گزارش/

چگونه دلار در مبادلات ایران کمرنگ‌تر شود؟!/ تأکید بیشتر ایران، روسیه و ترکیه بر اجرای پیمان پولی دو جانبه

کدخبر: 2263057

درگیری‌های ایجاد شده در بازار‌های جهانی به علت نوسانات دلار موجب شد تا تمام اقتصاددانان و فعالان بر این موضوع تمرکز کنند که چگونه اثرات دلار در اقتصاد کشورشان را کاهش دهند؟

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، چندی پیش در جریان نشست سه جانبه رؤسای جمهور کشورهای ایران، روسیه و ترکیه علاوه بر افزایش تبادلات تجاری و مالی به افزایش مبادلات نفتی و خرید کالا تأکید داشتند.

در این نشست به اصلی ترین موضوع یعنی حذف دلار از سیستم معاملات تجاری تأکید شد تا در آینده ای نزدیک این سه کشور تمام معاملات تجاری و بانکی خود را از طریق پیمان های پولی چند جانبه و دوجانبه انجام دهند.

بیشتر بخوانید: چگونه تحریم ها را خنثی کنیم؟ /بانک مرکزی طرح «پیمان های پولی دوجانبه» را اجرا نمی کند

قطعا در این شرایط با وجود جنگ اقتصادی در منطقه، استفاده از پیمان پولی دو جانبه و یا چند جانبه از اهمیت ارزهایی نظیر دلار و یورو کاسته و بازارها را در دسترسی به کالا راحت تر می کند، زیرا مبادلات تجاری بر پایه یورو شاید منجر به کاهش قیمت کالاها نشود اما قطعا از دپو و کمبود کالا در بازارها جلوگیری می کند.

روسیه سال هاست به طور جدی به حذف یا کاهش دلار از معاملات تجاری خود مصمم است و تقریبا بیش از 80 درصد فعالیت خود را از طریق ارزهای کشورهای مقصد انجام می دهد.

به طوری که «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه در این باره می گوید: دلار آمریکا ابزار قابل اطمینانی برای پرداخت در تجارت بین الملل نیست و به جای آن ممکن است که از ارزهای ملی در پرداخت ها استفاده شود.

در حال حاضر ایران با کشورهای هند، چین، ترکیه، روسیه، جمهوری آذربایجان و عراق پیمان پولی دوجانبه منعقد کرده است و با تعیین سقف پرداختی ها و دریافتی معاملات خود را براساس پول ملی دو کشور انجام می دهد.

اما چه شد که دلار در تبادلات جهانی مهم شد؟

درست از زمانی که 3.1 درصد تولیدات ناخالص جهان بر مبنای دلار تولید و ذخیره شد اهمیت این ارز بالا رفت و سایر کشورها به علت قدرت قوی اقتصادی آمریکا در تصرف بازارهای جهانی، تصمیم بر آن گرفتند مبادلات خود را بر اساس این ارز جهانی به ثبت برسانند.

قرارداد 1944 برتون وودز (Bretton Woods) دلار را به یک ارز جهانی تبدیل کرد. تا آن زمان کشورها تمام تبادلات تجاری خود را از طریق طلا و استانداردهای پایبند به آن انجام می دادند و تمام تلاش خود را می کردند تا ارزش پول ملی خود را به بالاتر از ارزش طلا برسانند.

اما در این برهه از زمان که آمریکا جزء بزرگترین کشورهای دارای ذخایر طلا در جهان بود با تقاضای بالای طلا از سایر کشورها مواجه شد، کشورهایی که برای مقابله با تورم جهانی به طلا احتیاج داشتند و در نظر داشتند با خرید طلا از آمریکا منابع ذخیره ارزی (دلار ) خود را خالی کنند.

این کشور در مواجهه با این درخواست، دلار را از طلا جدا کرده و با سازوکارهای بین المللی دلار را به عنوان یک ذخیره با ارزش هم تراز با طلا مصوب کرد. این نخستین کلید برای وارد شدن تصمیمات اقتصادی آمریکا در سایر کشورها بود که با مخالفت جدی چین و روسیه مواجه شد.

در نهایت بعد از دلار، یورو توانست راه خود را برای مبادلات جهانی باز کرده و به رتبه دوم دست پیدا کند.

حال این روزها کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در تلاش هستند تا بتوانند اثرات دلار و دخالت تصمیمات اقتصادی آمریکا برای مبادلات خود را کاهش داده و به دنبال ارزهای بین المللی با دسترسی بیشتر و یا پیمان های پولی دو جانبه و چند جانبه (ارز واحد بین چند کشور) بروند زیرا معتقدند دلار دیگر یک ارز قابل اطمینان نیست.

از بانک مرکزی نیز انتظار می رود در سایه جنگ اقتصادی برپا شده از سوی ایالات متحده آمریکا بتواند با عقد این قراردادها از ضربه های ناشی از استفاده دلار و برنامه های این کشور برای نابودی نظام اقتصادی کشورهای در حال توسعه بکاهد.

چگونه دلار در مبادلات ایران کمرنگ تر شود؟! تاکید بیشتر ایران، روسیه و ترکیه بر اجرای پیمان پولی دو جانبه کامران ندری، کارشناس مسائل بانکی در گفت وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، در این باره می گوید: عده ای در بازار برای خرید کالا به صورت دلال و یا متمرکز عمل کرده اند و این امر موجب شده تا دلار به صورتی اسمی بسیار بارز و با اهمیت به نظر برسد اما واقعیت این چنین است که دلار با ارزهای دیگر تفاوتی نداشته و در حال تبادل است.

وی افزود: البته این را هم باید در نظر بگیریم که با محدود شدن عرضه دلار در کشور با نوعی التهاب مواجه شدیم و باید دنبال راه حل های مناسبی برای نادیده گرفتن دلار باشیم زیرا در آینده نزدیک تحریم ها خودکار دلار را با مشکل مواجه خواهند کرد.

این کارشناس بانکی با اشاره به تضعیف ارزش پولی تمام کشورها توسط دلار، گفت: سیاست ها جنگجویانه ترامپ به سمت تضعیف ارزش های پولی در سراسر جهان پیش می رود، در واقع کاهش ارزش پول ملی تنها درباره ایران صدق نمی کند و این اتفاق در کشورهای دیگر رخ داده است.

وی بیان کرد: بیش از اعمال تحریم ها باید سازوکار کاهش دخالت دلار در اقتصاد ملی مشخص و از طبعات هرچند ناچیز آن به کشور جلوگیری کرد.

البته مطلب منتشر شده در صفحه شخصی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نوید بخش آغاز پیمان سپاری ارزی و همچنین اهمیت ارز کشورهای مقصد تجاری تلقی می شود.

چرا دلار اینقدر مهم شد؟! / تاکید بیشتر ایران، روسیه و ترکیه بر اجرای پیمان پولی دو چانبه

شرایط ایجاب می کند که بانک مرکزی و تیم اقتصادی کشور به گسترش پیمان های پولی دوجانبه با سرعت و دقت بالایی بپردازند تا از اهمیت دلار در کشور کاسته و نگرانی ها برای کمبود کالاها در بازار به علت دسترسی سخت به دلار کاهش یابد؛ هرچند در ابتدا این قراردادها به مانند جراحی های بزرگ کمی دچار اختلالات ارتباطی خواهیم بود اما آینده اینگونه روابط تجاری روشن است زیرا کشوری نظیر چین در اجرای آن موفق بوده و توانسته است از این طریق رشد 20 درصدی اقتصاد خود را تجربه کند.

در پایان گفتنی است دولت باید در پرورش قراردادهای دو جانبه پولی چتر خود را بیش از بیش گسترده و حداکثر تلاش خود را برای کاهش استفاده از دلار انجام دهد.

گزارش از نرگس معززی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: