فروش خودروهای برقی در نروژ به ۵۰درصد رسید

عنوان

به نظر می‌رسد خودروهای برقی و الکتریکی با رشد ۵۰ درصدی در بازار نروژ توانسته‌اند جایگاه مناسب و مستحکمی را برای خود رقم بزنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از گاردین، بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

بنابراین بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است که شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

نروژ به عنوان یک کشور سرسبز و کم جمعیت در شمال قاره اروپا یکی از پیشگامان محافظت از محیط زیست و کاهش انتشار میزان آلاینده ها به جو زمین است که در راستای این هدف، اقدامات بسیاری برای کاهش استقبال از خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی و افزایش محبوبیت و استفاده از خودروهای پاک برقی و الکتریکی انجام داده که در نهایت موجب شده خریداری و استفاده از وسائل نقلیه الکتریکی در این کشور با  یک رشد ۵۰ درصدی مواجه شود که در نوع خود در جهان بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است.

مقامات و مسئولان نروژ بارها اعلام کرده بودند که با هدف به صفر رساندن خریداری خودروهای بنزینی و دیزلی آلاینده و همچنین کاهش شدید گازهای گلخانه‌ای و کربنی به جو زمین، قصد دارند به توسعه و ساخت زودهنگام زیرساخت های لازم برای استفاده بهینه و آسان از خودروهای برقی بپردازند.

با این‌که وسائل نقلیه الکتریکی در جهان تنها سهم بسیار اندک و کوچکی از بازار خودرو را به خود اختصاص می‌دهند، اما آمار استفاده، خریداری و استقبال از آن در کشورهای مختلف تحت‌تاثیر سیاست‌گذاری‌های مختلف دولت‌ها تفاوت معناداری دارد. در برخی کشورها فروش خودروهای برقی چنان رو به صعود گزارش می‌شود که به نظر می‌رسد در سال‌های نه چندان دور، از فروش خودروهای بنزینی و دیزلی سبقت خواهد گرفت. این در حالیست که برخی دیگر از کشورها به‌ویژه جهان سومی‌ها، هنوز حتی فکر عرضه یک خودروی الکتریکی را نیز غیرممکن می‌دانند.

در این میان، کشورهای اروپایی به‌ویژه شمال اروپا بیشتر از سایر کشورها در جهان به دنبال توسعه وسائل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست هستند؛ به گونه ای که در سال جاری ۲۰۱۸ میلادی تقریبا نیمی از مجموع کل خودروهای فروخته شده در نروژ، برقی و الکتریکی بوده است.

این گزارش که توسط موسسه اقتصادی حمل و نقل نروژ منتشر شده است، همچنین خاطرنشان می کند که سال ۲۰۱۴ میلادی یک نقطه عطف برای فروش خودروهای برقی در نروژ محسوب می شود و بسیاری از شهروندان این کشور از آن سال به بعد، از خرید خودروهای درون‌سوز و آلاینده روی برگرداندند و به سمت و سوی همتایان الکتریکی آن جذب شدند.

نروژ تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه و ساخت ایستگاه‌های شارژ سریع برای خودروهای برقی کرده است؛ به گونه ای که بزرگترین ایستگاه شارژ سریع برای این گونه خودروها هم اکنون در این کشور واقع شده است. این ایستگاه قادر است ۲۸ خودرو را تنها در عرض مدت ۳۰ دقیقه به طور کامل شارژ کند.

لازم به ذکر است که شهر اسلو – پایتخت نروژ – لقب پایتخت خودروهای الکتریکی در جهان را به نام خود ثبت کرده است.

دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

نسیم آنلاین بررسی می‌کند

مخاطرات اقتصادی نداشتن سفیر در هند و چین

مطابق اصل ۵۷ قانون اساسی از ۳ قوه مطالبه می‌کنیم

واژه نظارت بر رهبری نه در قانون اساسی آمده است و نه در‌ آیین‌نامه مجلس خبرگان. خبرگان از لحاظ حقوقی و فقهی و از لحاظ قانونی، نظارتی بر عملکرد رهبری ندارد چون اگر قرار باشد نظارت بر رهبری داشته باشیم، آن وقت خبرگان بر ولی، ولایت پیدا می‌کند، در حالی که خبرگان ولایتی بر ولی‌فقیه ندارد اما در چارچوب اصل 111 قانون اساسی برای نظارت بر تداوم صفات رهبری، کمیسیونی تشکیل شده به نام کمیسیون تحقیق و بررسی.

خروج آمریکا از برجام، تمسخر اصول اساسی حقوق بین‌الملل است

سرنوشت برجام یکی از مهمترین نگرانی‌های جهانی است و اقدام یک‌جانبه آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

امضای الویری پای قانون نظارت استصوابی

«از قول من ذکر شده در مجلس اول در کمیسیون آیین‌نامه داخلی که من هم عضو آن کمیسیون بودم، نظارت استصوابی تصویب شده است، در حالی که اعلام می‌کنم اولاً من عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس اول نبودم و دوم اینکه چنین موضوعی مربوط به این کمیسیون نیست و به قانون انتخابات مربوط است که در مجلس دوره چهارم مطرح شد».

مهم‌ترین مطالب سرویس

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با انتشار گزارشی تاکید کرد:
اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی بهترین راه حل بحران خاموشی های در کشور
در نامه‌ مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران به زنگنه مطرح شد:
خواب سنگین وزارت نفت درباره تحریم های نفتی پایان یابد
نقدی بر یکی از بهانه های وزارت نفت برای بی اعتنایی به فروش نفت در بورس
آیا نفت ایران شناسنامه خاص و یکتا (DNA) دارد؟
نرخ دستور ارزی خلاف سیاست‌های کلان اقتصادی بود
مصباحی مقدم:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی، نسنجیده بود
جمشید پژویان:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی خزانه را خالی کرد
جهانگیری باید استعفا دهد
سیاست گذاری غلط دولت عامل رانت‌ خواری در پتروشیمی‌ها
۹ ماه یارانه نقدی مردم به جیب چند واحد پتروشیمی می‌رود!
راهکار کنترل قیمت مسکن و اجاره بها چیست
حباب قیمت مسکن می‌ترکد
خیانت تیم اقتصادی دولت و جامعه دانشگاهی در ماجرای برجام در گفتگو با حسن عباسی:
به روحانی القا کردند مشکلات اقتصادی با مذاکره حل می‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نود اقتصادی»
اسحاق جهانگیری «وزیر صنعتِ» واقعی است
کارشناسان درباره راهکارهای تحریم نفت چه می‌گویند؟
وزارت نفت، سد راه عرضه نفت در بورس
انتقادات عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران از روحانی
لیلاز: رئیس‌جمهور مسئول وضع فعلی اقتصادی کشور است
حسین صمصامی اقتصاددان:
بازار ثانویه موجب گرانی دلار است
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین