در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دولت در قالب جیب خود خرج کند/ باید جلوی قدرت خلق پول را بگیریم

کدخبر: 2262804

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع راهکار‌های مهار نقدینگی پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت وگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه ۲۱ شهریور با موضوع راهکار های مهار نقدینگی با حضور تیمور رحمانی اقتصاد دان، حسین قضاوی معاون اسبق بانک مرکزی، احسان خان دوزی عضو هئیت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی برگزار شد.

در ابتدای برنامه، تیمور رحمانی اقتصاددان، اظهار کرد:از یک جهتی می توان گفت که نقدینگی همان پول است، اما نقدینگی در دنیای امروز مجموع مطالبات اشخاص از نظام بانک مرکزی به حساب می آید که شامل بانک مرکزی و بانک های تجاری و موسسات اعتباری است که حتی اسکناس نیز که بخشی از نقدینگی است که این اسکناس هم طلب مردم از بانک مرکزی می توان حساب کرد.

وی با بیان اینکه نقدینگی نوعی طلب مردم از نظام بانکی است، افزود:صاحب نقدینگی و سپرده های اشخاص نزد بانک ها هر زمانی به خواست سپرده گذران می توانند طلب های خود را از بانک ها دریافت کنند و ممکن است که بین پول و نقدینگی تفاوتی نیز شاهد بود.

حسین قضاوی معاون اسبق بانک مرکزی در ادامه بیان کرد:زمانی که در علم اقتصاد صحبت از نقدینگی می شود منظور مسکوکاتی است که در اختیار همه قرار دارد، مجموع سپرده های مردم که در قالب حساب های جاری، پس انداز در نزد بانک ها را دارند که به آن نقدینگی می گویند که این نقدینگی از جهاتی دارای نقاط مثبت و منفی هم به حساب می آید.

معاون اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه نقدینگی ابزار مبادله به حساب می آید، گفت:از یک جهتی اگر نرخ رشد نقدینگی بیش از حد تولیدات خدمات و کالا در اقتصاد باشد بسیار مضرر است، در طول ۱۳ سال گذشته نامناسب نقدینگی ۲۲ برابر شده است.

وی گفت: باید دید که کمیت تولید در طول ۱۳ سال گذشته تا چه اندازه رشد داشته است؟ ولی از طرفی حجم نقدینگی ۲۲ برابر رشد کرده است ورشد نامتانسب نقدینگی در مقایسه با رشد اقتصادی درون زا است.

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: