در همایش شیرخوارگان حسینی عنوان شد؛

حاج عبدالباقی: نگاه الهی در وجود فرزندانمان را از خودمان شروع کنیم

کدخبر: 2263108

یک کارشناس امور دینی و قرآنی با اشاره به این موضوع که پدر و مادر وظیفه دارند که نگاه الهی را به فرزندان القا کنند، گفت: نگاه الهی زمانی القا می‌شود که آن نگاه در وجود پدر و مادر باشد.

به گزارش ایسنا، مریم حاج عبدالباقی صبح (جمعه، ۲۳شهریورماه) در شانزدهمین «همایش شیرخوارگان حسینی» که با حضور مادران و فرزندان آن‌ها در «مصلی تهران» برگزار شد با اشاره به سوره‌ای از «آل عمران» و بیان این مطلب که آیه‌ای در سوره‌ی «آل عمران» آمده که بی شباهت به حال شما مادران نیست، اظهار کرد: درسوره آل عمران خداوند به مسئله نذر و هدیه دادن فرزند حضرت مریم (س) اشاره‌ای داشته است که مادر حضرت عیسی (ع) بی‌خبر از آنچه در رحم خود دارد فرزندش را نذر خداوند می‌کند و خداوند نیز با آغوش باز هدیه مادر را می‌پذیرد و این هدیه و نذر منشأ برکات عظیمی در بشریت شد و عیسی مسیح (ع) از برکات این نذر و هدیه است.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که شما که فرزندانتان را با لباس‌های سبز و سفید در این مکان آورده‌اید و آن‌ها را به نوعی نذر امام حسین (ع) و حضرت علی‌اصغر (ع) می‌کنید نوعی ترویج فرهنگ نذر در کشور است،ادامه داد: ما اگر بتوانیم این فرهنگ را از زمانی که قرار است بچه‌دار شویم با خود بگذاریم که فرزندانمان در راه ائمه (ع) گام بردارند، تأثیرش بیشتر است و سالیان سال برکات این نذر را در خود مشاهده می‌کنیم و حتی نسل آینده نیز می‌تواند از این هدیه بهره ببرند.

این کارشناس امور دینی و قرآنی با اشاره به آیه‌ای دیگر از قرآن کریم یادآور شد: خداوند در آیه‌ای از قران می‌فرماید ای مسلمانان از جان‌ها و خانه‌های خود از اتش دوزخ مراقبت کنید. این آیه به نوعی اشاره به این موضوع دارد که ما باید از خود و خانواده خود مراقبت کنیم که دوزخی نشوند. برای رسیدن به این موضوع باید نکاتی را مد نظر داشته باشیم. گرچه که هدایت به دست خداوند است اما باید این را در نظر بگیریم که مراقبت ما نیز تأثیرگذار است. ما اگر به بچه بگوییم دنبال دنیا نباش چرا که دنیا گذراست فرزند حرفی که ما می‌زنیم را نمی‌گیرد بلکه از نگاه ما تأثیر می‌پذیرد. اگر نگاه من به دنیا نگاه عظیمی باشد، اگر صدها بار به او بگویم دنیا ارزش ندارد نمی‌تواند آن را بپذیرد. پس در مسئله تربیت باید آنچه را که خود باور داریم به فرزندانمان آموزش بدهیم. اگر دنیا در نزد مادر بزرگ باشد در نزد فرزند هم بزرگ می‌شود.

حاج عبدالباقی با اشاره به یک مسئله دیگر تربیتی که مادران باید در حق فرزندانشان رعایت کنند، خاطر نشان کرد: مسئله بعدی امر به معروف و نهی از منکر است. ما می‌بینیم که مادرانی هستند که در عرصه امر به معروف و نهی از منکر فعال‌اند اما دلشان می‌خواهد که بچه‌هایشان همواره در حاشیه امن باشند و اگر کسی آن‌ها را تهدید کند نگران می‌شود. مثلا فرزندی که از مدرسه به خانه می‌آید و به مادرش می‌گوید امروز منکری در مدرسه رخ داد و من در مقابل آن ایستادم اما مادر با اینکه می‌داند کار فرزند درست است او را تشویق نمی‌کند و به او توصیه می‌کند خود را کنار بکشد. به نوعی سراغ خطر نرود. کم مادری پیدا می‌شود که غیرت و شجاعت فرزند را پرورش بدهد. حتی اگر مادر خود در معرض خطر باشد ترجیح می‌دهد بچه‌اش در حاشیه امن باشد. این را بدانید که امر به معروف و نهی از منکر ممکن است برای ما آسیب‌ها و پیامدهایی داشته باشد اما اگر خود در این عرصه پا می‌گذاریم فرزندانمان را نیز باید تشویق به این کار کنیم.

او در ادامه با اشاره به این موضوع که جهاد از بانوان برداشته شده است اما آن‌ها از امربه معروف و نهی از منکر مبرا نیستند، گفت: ما از بچگی به فرزندانمان نجاست را آموزش می‌دهیم اما باید در مقابل به آن‌ها نیز آموزش بدهیم که علاوه بر خون که نجس است غیبت، تهمت، دروغ و... نیز از نجاسات است. اگر این آموزش‌ها از بچگی به فرزندان داده شود دیگر در جامعه شاهد این موضوع نیستیم که این همه در فضای مجازی و سایر مکان‌ها افراد به یکدیگر تهمت بزنند و جامعه را دچار تزلزل کنند. اگر می‌خواهیم فرزندانمان در امر به معروف و نهی از منکر پیشرو باشند و از غیبت و تهمت و دروغ پاک شوند ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. ما باید نگاه الهی را به بچه‌ها القا کنیم و نگاه الهی زمانی القا می‌شود که آن نگاه در وجود پدر و مادر باشد.

مریم حاج عبدالباقی گفت: در سوره کهف خداوند به موضوعی اشاره می‌کند که پدری از دنیا رفته اما فرزندان او توسط خضر محافظت می‌شوند چون پدر آن فرزندان صالح بودند. ما باید بیشترین دغدغه و ایمان‌مان تربیت عمل صالح باشد و در این صورت است که می‌توانیم فرزندانمان را درست تربیت کنیم. اگر خودمان امور دینی را رعایت کنیم مطمئن باشید که دست الهی همواره از فرزندان ما در تمام مراحل زندگی مراقبت می‌کند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: