معاون وزیر راه:

واگذاری بندر چابهار به هندی ها شایعه است

عنوان

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تمامی فعالیت های اپراتور هندی-ایرانی تحت نظر اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان انجام می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی زاده در برنامه چهارسو شبکه سه سیما درخصوص واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها اظهار داشت: هیچگاه بندر چابهار به هندی‌ها واگذار نشده است.

وی افزود: در واقع فعالیت‌های اپراتوری بخشی از بندر چابهار به یک اپراتوری هندی-ایرانی بر اساس توافقی در سال ۱۳۹۲ سپرده شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید در نظر داشت که اپراتوری اسکله های نفتی، معدنی و جنرال کارگو در اختیار حاکمیت و توسط سازمان بنادر و دریانوردی مدیریت می‌شود.

تقی زاده تصریح کرد: تمامی فعالیت‌های اپراتور هندی-ایرانی تحت نظر اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در چارچوب سیاست‌ها و استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی در زمینه‌های تخلیه و بارگیری، انبار داری و نگهداری از تجهیزات انجام می‌گیرد.

وی خبر واگذاری بندر چابهار را شایعه خواند و گفت:‌ سپردن بخشی از فعالیت‌های بنادر به یک اپراتور و سرمایه گذار خارجی امری رایج در دنیای امروز است و می‌توان به اقدام مشابه کشوری مختلف مانند آلمان و سوئد حتی قطر در منطقه خاورمیانه اشاره کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی هدف از این اقدام را استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقلی سایر کشورها خواند و گفت: با توجه به تجارت گندم بین هند و افغانستان در سال گذشته که بنا بر ترانزیت این محصول از خاک ایران شاهد رونق اقتصادی و ایجاد کسب‌وکار در منطقه چابهار بودیم، وقتی سرمایه‌گذار هندی درگیر فعالیت‌های اپراتوری شود به دلیل تلاش برای بازگشت سرمایه‌ در مدت کوتاه‌تر خود را موظف به عبور بار بیشتر از بندر چابهار خواهد دانست.

تقی زاده این اقدام وزیر راه و شهرسازی را یک ابتکار مدیریتی بسیار خوب در سطح بین‌المللی دانست که هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان از آن بهره‌ می‌برند.

وی با اشاره به مزیت‌های استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و جایگاه بهره‌گیری از توان داخلی در این توافق‌ بیان کرد: همانطور که مردم مستحضر هستند هم اکنون اپراتورهای ایرانی در سایر بنادر کشور به فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند اما در مورد بندر چابهار، هدف انگیزه دادن به طرف هندی برای عبور بار بیشتر از مسیر ترانزیتی ایران و کاهش هزینه‌های مختلف برای کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ‌با نگاهی به رفتار مشابه ایران در کشورهای ثروتمند جهان درمی یابیم که ‌آنها به دنبال توسعه ارتباطات و پایبند کردن سایر کشورها برای عبور جریان بار از داخل کشور خود هستند.

تقی‌زاده با اشاره به سهم این توافق در اشتغال‌زایی برای نیروی کار بومی یادآور شد: شرکت‌های خارجی به دلیل هزینه‌ بالای انتقال نیروی انسانی از کشور خود به پروژه‌های برون مرزی و همچنین درخواست دستمزدهای بیشتر از سوی آن‌ها، همواره از نیروی انسانی بومی اطراف همان پروژه استفاده می‌کنند که اشتغال‌زایی را در منطقه چابهار به همراه خواهد داشت.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

نسیم آنلاین بررسی می‌کند

مخاطرات اقتصادی نداشتن سفیر در هند و چین

مطابق اصل ۵۷ قانون اساسی از ۳ قوه مطالبه می‌کنیم

واژه نظارت بر رهبری نه در قانون اساسی آمده است و نه در‌ آیین‌نامه مجلس خبرگان. خبرگان از لحاظ حقوقی و فقهی و از لحاظ قانونی، نظارتی بر عملکرد رهبری ندارد چون اگر قرار باشد نظارت بر رهبری داشته باشیم، آن وقت خبرگان بر ولی، ولایت پیدا می‌کند، در حالی که خبرگان ولایتی بر ولی‌فقیه ندارد اما در چارچوب اصل 111 قانون اساسی برای نظارت بر تداوم صفات رهبری، کمیسیونی تشکیل شده به نام کمیسیون تحقیق و بررسی.

خروج آمریکا از برجام، تمسخر اصول اساسی حقوق بین‌الملل است

سرنوشت برجام یکی از مهمترین نگرانی‌های جهانی است و اقدام یک‌جانبه آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

امضای الویری پای قانون نظارت استصوابی

«از قول من ذکر شده در مجلس اول در کمیسیون آیین‌نامه داخلی که من هم عضو آن کمیسیون بودم، نظارت استصوابی تصویب شده است، در حالی که اعلام می‌کنم اولاً من عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس اول نبودم و دوم اینکه چنین موضوعی مربوط به این کمیسیون نیست و به قانون انتخابات مربوط است که در مجلس دوره چهارم مطرح شد».

مهم‌ترین مطالب سرویس

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با انتشار گزارشی تاکید کرد:
اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی بهترین راه حل بحران خاموشی های در کشور
در نامه‌ مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران به زنگنه مطرح شد:
خواب سنگین وزارت نفت درباره تحریم های نفتی پایان یابد
نقدی بر یکی از بهانه های وزارت نفت برای بی اعتنایی به فروش نفت در بورس
آیا نفت ایران شناسنامه خاص و یکتا (DNA) دارد؟
نرخ دستور ارزی خلاف سیاست‌های کلان اقتصادی بود
مصباحی مقدم:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی، نسنجیده بود
جمشید پژویان:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی خزانه را خالی کرد
جهانگیری باید استعفا دهد
سیاست گذاری غلط دولت عامل رانت‌ خواری در پتروشیمی‌ها
۹ ماه یارانه نقدی مردم به جیب چند واحد پتروشیمی می‌رود!
راهکار کنترل قیمت مسکن و اجاره بها چیست
حباب قیمت مسکن می‌ترکد
خیانت تیم اقتصادی دولت و جامعه دانشگاهی در ماجرای برجام در گفتگو با حسن عباسی:
به روحانی القا کردند مشکلات اقتصادی با مذاکره حل می‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نود اقتصادی»
اسحاق جهانگیری «وزیر صنعتِ» واقعی است
کارشناسان درباره راهکارهای تحریم نفت چه می‌گویند؟
وزارت نفت، سد راه عرضه نفت در بورس
انتقادات عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران از روحانی
لیلاز: رئیس‌جمهور مسئول وضع فعلی اقتصادی کشور است
حسین صمصامی اقتصاددان:
بازار ثانویه موجب گرانی دلار است
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین