مقایسه آمار نشر در دو ماه تیر و مرداد ۹۶ و ۹۷ نشان داد؛

افزایش ۲۷۰۰ تومانی میانگین قیمت کتاب طی یکسال گذشته

کدخبر: 2263103

مقایسه آمار نشر کتاب در یکسال گذشته نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر کتاب‌ با افزایش ۲۶۸۲ تومانی (رشد ۱۵ درصدی) از ۱۷ هزار و ۸۳۲ تومان در مرداد ۹۶ به ۲۰ هزار و ۵۱۴ تومان در مرداد ۹۷ رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آمار منتشرشده توسط خانه کتاب در زمینه نشر کتاب طی یکسال گذشته، ۸ هزار ۵۳۳ عنوان کتاب در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ منتشر شده است که در این میان سهم کتاب‌های عمومی ۵ هزار و ۷۰۷ عنوان بوده و تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان با کاهش ۹ درصدی به هزار و ۱۲۶ عنوان رسیده است.

در تیرماه ۱۳۹۷، تعداد ۸ هزار و ۹۴۶ عنوان کتاب منتشر شده از این تعداد سهم کتاب‌های عمومی ۶ هزار و ۶۹ عنوان، کتاب‌های کودک و نوجوان هزار و ۲۹۷ عنوان و کتاب‌های کمک درسی هزار و ۵۸۰ عنوان است که در مقایسه با تیر ماه سال گذشته به ترتیب افزایش ۴ درصدی، ۵۳ درصدی و ۵۱ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بر اساس این گزارش، در تیر ماه سال ۱۳۹۷ میانگین شمارگان کتاب حکایت از افزایش ۸ درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته دارد.

از مجموع کل کتاب‌های منتشر شده در تیر ماه ۱۳۹۷، بیشترین کتاب‌ها در موضوعات کمک درسی، ادبیات و کودک منتشر شده‌اند و بیشترین آثار ترجمه به موضوعات کودک، ادبیات و علوم عملی اختصاص دارد. همچنین از مجموع ۸ هزار و ۹۴۶ کتاب منتشر شده در تیر ماه ۹۷، تعداد ۶ هزار و ۴۴۰ کتاب در تهران و مابقی در شهرستان ها به چاپ رسیده‌اند.

بر اساس این آمار، در تیرماه امسال، ۶۴۴۰ عنوان کتاب در تهران منتشر شده که در مقایسه با تیرماه سال گذشته با افزایش ۲۳ درصدی مواجه شده است. شهرستانی‌ها نیز در این آمار با انتشار ۲۵۰۶ عنوان کتاب توانستند به نسبت سال گذشته رشد یک درصدی را ثبت کنند.

بر اساس آمار نشر کتاب در تیرماه سال ۱۳۹۷، انتشارات نشر چشمه، جنگل، صدرا، صریر، نوروزی، دانشگاه شهید بهشتی، قانون یار، منشور سمیر، سخنوران و حیدری در فهرست ۱۰ ناشر عمومی پرکار قرار گرفته‌اند. همچنین، انتشارات پرتقال، هوپا، عروج اندیشه، به نشر، ذکر، سایه گستر، شرکت انتشارات فنی ایران، افق، جنگل و قصر کتاب جزو ۱۰ ناشر کودک پرکار در تیر ماه ۱۳۹۷ قرار گرفته اند. از جمله پرکارترین ناشران آموزشی تیرماه ۱۳۹۷ هم می‌توان به انتشارات بین‌المللی گاج، دانشگاه پیام نور، مدرسان شریف، خیلی سبز، مدرسان برتر، سمت، پیدار، پیشروان، مبتکران و آریانگار اشاره کرد.

در تیرماه ۱۳۹۷ کتاب‌های «یک قمقمه دریا: صد قصه و نکته از زندگی امام رضا (ع)» از انتشارات به نشر با شمارگان ۲۵۰ هزار نسخه، «سی و هشتمین روایت» از انتشارات پایتخت با ۱۰۰ هزار نسخه و «سبک زندگی سالم» از انتشارات پارسای سلامت با ۳۰ هزار نسخه در فهرست پرشمارگان‌ترین کتاب‌های تیرماه ۱۳۹۷ قرار گرفته‌اند.

کتاب‌های منتشرشده در بازه زمانی یک‌ماهه تیرماه ۱۳۹۷ از سوی ۵۸۸۹ پدیدآورنده انتشار یافته که از این تعداد ۱۴۲۰ نفر زن و مابقی مرد بودند. همچنین در همین دوره زمانی در سال ۹۶ تعداد ۵۸۷۸ پدیدآورنده فعالیت داشته‌اند که از این تعداد ۴۵۷۷ نفر مرد و ۱۳۰۱ نفر آن زن بودند.

بر اساس گزارش آماری نشر کتاب در مرداد ماه ۱۳۹۷، از مجموع ۸ هزار و ۵۳۳ عنوان کتاب منتشر شده در این ماه، سهم کتاب‌های کمک درسی ۱۷۰۰ عنوان، ادبیات ۱۳۳۱ عنوان و کودک ۱۱۲۶ عنوان کتاب بوده است. بر همین اساس کتاب‌های حوزه کمک درسی بیشترین آثار منتشر شده در مرداد ماه سال جاری را به خود اختصاص داده است.

در مرداد ماه سال جاری کتاب‌های حوزه ادبیات، علوم عملی و کمک درسی بیشترین آثار چاپ اول را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین آثار باز چاپ مربوط به کتاب‌های حوزه کمک درسی، کودک و ادبیات بوده است.

همچنین در حوزه ترجمه، کتاب‌های حوزه کودک، ادبیات و علوم عملی به ترتیب بیشترین آثار ترجمه شده را از آن خود کردند و در حوزه تالیف، از کتاب‌های حوزه کمک درسی، ادبیات و علوم اجتماعی بیشتر استقبال شده است.

همچنین میانگین شمارگان کتاب‌ها از هزار و ۵۳۶ در مرداد ۹۶ به هزار و ۴۸۴ در مرداد ۹۷ کاهش یافته است که در مجموع کاهش ۳ درصدی را در میانگین شمارگان کتاب شاهد هستیم. اما میانگین قیمت هر کتاب‌ از ۱۷ هزار و ۸۳۲ تومان در مرداد ۹۶ به ۲۰ هزار و ۵۱۴ تومان در مرداد ۹۷ رسیده است.

آمار مقایسه ای نشر کتاب در تهران نشان می‌دهد که در مرداد سال جاری ۶ هزار و ۲۵۲ عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با مرداد سال گذشته حکایت از افزایش ۷ درصدی دارد. این در حالی است که شهرستان ها در مرداد سال جاری ۲ هزار و ۲۸۱ عنوان کتاب منتشر کردند که در مقایسه با مرداد سال گذشته با کاهش شش درصدی رو به رو شده‌اند. آمار مقایسه‌ای تعداد پدیدآورندگان به تفکیک جنسیت در مرداد ماه سال ۹۶ و ۹۷ نشان می‌دهد که در سال جاری سه هزار و ۴۵۴ پدیدآورنده زن و ۷هزار و ۹۷۱پدیدآورنده مرد فعالیت داشتند که در مقایسه با مرداد سال گذشته با افزایش۵ درصدی پدید آورندگان زن مواجه شده اند. در مرداد سال جاری انتشارات آموزشی تالیفی ارشدان، مروارید، آریا دانش، چشمه، ندای کارآفرین، جنگل، بیژن یورد، سخنوران، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران و مجد در فهرست پُرکارترین ناشر عمومی قرار گرفت. از جمله ناشران پرکار حوزه کودک در مرداد سال ۹۷ می‌توان به انتشارات پرتقال، ذکر، آریا نوین، براق، شرکت انتشارات فنی ایران، هوپا، شهر قلم، نشر نوشته، دیبایه و افق اشاره کرد. ناشرانی همچون خیلی سبز، مدرسان شریف، دانشگاه پیام نور، مبتکران، موسسه مهرپویا مهراس، پیشروان، شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزشی، الگو، مدرسان برتر و پیدار در فهرست پُرکارترین ناشران آموزشی مرداد ماه سال جاری قرار گرفته‌اند. از جمله کتاب‌هایی که در مرداد سال ۹۷ توانستند در فهرست پرشمارگان ترین کتاب‌ها قرار بگیرند، می‌توان به «وعده دیدار نزدیک است: شرح پاره ای از آثار دعا برای امام عصر(ع)» از انتشارات استوار، «پابوس: آموزه هایی برای زیارت مطلوب» از انتشارات آستان قدس رضوی اشاره کرد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: