موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

استعفای اعتراض آمیز بهمنی و پاسخ عجیب رئیس دفتر موسیقی/ جشنواره موسیقی جوان به خط پایان رسید

کدخبر: 2263109

مهمترین اخبار و رویداد‌های موسیقی از هفدهم تا بیست و سوم شهریورماه را با یک کلیک بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته ای که گذشت و روز های پایانی اش با ماه محرم همزمان شد، اتفاقاتی در موسیقی ایران رخ داد که مهمترین آن ها را در ادامه می خوانید؛

سوت پایان جشنواره موسیقی جوان در تالار وحدت زده شد

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بامداد یکشنبه هجدهم شهریور، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از هنرمندان و مسئولان عرصه موسیقی در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم برگزیدگان دو بخش موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی در سه گروه سنی الف، ب. و ج معرفی شدند.

حسین علیزاده موزیسین و داور بخش دستگاهی جشنواره نیز به تمجید از تلاش و عملکرد اسعدی پرداخت و گفت: خیلی از ما سوال می شود که در آینده چه اتفاقی برای این جوانان مستعد رقم می خورد، البته پنجاه سال پیش هم استادان ما چنین دغدغه ای داشتند و از این رو مرکز آموزشی تاسیس کردند. تلاش آن ها باعث شد که این راه ادامه پیدا کند. باید به آموزش برگزیدگان توجه کرد.

در ادامه مراسم وزیر ارشاد به مسئولان جشنواره خسته نباشید گفت و به تمجید از موسیقی ایرانی و استعداد های جوان پرداخت. صالحی همچنین به تاثیر موسیقی در فرایند تاریخی ایران اشاره کرد. همچنین در پایان برگزیدگان معرفی شدند.

استعفای اعتراض آمیز بهمنی و پاسخ عجیب رئیس دفتر موسیقی

محمد علی بهمنی شاعر و رئیس شورای شعر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه ای از سمت خود استعفا کرد.

بهمنی در صفحه شخصی خود نوشت:

«سلام و ... نه، امروز دیروز است نه من آن شاعری که دیروز از فردایی می سرود که امروز نیست.

از سال ۱۳۴۲ که به مهر بانی استادم گرامی یاد فریدون مشیری در رادیو سرودن ترانه را تجربه می کردم تا امروز، هرگز از تشویقی مغرور و از انتقادی دلگیر نشده ام. در حال حاضر هم با همه تلخی هایی که در شورا تحمل می کنم، دوست ندارم گله مند شرایط باشم.

اما صادقانه اعتراف می کنم که در جوانی اگر ذات کلام در بیان را به درستی نمی شناختم، در مسیر تا هفتاد وشش سالگی اندکی شاید آموخته باشم.

لبم عطش زده ی بوسه نیست حرف بزن شنیدنت عطشِ روح را می افزاید

متاسفانه روزگاری را می گذرانیم که برای تخریب "موسیقی" رندانه دارند (ارج بایدو نبایدِهای) کلمه در ترانه را از باورهامان می ربایند.

جهت اطلاع: من با آگاهی ِ اشتباهم از قبول (ریاست شورای ترانه) - نه به دلیل این که شش ماه است کارشناسانش هم حقوقی دریافت نکرده اند. فقط به این دلیل که دیگر مزاحم ترانه های ضعیف نباشم. با شرم خداحافظی می کنم»

استعفای اعتراض آمیز بهمنی و پاسخ عجیب رئیس دفتر موسیقی

پس از استعفای بهمنی علی ترابی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد که هنوز از محمد علی بهمنی استعفایی به دستش نرسیده و با وی صحبت نکرده است. او همچنین دلایل استعفای بهمنی را درست دانست و گفت: «در این نقطه قرار گرفته ایم که اشعار ضعیف فراوانی برای اخذ مجوز به دفتر موسیقی ارسال می شود. خیلی از دستگاه ها مقصر هستند که ذائقه ها به این سطح رسیده است و ترانه ها به لحاظ فنی ضعیف هستند.»

استعفای اعتراض آمیز بهمنی و پاسخ عجیب رئیس دفتر موسیقی

وی در مواجهه با این استعفا موضوع جالبی را مطرح و اظهار کرد: «قاعدتا استاد بهمنی که از بهترین شاعران کشورمان است، اگر بخواهند به لحاظ فنی خیلی جدی درباره این ترانه ها نظر بدهند، بخش عمده ای از این کار ها تایید نمی شود؛ اگر بسیاری از اشعار تایید نشود با تفاسیر دیگری مواجه می شویم که مثلا جلوی خوانندگان گرفته شده و به ذائقه بسیاری از جوانان توجه نمی شود. از این رو دفتر موسیقی در شرایط سختی است. محمد علی بهمنی بیشتر از ما زیر فشار هستند و شرایط او برایم قابل درک است.»

جدایی صدیقی از جشنواره موسیقی فجر

رامین صدیقی که پیش از این عنوان شده بود، مشاور بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر است، از تیم اجرایی این جشنواره جدا شد. شهرام صارمی دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در گفتگویی کوتاه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: صدیقی این روز ها سرش شلوغ است و فرصت کمی برای انجام کار های جشنواره دارد. به همین دلیل از تیم ما جدا شد. البته خودش مایل به کار با تیم اجرایی بود و حتی الان هم با وی در ارتباط هستیم.

استعفای اعتراض آمیز بهمنی و پاسخ عجیب رئیس دفتر موسیقی

گفتنی است که ابتدای هفته آینده مشاور بخش بین الملل جشنواره معرفی می شود.

از «بزرگ راه» رونمایی شد

آیین رونمایی از آلبوم سرود «بزرگ راه» با محوریت شخصیت فرماندهان شهید دفاع مقدس روز دوشنبه نوزدهم شهریور با حضور خانواده های شهدای مدافع حرم، خانواده سرداران شهید دفاع مقدس، شهدای هسته ای، هنرمندان و اهالی فرهنگ در تالار وحدت تهران برگزار شد.

استعفای اعتراض آمیز بهمنی و پاسخ عجیب رئیس دفتر موسیقی

در این مراسم قطعات آلبوم سرود «بزرگ راه» در قالب سرود نمایش به اجرا در آمد که در این چارچوب هنرمندانی از استان های مختلف کشور مانند خراسان رضوی، فارس، لرستان، قم، آذربایجان غربی، یزد، اصفهان و تهران اجرای این سرود نمایش را بر عهده داشتند. سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قمی در خصوص اهمیت سرود خوانی و تاثیر آن بخش دیگری از برنامه بود.

جایزه معتبر موسیقی به موزیسین ایرانی رسید

رامین جوادی (آهنگساز ایرانی) برای ساخت موسیقی سریال «بازی تاج و تخت» برنده جایزه معتبر «امی» شد که یک جایزه معتبر آمریکایی برای تولیدات تلویزیونی است. جایزه «امی» چیزی معادل جایزه اسکار برای تلویزیون دانسته می شود. جوادی برای آهنگسازی دو سریال «بازی تاج و تخت» و «وست ورلد» نامزد دریافت جایزه بهترین آهنگساز شده بود که جایزه «امی» را برای آهنگسازی فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» با عنوان «اژد ها و گرگ» کسب کرد.

جوادی همچنین برای مجموعه های مشهور تلویزیونی فراوانی همچون «آستانه» و «فرار از زندان» آهنگسازی کرده است. از آن جمله می توان به مجموعه های تلویزیونی «آستانه»، «فرار از زندان» و «سلاطین فرار» اشاره کرد. او در سال ۲۰۰۶ نیز نامزد جایزه امی برای «برجسته ترین موسیقی زمینه اصلی» شد.

استعفای اعتراض آمیز بهمنی و پاسخ عجیب رئیس دفتر موسیقی

رامین جوادی ۴۳ ساله متولد آلمان است. او مادری آلمانی دارد و پدرش یک پزشک ایرانی است.

مجمع فوق العاده موسیقی برگزار شد

مجمع عمومیِ فوق العاده خانه موسیقی ۱۸ شهریور ماه به منظور اصلاح یک تبصره از اساسنامه برگزار شد. در این مجمع که به منظور اصلاح تبصره یک ماده ۱۹ اساسنامه برگزار شد، بعد از سخنان موافق و مخالف و با رای اکثریت اعضا تغییر یافت. پیشنهاد تغییر این تبصره از سوی شورای عالی به هیئت مدیره ارسال شده بود که مورد موافقت هیئت مدیره قرار گرفت و به عنوان دستور جلسه برای مجمع فوق العاده اعلام شده بود.

استعفای اعتراض آمیز بهمنی و پاسخ عجیب رئیس دفتر موسیقی

در تبصره ۱ ماده ۱۹ اساسنامه قبلا آمده بود که: «انتخاب مجدد اعضاء هیئت مدیره برای دوره های بعد بلامانع است» و بر اساس تغییر به وجود آمده که به تصویب اعضا رسید تبصره اینگونه اصلاح شد: «انتخاب مجدد اعضاء هیئت مدیره برای یک دوره بعد بلامانع است.»

بازدید هنرمندان از موزه موسیقی صبا

برخی هنرمندان موسیقی و مدیران هنری، دوشنبه ۱۹ شهریورماه از موزه موسیقی صبا بازدید کردند. در این بازدید حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی، بهروز همتی، هومان اسعدی، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی، علی ثابت نیا مدیر عامل انجمن موسیقی ایران و مهدی افضلی رییس موسسه توسعه هنر های معاصر، حضور داشتند.

استعفای اعتراض آمیز بهمنی و پاسخ عجیب رئیس دفتر موسیقی

«سید محمدمجتبی حسینی» معاون امور هنری وزارت ارشاد در این بازدید گفت: «برنامه های رویدادمحور، موضوعی، آموزشی، پژوهشی که متناسب با موزه صبا و در راستای معرفی ابوالحسن خان صبا و مشخصه های موسیقی او باشد، می تواند در موزه صبا با توجه به جایگاه، شأن، فضای موزه، برنامه ریزی شود و امیدواریم با همراهی، مشارکت هنرمندان و ارائه نظرات پویایی بیشتر موزه را شاهد باشیم.

موزیسین کشورمان درگذشت

مراسم تشییع پیکر زنده یاد پیتر سلیمانپور آهنگساز و نوازنده ساز های بادی سه شنبه بیستم شهریور ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و با اجرای امیر بهاری در تالار وحدت تهران برگزار شد.

استعفای اعتراض آمیز بهمنی و پاسخ عجیب رئیس دفتر موسیقی

پیکر مرحوم سلیمانپور پس از برگزاری مراسم تشییع در آرامستان ارامنه مسگرآباد به خاک سپرده می شود.

گزارش از عملکرد مالی بنیاد رودکی

بنیاد فرهنگی هنری «رودکی» گزارش عملکرد مالی خود را در سال ۱۳۹۶ منتشر کرد. بنا بر اعلام سایت رسمی بنیاد رودکی در راستای اهداف دولت دوازدهم و نیز سیاست های ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش عملکرد مالی سال ۱۳۹۶ بنیاد فرهنگی هنری رودکی منتشر شد.

استعفای اعتراض آمیز بهمنی و پاسخ عجیب رئیس دفتر موسیقی

در ابتدای این گزارش آمده:

* میزان منابع بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی، در سال ۱۳۹۶ مبلغ دویست و پنجاه و نه میلیارد ریال بوده است که به شرح زیر محقق شده است: الف: از ردیف های پیش بینی شده در بودجه سالانه کشور (زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) مبلغ یکصد و هشتاد میلیارد ریال به این بنیاد تخصیص یافته است. انتهای پیام/

اتفاقات موسیقی ایران در هفته ای که گذشت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: