گزارش فارن پالسی؛

جدال بر سر اختیارات جنگی در کنگره آمریکا بالا گرفته است

کدخبر: 2263053

فارن پالسی در گزارشی از تشدید اختلاف میان چهره‌های تاثیرگذار کنگره آمریکا و دونالد ترامپ بر سر اختیارات جنگی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، نشریه فارن پالسی در گزارشی نوشت جدال بر سر اختیارات جنگی در کنگره آمریکا بالا گرفته است. در این گزارش آمده است: مقامات وزارت امور خارجه آمریکا و منابع کنگره در گفتگو با فارن پالسی اعلام کردند دموکرات های کلیدی در کنگره آمریکا در حال مسدود کردن روند تأیید نامزد تعیین شده برای سمت بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و اعتراض به ناکامی دولت ترامپ در گرفتن تأییدیه از سوی قانون گذاران قبل از انجام دادن حملات هوایی علیه سوریه در سال گذشته هستند.

تیم کین، سناتور اهل ویرجینیا که عضو کمیته نیرو های مسلح و روابط خارجی سنای آمریکاست بر این باور است که حملات آوریل سال 2017 به سوریه به مثابه اقدام جنگی است و از آنجایی که در قانون اساسی آمریکا آمده است تنها کنگره حق اعلان جنگ دارد، رئیس جمهور دونالد ترامپ فراتر از اختیاراتش عمل کرده است. کین از دولت خواست یادداشت سری تدوین شده ای را منتشر کند که مبنای قانونی برای انجام دادن حملات هوایی به سوریه محسوب می شود. او می گوید مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا وعده داد این یادداشت را ارائه کند، اما تاکنون و با گذشت هفده ماه از زمان انجام آن حملات هوایی، او چنین کاری انجام نداده است.

کین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "آن ها با پنهان کردن این یادداشت، در حال افزایش شک و تردید ها در این باره هستند که رئیس جمهور حملات هوایی یکجانبه ای را بدون هر گونه توجیه قانونی مشروع انجام داد و من در این باره نگران هستم که آن ها از این روند برای توجیه اقدام نظامی در آینده علیه سوریه و دیگر کشور ها استفاده کنند. "

کین به منظور تحت فشار قرار دادن دولت از روش های اداری نرم در کنگره برای متوقف کردن روند تأیید دیوید شنکر به عنوان معاون بعدی وزیر امور خارجه در امور خارومیانه استفاده کرده است. این یکی از بی شمار سمت های بلندپایه است که پمپئو در تلاش برای تعیین فردی در آن است. این تأخیر نشان دهنده یکی از معدود اهرم های قانون گذاران دموکرات برای نفوذ بر سیاست خارجی دولت ترامپ است.

بنابر این گزارش، این روند همچنین منعکس کننده بحث های فزاینده در کنگره بر سر قدرت شاخه اجرایی در ارتباط با اعلان جنگ یا انجام دادن حملات هوایی بدون گرفتن تأییدیه از کنگره است، بحثی که می تواند تشدید شود، زیرا سوریه تهاجم علیه آخرین پایگاه باقی مانده تروریست ها در شهر ادلب را آغاز می کند.

آمریکا سال گذشته و پس از اتهام واهی به بشار اسد دراین باره که از گاز سارین یا ماده سمی مشابه آن علیه معارضان در استان ادلب استفاده کرد، سوریه را هدف قرار داد. آن حمله-که نخستین روند توسل به اقدام نظامی یکجانبه از سوی آمریکا علیه دولت سوریه بود- سبب کشته شدن هفتاد و چهار نفر و زخمی شدن بیش از پانصد و پنجاه تن دیگر شد.

در پی حملات هوایی دیگر آمریکا علیه سوریه در آوریل امسال، کین در گفتگو با شبکه سی بی اس گفت: او از این حمله حمایت می کرد اگر که ترامپ نخست از قانون گذاران آمریکایی تأییدیه می گرفت. وی در عین حال بر اهمیت روند شفافیت تأکید کرد و گفت: «ما یک رئیس جمهور داریم نه یک پادشاه و بر اساس قانون اساسی، این کنگره است که می تواند اعلان جنگ کند نه رئیس جمهور.»

او گفت: بدون گرفتن مجوز از کنگره این حمله به مثابه یک اقدام نظامی غیر قانونی است.

به گفته چندین منبع، پمپئو دست کم دو بار از کین خواست سبب اجرای روال عادی در ارتباط با شنکر شود و در پشت صحنه تلاش کرد دریابد آیا کاخ سفید می تواند آن یادداشت سری را منتشر کند یا خیر، یادداشتی که وزارت دادگستری آمریکا آن را تدوین کرد.

این یادداشت هفت صفحه دارد و بر اساس گزارش پراجکت دموکراسی -که یک سازمان حقوقی غیرانتفاعی است که برای دسترسی به این سند درخواست داده است، تنها یک صفحه آن شامل مطالب محرمانه است.

در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ماه مه، پمپئو وعده داد با این سناتور برای تضمین انتشار آن سند همکاری کند. وی گفت: «من این مسئولیت را خواهم پذیرفت. من به شما تعهد دادم که چنین کاری انجام خواهم داد. این هفته به این موضوع می پردازم.»

نه کاخ سفید و نه وزارت امور خارجه آمریکا فورا به درخواست ها برای اظهارنظر در این باره که طی حدود چهار ماه از زمان وعده پمپئو چه اتفاقی رخ داده است، پاسخ ندادند. علاوه بر محدودیت های اعمال شده از سوی قانون اساسی بر اختیارات رئیس جمهور، قطعنامه قدرت جنگی سال 1973 مستلزم آن است که فرمانده کل قوا ظرف چهل و هشت ساعت از اقدام نظامی، کنگره را در جریان قرار دهد و مانع از استقرار نیرو های آمریکایی برای بیش از شصت روز بدون اعلان رسمی جنگ یا صدور مجوز از سوی کنگره برای استفاده از نیروی نظامی شود.

اما حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 سبب ایجاد راهی برای رئیس جمهور جورج دبلیو بوش و روسای جمهور بعد از او برای دور زدن این محدودیت ها شد. در پی آن حملات، کنگره آمریکا حکمی را تصویب کرد که بر اساس آن بوش از اختیارات گسترده ای برای استقرار سربازان و انجام دادن حملات هوایی در هر جایی که تروریست ها وجود دارند، برخوردار شد. بوش، باراک اوباما و ترامپ از این اختیار استفاده کردند و حکم سال 2002 سبب صدور مجوز برای استفاده از زور علیه عراق و لزوما آزاد بودن در اعلان جنگ در سراسر خاورمیانه و بخش هایی از آفریقا شد.

کین و باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار به روز شدن روند صدور مجوز برای توسل به نیروی نظامی به منظور انعکاس بهتر چشم انداز نظامی در سال 2018 شدند. اما این پیشنهاد در این کمیته به بن بست رسید.

ترامپ نخست شنکر را برای سمت وزارت امور خارجه در ماه آوریل نامزد کرد. نخستین جلسه استماع او که یک کارشناس در امور خاورمیانه در موسسه خاور نزدیک واشنگتن است، در ماه ژوئن در سنا برگزار شد. شنکر اگر تأیید شود، جایگزین دیوید ساترفیلد کفیل، معاون وزیر امور خارجه خواهد شد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا او را تعیین کرده بود. مقامات نزدیک به موضوع می گویند دولت ترامپ انتظار دارد ساترفیلد سفیر آمریکا در ترکیه یا مصر شود.

پمپئو در سفر هفته گذشته خود به هند و پاکستان در این باره ابراز ناامیدی کرد که سنای آمریکا مانع از انتخاب چندین نامزد برای سمت های کلیدی در وزارت امور خارجه شده است. او گفت: "ما به رهبرانی نیاز داریم تا اقدامات اجرایی انجام دهند. آن ها خواهان یک وزارت خارجه کارآمد هستند. "

روند انتصاب های ترامپ بر سر موضوعات دیگر نیز مسدود شده است. اد مارکی ماه گذشته از تمایل خود برای مسدود کردن روند تأیید آر کلارک کوپر به عنوان معاون و زیر خارجه در امور سیاسی-نظامی خبر داد تا آن که ترامپ موافقت کرد تصمیمش برای صدور مجوز به یک شرکت برای انتشار تفنگ های سه بعدی را متوقف کند.

تینا کیدانو از آوریل سال 2016 در این سمت قرار دارد، اما او به زودی وزارت امور خارجه را ترک خواهد کرد تا مدیر امور همکاری های بین المللی پنتاگون شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: