غریب‌آبادی:

۱+۴ بهره‌مندی ایران از منافع برجام را با اتخاذ اقدامات عملی تضمین کنند

کدخبر: 2262849

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تأکید بر اقدام عملی 1+4 برای بهره مندی ایران از منافع برجام، از جامعه بین المللی خواست که به آمریکا اجازه تداوم اقدامات غیرقانونی و یکجانبه خود را ندهد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در سخنرانی در نشست دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای دوازدهمین بار پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده که خود نشانه ای آشکار از شفافیت در برنامه هسته ای ایران است.

غریب آبادی افزود: در حالی که ایران به همکاری خود با آژانس به شیوه ای موثر و براساس حسن نیت ادامه داده، متاسفانه منافع ما براساس آنچه که در توافق هسته ای آمده، به طور کامل محقق نشده است.

سفیر کشورمان، خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از توافق هسته ای و تحمیل مجدد یکجانبه و فراسرزمینی تحریم هایی که متعاقب برجام برداشته شده بودند از سوی این کشور را نقض اساسی قطعنامه 2231 شورای امنیت و برجام خواند و آن را نادیده گرفتن و بی احترامی به نظرات و دیدگاه های جامعه جهانی تلقی کرد.

غریب آبادی با اشاره به اینکه برداشتن تحریم های مرتبط با هسته ای، عنصر ضروری رضایت ایران به توافق هسته ای بود، اظهار داشت: اقدامات غیرقانونی آمریکا توازن موجود در تعهدات طرفین را بر هم زده است.

وی افزود: آمریکا نه تنها به طور مداوم مفاد توافق هسته ای را نقض کرده، بلکه با اعزام هیأت هایی به برخی کشورها و شرکت ها، آنها را تهدید می کند که یا به سیاست های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا عمل کنند، یا با اقدامات تنبیهی و زورمدارانه مواجه شوند.

نماینده دائم کشورمان با تأکید بر اینکه برخلاف رفتار آمریکا، ایران رفتار مسئولانه ای را اتخاذ کرده و تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است، عنوان کرد: همانگونه که مکررا اعلام شده، اجرای کامل و صادقانه تعهدات تمامی طرف ها، یک مبنای اساسی برای تداوم برجام است و چنانچه خواهان تداوم توافق هسته ای هستیم، اعضای باقیمانده این توافق باید بهره مندی ایران از منافع برجام را با اتخاذ اقدامات عملی مناسب، تضمین کنند.

غریب آبادی در این خصوص، زمان اهمیت بسیاری دارد و اقدامات بسیار بیشتری باید برداشته شود تا منافع اقتصادی ایران را، آنگونه که در برجام تصریح شده است، تضمین کند.

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی همچنین اذعان کرد: قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز از تمامی اعضای سازمان ملل، سازمان های منطقه ای و بین المللی می خواهد تا اقداماتی را که برای حمایت از اجرای توافق هسته ای ضروری هستند، اتخاذ کرده و از اقداماتی که اجرای تعهدات آن ها تحت برجام را تضعیف می کند، خودداری کنند.

وی اضافه کرد: در این چارچوب، جمهوری اسلامی ایران قویا معتقد است که دولت آمریکا با نقض تعهدات بین المللی خود و اتخاذ اقدامات یکجانبه و غیرقانونی، نه تنها اعتبار شورای امنیت را مخدوش کرده است، بلکه اعتبار و حیثیتی نیز برای خود باقی نگذاشته است.

وی در این راستا، اظهار داشت: اعتیاد آمریکا به تحریم هیچ حد و مرزی نمی شناسد و درست در روز گذشته، این کشور دیوان بین المللی کیفری و قضات آن را تهدید به اعمال تحریم و پیگرد قضایی در محاکم داخلی خود کرد.

غریب آبادی در پایان تأکید کرد: توافق هسته ای، نتیجه سال ها مذاکرات دو و چندجانبه است که مورد حمایت جامعه بین المللی و تایید شورای امنیت نیز قرار گرفته است، به گونه ای که این توافق به جامعه بین المللی تعلق دارد و نه صرفا چند کشور. از این رو، انتظار می رود تا جامعه بین المللی به آمریکا اجازه ندهد به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه خود ادامه دهد و جلوی عادت آن به نقض حقوق بین الملل را بگیرد.

وی در عین حال بیان کرد: البته، چنین اقدامات و سیاست هایی، هرگز مانع پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی ایران نیز نخواهد بود.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود بار دیگر بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی اش تأکید و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران همچنان در حال اجرای تعهداتش ذیل این توافق است.

«یوکیا آمانو» همچنین روز دوشنبه 19 شهریور ماه در سخنرانی مقدماتی خود در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، بار دیگر تایید کرده که ایران در حال اجرای تعهدات خود در توافق هسته ای برجام است.

وی ادامه داد: «ایران در حال اجرای تعهدات مرتبط به هسته ای خود در برجام است. ضروری است که ایران به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد».

آمانو افزود: «آژانس به راستی آزمایی درباره عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده توسط ایران طبق مفاد پادمان ادامه می دهد. ارزیابی ها درباره عدم وجود مواد هسته ای و فعالیت های اعلام نشده در ایران ادامه می یابد».

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: