مقاله چاووش اوغلو در نیویورک تایمز: آمریکا تصمیم بگیرد، یا کردها یا ترکیه

کدخبر: 2263019

وزیر امور خارجه ترکیه در مقاله خود نوشته است که واشنگتن باید تصمیم خود را بگیرد و نشان دهد که متفق واقعی او کیست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آناتولی، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای خواستار آن شد که آمریکا تکلیف خود را با مسئله سوریه و دوستی و ائتلاف خود با ترکیه روشن کند.

در این مقاله که با عنوان «تعیین فینال دهشتناک در سوریه» همچون نامه ای خطاب به سردبیر این روزنامه، نوشته و منتشر شده، آمده است: در ظاهر امر چنین به نظر می رسد که بشار اسد حق دارد به منطقه ای حمله کند که مخالفین در آن بیشترین قدرت را در دست دارند، اما واقعیت این است که در این منطقه، غیر نظامیان فراوانی هم حضور دارند و به گفته مقامات سازمان ملل، چنین عملیاتی می تواند جان هزاران نفر را بگیرد و به یکی از وحشتناکترین رویدادهای سده بیست و یکم تبدیل شود.

چاووش اوغلو در ادامه نوشته است: یکی دیگر از مسائل مهم که ارتباط دقیقی با رویکرد آمریکا نسبت به سوریه دارد، این است که آمریکا در سوریه از متفقین بشار اسد حمایت می کند. بر اساس آخرین گزارش ها، گروه تروریستی موسوم به مدافعین خلق (YPG) با استفاده از پول هایی که از مالیات آمریکایی ها پرداخت شده، تسلیحات و تجهیزات فراوانی در اختیار گرفته است. این در حالی است که این گروه، با بشار اسد همکاری می کند و بر اساس یک توافق قرار بر این شده که این گروه در عملیات ادلب شرکت کنند و این منطقه را از مخالفین پس گرفته و در اختیار بشار اسد بگذارد.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه مقاله خود یک بار دیگر نیروهای موسوم به مدافعین خلق را به پ.ک.ک ارتباط داده و هر دو آنها را تروریست خوانده و چنین نوشته است: این گروه در نظر دارد یک بار دیگر گروه های نیروهای سوریه دموکراتیک را به میان بیاورد و هر جوری شده با استفاده از حمایت های رژیم اسد، در تحولات سوریه جایی برای خود دست و پا کند. این در حالی است که گروه مدافعین خلق وابسته به همان گروه تروریستی پ.ک.ک است که از 30 سال پیش تاکنون در ترکیه، دست به حملات تروریستی زده است. قبلاً نیز آمریکا همراه با اتحادیه اروپا، همفکری خود را در این خصوص اعلام کرده و آنها نیز همچون ترکیه پ.ک.ک را یک گروه تروریستی می دانند.

وی همچنین نوشته است: هیچ توجیهی ندارد که چند کیلومتر آن طرفتر از مرزهای ترکیه، یک گروه تروریستی به نام مدافعین خلق، توسط آمریکا مورد حمایت قرار بگیرند. چنین چیزی برای ما قابل قبول نیست و زمان آن فرا رسیده است که واشنگتن تکلیف خود را روشن کند و نشان دهد که متفرق واقعی او کیست.

این نوشته چاوش اوغلو در حالی منتشر شده که در هفته های اخیر، چندین ژنرال، دیپلمات و مقامات امنیتی آمریکا، پس از سفر به شمال سوریه، با سران و فرماندهان نیروهای مدافع خلق دیدار کرده و مقادیر فراوانی سلاح و مهمات را از طریق مرز زمینی اقلیم کردستان عراق، به شمال سوریه منتقل کرده و در اختیار کردها گذاشته اند.

ترکیه اعلام کرده که جیمز جفری که اخیراً به عنوان مسئول آمریکا در پرونده سوریه معرفی شده، مدافعین خلق را همطراز پ.ک.ک و تروریست می داند، اما جفری هنوز در این مورد، اظهار نظری نکرده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: