحریم های خارجی واقعا توانایی اینکه اقتصاد ایران را دچار چالش کند، ندارند. به طور مثال یک اقتصاددان اسرائیلی- آمریکایی به نام پروفسور استنلی فیشر (Stanley Fischer) که جزو چند اقتصاددان سرشناس دنیا است، در سال 2012 که اوج تحریم های آمریکا و غرب علیه جمهوری اسلامی بود، در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی جروزالم پست ( The Jerusalem Post) گفته بود: تحریم ها اقتصاد ایران را دچار چالش نخواهد کرد، به خاطر اینکه مسئولین و مردم ایران راه حل را خواهند یافت و غرب فقط می تواند روی اثرات سیاسی تحریم ها حساب کند.

وی اضافه می کند: حتی بسیاری از کارشناسان اقتصادی غربی عنوان کردند که اقتصاد ایران آن قدر قدرتمند و پرظرفیت است که تحریم های غربی نمی توانند این اقتصاد را متوقف کنند. اقتصاد ایران به قول رویترز اقتصادی است که 500 میلیارد دلار در سال تولید انجام می دهد و فقط 50 میلیارد دلار واردات انجام می دهد یعنی 90 درصد به خود و منابع خودش متکی است لذا این اقتصاد در شرایط تحریم دچار چالش جدی نمی شود.

این اقتصاددان تاکید می کند: همه تحلیل های اقتصاددان ها و کارشناسان غربی درست بود و اتفاقاً آن چیزی که اقتصاد ایران را زمین گیر کرد، تحریم های داخلی بود و جالب است بدانیم که سیاستمداران غربی و آمریکایی هم روی همین تحریم های داخلی در اقتصاد ایران حساب باز کردند. به این ترتیب که می گویند یک سری از تحریم های داخلی به صورت بالفعل و یا بالقوه وجود دارد و ما با تحریم های خارجی می توانیم اولاً تحریم های بالقوه داخلی ایران را فعال کنیم و ثانیاً تحریم های بالفعل ایران را تشدید کنیم. حالا تحریم های داخلی تشدید و فعال شده به علاوه تحریم های خارجی که اضافه شده می توانند اقتصاد ایران را فلج کند.

اقتصاد مقاومتی یعنی مقابله با تحریم های داخلی

عبدالملکی در این بخش از سخنان خود تعریف جدیدی نیز از اقتصاد مقاومتی ارائه داده و می گوید: اقتصاد مقاومتی یعنی مقابله با تحریم های داخلی. اگر اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم، تحریم های داخلی از بین می رود. به تعبیر بهتر اینکه نشانه های اجرای اقتصاد مقاومتی از بین رفتن تحریم های داخلی است و هر میزان که اقتصاد مقاومتی جلو برود، به همان میزان تحریم های داخلی از بین خواهد رفت. اکنون که درگیر تحریم های داخلی هستیم، یعنی اقتصاد مقاومتی تقریباً اجرا نشده یا بسیار اندک اجرا شده است.

وی اضافه می کند: اگر اقتصاد مقاومتی اجرا شود و به بیان عامیانه اگر تحریم های داخلی را شناسایی کنیم و دانه به دانه ریشه های آن را خشک کنیم تا این تحریم ها از بین برود، غرب می ماند با 20 درصد تحریم هایی که مطمئن است اقتصاد ایران را دچار چالش نمی کند، در حالی که همان تحریم های خارجی برای غربی ها در واقع هزینه بسیار زیادی دارد.

" موسسه نایاک که یک موسسه آمریکایی است، محاسبه کرده که اقتصاد آمریکا از سال 1995 تا 2012 یا 2014 حدود 270 میلیارد دلار از محل تحریم ایران خسارت دیده است. همچنین اتحادیه اروپا از 2010 تا 2014 از محل تحریم ایران 220 درصدِ خسارتی که آمریکا دیده، خسارت دیده است یعنی خسارتی که آمریکایی ها و اروپایی ها از تحریم ایران می بینند، به مراتب بیشتر از خسارتی است که ما در ایران می بینیم ".

این استاد دانشگاه برهمین اساس تصریح می کند: بنابراین اگر تحریم های داخلی نباشد غربی ها مطمئن هستند و هیچ شکی ندارند که تحریم هایشان اثر خاصی در اقتصاد ایران ندارد. در عین حال که این تحریم ها هزینه های بسیار بالایی هم برای آمریکا و غرب دارد لذا خودشان به صورت یکجانبه تحریم ها را برمی دارند.

عبدالملکی سخنان خود در این بخش را اینگونه خاتمه می دهد: نتیجه اجرای اقتصاد مقاومتی، بلافصل و بلافاصله رفع تحریم های خارجی است. در واقع از بین بردن تحریم های داخلی که همان عمل به اقتصاد مقاومتی است، سبب می شود، کل تحریم های خارجی برای همیشه از تاریخ اقتصاد ایران حذف شود. مانند دفاع مقدس که ایران به گونه ای جنگید که سایه جنگ برای همیشه از کشور دور شد اینجا هم اگر اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم تا منجر به رفع تحریم های داخلی شود، سایه تحریم های خارجی برای همیشه از سر اقتصاد ایران و مردم ایران کوتاه خواهد شد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: