رییس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور

با نگاه کاسبکارانه نمی‌توان از هویت و تاریخ یک شهر حرف زد

کدخبر: 2263112

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور گفت: زمانی که درباره مردم یک شهر، هویت، برند شهری، خاطره و تاریخ سخن می‌گوییم، دستیابی به این اهداف با نگاه کاسبکارانه حاصل نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین نشست تخصصی گردشگری با حضور محمد جواد حق شناس، حسن خلیل آبادی، احمد مسجد جامعی، حجت نظری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ولی الله شجاع پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، شهرداران مناطق۹، ۱۲، ۱۳، مهدی سیف رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران برگزار شد. در ابتدا سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به ارتباط سینما با گردشگری بیان داشت: سینما قادر است تا به عنوان ابزاری قوی برای روایت صحیح جاذبه های گردشگری، به نحوی عمل کند که علاوه بر تغییر نگاه از بیرون، تغییر فرهنگی از درون را ایجاد کند. وی تصریح کرد: این جاذبه های گردشگری، خود می توانند مکانی عالی برای لوکیشن فیلم های سینمایی باشند.

وی معرفی جاذبه های گردشگری طبیعی، فرهنگ و آداب و رسوم از طریق ساخت مستند و فیلم های تاریخی و فرهنگی را بسیار موثر و کم هزینه از سایر روش ها در خصوص رونق گردشگری دانست و افزود: تهران ظرفیت قابل توجهی در جذب گردشگر دارد اما این ظرفیت ها زمانی به درستی دیده می شود که که با مدد از هنرهفتم بتوانیم تصویر درستی از تهران روایت کنیم.

سیف با اشاره به موضوع گردشگری فرهنگی و سفرهایی که با انگیزه های فرهنگی صورت می گیرد، اظهارداشت: برگزاری جشنواره های مختلف از جمله فیلم در این حوزه مطرح می شود که هنر سینما به عنوان ابزار قوی می تواند در حوزه دیپلماسی عمومی و تسهیل کننده ارتباط میان ملت ها موثر باشد که امروزه نیز شهرهایی مانند ونیز، کن و برلین با جشنواره های فیلم شناخته می شوند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران نیز در این نشست با اشاره به ارتباط و تعامل مدیریت شهری با صاحبان اندیشه و نخبگان در حوزه های مختلف اظهارداشت: تاکنون نشست های مختلفی را با این افراد داشته ایم و امیدواریم بتوانیم از نظرات آنان در حوزه هایی از جمله گردشگری، سلامت، کاهش آسیب های اجتماعی بهره مند شویم.

شجاع پوریان با اشاره به برنامه های ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: شهر تهران ظرفیت قابل توجهی در حوزه گردشگری دارد که متاسفانه ناشناخته است و در تلاش هستیم با اقداماتی تهران را از معبر به مقصد گردشگری تبدیل کنیم و امیدواریم که این امر با کمک کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر محقق شود.

در ادامه این نشست، پنل تخصصی با حضور حسن خلیل آبادی، احمد مسجد جامعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، سید محمد بهشتی رییس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور، احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران، هارون یشایایی تهیه کننده فیلم های سینمایی، شادمهر راستین فیلم نامه نویس، شهرام میراب اقدم کارگردان برگزار گردید و موضوع " تهران، گردشگری و سینما" مورد بررسی قرار گرفت.

راستین در این پنل با اشاره به ارتباط سینما و گردشگری اظهارداشت: سینما در سه حوزه فیلم، سالن و فضای بیرونی که مخاطبان با آن در ارتباط هستند، قابل بررسی است، فیلم زمینه ای ایجاد می کند که افراد در سینما حضور پیدا کنند، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی چگونگی ساخت سالن سینما برای نمایش فیلم را مورد توجه قرار می دهد و همچنین سینما، بخشی از میراث معنوی محسوب می شود.

بهشتی رییس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور با اشاره به ضرورت شناخت تهران و پیشینه آن گفت: از نیمه دوم دهه ۴۰، تهران در آثار سینمایی به عنوان هویت تاریخی که تمام مکان های آن دارای شناسنامه هستند، نمایش داده می شود اما این رویکرد به تدریج فراموش می شود و از ابتدای دهه ۸۰ در سینمای ما مکان هایی مانند سعادت آباد، پل چوبی، نام و موضوعیت پیدا می کنند.

وی با اشاره به اینکه تهران دروازه ورود گردشگر به کشور شناخته می شود و محل گذر است، افزود: این شهر می تواند به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری باشد. بهشتی اظهارداشت: زمانی که درباره مردم یک شهر، هویت، برند شهری، خاطره، تاریخ و ... سخن می گوییم، دستیابی به این اهداف با نگاه کاسبکارانه حاصل نمی شوند، تهران یکی از مهمترین مکان های کشور است که هویت مشخصی دارد و باید هویت آن را مورد توجه قرار دهیم. رییس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور گفت: براساس نگاه سوداگرانه می توان با اعتبار قابل توجه در آثار سینمایی تهران را زیبا نشان دهیم که این امر در جذب گردشگران سطحی موثر خواهد بود اما ما باید اقدامات شایسته ای را توسط ادبیات داستانی، شعر، نقاشی و سینما انجام دهیم که ملاقات در دل تهران اتفاق بیفتد. وی افزود: باید نسبتی بین تهران و سینما ایجاد شود که ضمن انتقال فرهنگ و ارزش های جامعه، مشکلات مطرح شود و سینما در این زمینه راه گشا باشد، وقتی گفته می شود که تهران زشت شده به این دلیل است که شناختی از ارزش های آن نداریم. یشایایی نیز در این نشست با اشاره به رویکردهای متفاوت به سینما گفت: سینمای ایران علاوه بر مکان، به معنای افراد و شخصیت های همچون عزت الله انتظامی است که در آثار مختلف نقش آفرینی کردند و سینمای ما را در دنیا سربلند کردند و هیچ هنری به اندازه سینما نام ایران را پرآوازه نکرده است. این تهیه کننده فیلم های سینمایی با بیان اینکه تهران در بسیاری از آثار سینمایی مانند فیلم «اجاره نشین ها» به کارگردانی داریوش مهرجویی معرفی شده، افزود: سینمای ما به لحاظ گردشگری آثاری دارد که ما می توانیم در گردشگری روزانه مان شخصیت های آنان را بشناسیم. وی با اشاره به فیلم «روزی روزگاری سینما» گفت: در این فیلم سینماهای تهران به عنوان بخش های هویت بخش این شهر، به عنوان مکان های مضمحل نشان داده شدند، سینماهایی که خراب شدند، امکانات کافی نداشتند و محکوم به تخریب بودند و بعضی از سالن های سینما نیز توسط شهرداری تهران ساخته شد.

محیط طباطبایی نیز در این نشست با اشاره به تاریخچه شکل گیری سینما به عنوان پاتوق فرهنگی در تهران اظهارداشت: در دوران اوج حکومت مشروطیت از سال ۱۲۸۵ تا ۱۳۰۴ هست، ما شاهد گسترش فضاهایی به عنوان سالن های سینما و نمایش فیلم توسط مردم در شهر هستیم که شکل جدیدی از فضای عمومی، اجتماعی و مدنی شکل می گیرد.

وی افزود: سینما می تواند به عنوان مکانی برای نمایش فیلم و روایت کارگردانان مختلف از شهر و ویژگی های آن باشد و همچنین به عنوان پاتوقی برای انعکاس و روایت خاطرات مشترک در حوزه گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز در این نشست تهران را شهری تاریخی و ایران کوچک دانست گفت: تهران هویت خاصی دارد اما به دلیل بی توجهی به این هویت در بین شهرسازی نوین گم شده ایم.

وی با اشاره به اینکه تهران می تواند مقصد گردشگری باشد، افزود: شهرها گاهی با جشنواره های مختلف مورد توجه قرار گرفته و شناخته می شوند که براین اساس می توانیم با برگزاری جشنواره های مختلف از جمله فیلم و بهره مندی از تمام امکانات هنری شهر تهران و جاذبه های آن را معرفی کنیم که چنین اقداماتی علاوه بر ایجاد نشاط به زیست پذیری و زندگی بهتر در شهر کمک می کند.

احمد مسجدجامعی در این نشست درباره پیشینه و ویژگی های تاریخی تهران و انعکاس آن در آثار سینمایی گفت: تهران دارای یک مقصد گردشگری نیست، دارای مقاصد گردشگری متعدد است که میتوان از طریق لوکیشن های فیلمبرداری، رشد و توسعه گردشگری را فراهم آورد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: